Jadłospis

Jak rozpoznać dobrego przyjaciela?- 04.06.2020r.

JA I INNI LUDZIE / RELACJE W GRUPIE - SuperKid

Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci 5,-6-letnich (grupa IV, V, VI,VII)

Temat dnia: Jak rozpoznać dobrego przyjaciela?”- zabawy dramowe inspirowane wierszem B. Szelągowskiej pt. „Mój przyjaciel”

 

Cele:

-kształtowanie prawidłowych postaw społecznych,                                                                                                      -rozumienie charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,                                                                              -rozwijanie mowy,                                                                                                                                                          -rozwijanie wyobraźni twórczej.

Przebieg:                                                                                                                                                                  1.Ćwiczenie logopedyczne „Opowiadanie o Maćku”                                                                                                W sobotę Maciek postanowił pójść do wesołego miasteczka. Wstał rano, ziewnął, przeciągnął się i zaczął się gimnastykować, usta szeroko otwarte, a język dotyka kącików warg, nosa, brody. Potem ubrał się i zszedł wolno po schodach (czubek języka dotyka do każdego zęba na górze, potem na dole). W wesołym miasteczku Maciek najpierw pojeździł na kucyku (kląskanie). Potem poszedł na karuzelę i wsiadł na osiołka. Osiołki wołają: io–io–io. Karuzela zaczęła się kręcić wolno, a potem coraz szybciej (oblizywanie szeroko otwartych ust; wolno, a potem coraz szybciej). Następnie chłopiec poszedł do wesołego pociągu, który gwizdał: uuuu. Lokomotywa ruszyła powoli: sz, sz, sz (wolno), a potem coraz szybciej: sz,sz,sz (szybko). Na końcu Maciek podreptał na strzelnicę. Pan dał mu strzelbę (rurka z języka) i chłopiec zaczął strzelać do celu (dmuchamy przez języczek zwinięty w rurkę). Trafił w dziesiątkę i w nagrodę dostał balonik. Zaczął dmuchać w balonik (nadymanie policzków), ale powietrze uleciało (wydech buzią). Spróbował więc jeszcze raz (nadymanie policzków), ale powietrze znowu uleciało (wydech nosem). Za trzecim razem udało mu się nadmuchać balonik (przytrzymujemy nadymane policzki przez chwilę). Z balonikiem wrócił do domu. Znów musiał pójść po schodach (liczenie ząbków), a przed drzwiami mieszkania poczuł zapach pysznego ciasta (wciągnął kilka razy nosem powietrze). Wszedł do mieszkania. Tam mama powitała go buziakiem (cmoknięcie), a Maciek dał jej balonik (nadymanie policzków).

2. Wypowiedzi dziecka „Czy przyjaciel może być tylko jeden? -wyróżnianie cech dobrego przyjaciela. Przygotowujemy: biały karton formatu A2, flamaster.                                                                                                  D. pyta:                                                                                                                                                                          -Ilu przyjaciół według ciebie można mieć? Prosimy o uzasadnienie swojego zdania.                                                  -Jaki powinien być dobry przyjaciel? Zapisujemy odpowiedzi dziecka na kartonie.                                                    -Jak byś się czuł, gdybyś nie miał kolegów, ciągle był byś sam?                                                                                 -Czy kiedyś zostałeś sam w domu? Jak się wtedy czułeś? (zwracamy uwagę dziecka, że ludzie szukają kontaktów z innymi i źle się czują, kiedy przez dłuższy czas są sami).

3.Słuchanie wiersza „Mój przyjaciel” B. Szelągowskiej.                                                                                  Radość wielka mnie rozpiera,
gdy mam obok przyjaciela.
On uważnie mnie wysłucha.
Wiem, że mogę mu zaufać.

Jak nikt inny mnie rozśmieszy,
w chwilach smutku mnie pocieszy.
To on zawsze mi doradza
i tajemnic mych nie zdradza.

Bez wahania mi pomoże
wtedy, gdy się czuję gorzej.
I niczego się nie boję,
kiedy obok niego stoję.

Lubię lekcje z nim odrabiać
i świat cały z nim poznawać.
Chętnie wszystkim się                                                                                                                                                   
z nim dzielę, bo jest moim przyjacielem.

4.Rozmowa na temat wiersza.                                                                                                                                    D. pyta:                                                                                                                                                                          -Co robi dla nas przyjaciel?                                                                                                                                            -Co to znaczy, że możemy mu zaufać?                                                                                                                          -Jak czujemy się przy przyjacielu?                                                                                                                                -Jakie cechy posiada dobry przyjaciel? (wg wiersza)

Np.

dba o nas,

jest pomocny

mamy do niego zaufanie

jest opiekuńczy

rozbawia nas

daje radość

5. Zabawa rysunkowa „Z moim przyjacielem”                                                                                              Przygotowujemy: białą kartkę, kredki.                                                                                                              Dziecko: − opowiada o swoim przyjacielu; rysuje, co lubi z nim robić.

6. Słuchanie piosenki „Mam przyjaciela”

7. Zabawy dramowe - odgrywanie scenek i wymyślanie ich zakończenia.                                               Możemy odgrywać scenki razem z dzieckiem. Możemy też zaprosić do zabawy innych członków rodziny.Podzielcie między sobą role (możecie zamieniać się rolami) i przedstawcie następujące scenki:

• Improwizacje na temat: Jak postąpić?                                                                                                    1.Przyjaciel jest bardzo smutny. Jeden z kolegów z waszej przedszkolnej grupy zburzył mu budowlę z klocków. Przyjaciel chciał ją po południu pokazać mamie. Postanowiłeś pomóc przyjacielowi i… Dziecko wymyśla własne scenariusze.

2.Wyobraź sobie, że masz do rozwiązania zadanie matematyczne. Jest ono dla Ciebie bardzo trudne. Nie wiesz, jak je wykonać. Wtedy podchodzi do stolika twój przyjaciel.

3. Jedno dziecko z twojej grupy chciało dołączyć do zabawy innych dzieci, ale te dzieci niestety nie chcą się z nim bawić i nie chcą przyjąć go do zabawy. Zauważyłeś, że to dziecko jest bardzo smutne.

8.Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Niespodzianka dla przyjaciela”                                                                      D. pyta dziecko:                                                                                                                                                              – Kto jest twoim przyjacielem?                                                                                                                                      – Jak lubisz spędzać czas ze swoim przyjacielem?                                                                                                      – Dlaczego uważasz tą osobę za przyjaciela?                                                                                                               –Co oznacza powiedzenie „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie?”                                                           –Jaki prezent chciałoby dać swojemu przyjacielowi? (poproś o uzasadnienie)

9.Przyrzeczenie „Dekalog przyjaźni”                                                                                                                 

Zaakceptować przyjaciela nawet z jego wadami.

Pomagać, kiedy ma kłopoty.

Pożyczać mu chętnie swoje rzeczy.

Nie być zazdrosnym o jego sukcesy.

Nie być złośliwym wobec niego.

Nie okłamywać przyjaciela

10.Praca plastyczna „Miś-przybornik”- wykonanie prezentu dla przyjaciela.                 

Do wykonania:                                                                                                                                                             • Karta pracy, cz. 4, s. 54. Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Kolorowanie ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia (swoich imion) i nazwiska (lub z pomocą d.).

• Karty pracy, cz. 4, s. 56–57. Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.

• Karta pracy, cz. 4, s. 58. Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez D. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.

 

Temat:Dziwni goście”- zabawy rytmiczne do piosenki

Cele:

- kształtowanie poczucia rytmu,                                                                                                                                    - rozwijanie zdolności wokalnych oraz słuchu muzycznego.

Przebieg:                                                                                                                                                                    1.Filmik edukacyjny „Nasze emocje”                                                                               

2.Ćwiczenia dotyczące emocji.                                                                                                            Przygotowujemy:obrazki przedstawiające buzie z emocjami: złością, radością, smutkiem, strachem.                  D. wskazuje (w dowolnej kolejności) obrazki .Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami dziecko je nazywa w odpowiednim rytmie i w kolejności proponowanej przez D.

3.Słuchanie piosenki Dziwni goście (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.

Krzyczy, że całego świata ma już dość!

Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,

brzydkie miny stroi. O! O! O!

A za chwilę wszedł wielki Śmiech

i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!

Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,

i żartuje sobie: he, he, he!

    Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,

    złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.

    Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.

    E e e emocje, czasem ich wyproście.

    Bo i tak powrócą w inny czas,

    jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.

II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,

łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.

Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.

Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!

A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!

Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!

Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!

Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!

    Ref.: E e e emocje…

4. Rozmowa na temat piosenki                                                                                                                                     • Określanie charakteru melodii piosenki, jej budowy oraz metrum.                                                                          • Rozmowa na temat piosenki.                                                                                                                                      D. zadaje dzieciom pytania:                                                                                                                                          − O czym jest ta piosenka?                                                                                                                                            − Co oznacza słowo: emocje?                                                                                                                                        − O jakich emocjach jest mowa w piosence?                                                                                                               −Jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?                                                                                           

5. Rytmiczne wyklaskiwanie (z równoczesną recytacją) wybranych fragmentów piosenki.                                -Śpiewanie, indywidualne, wybranych fragmentów  piosenki.                                                                                    -Śpiewanie z różnym natężeniem głosu (głośno, cicho, szeptem).

6.Ćwiczenia Słuchamy bębenka – rozwijanie sprawności ruchowej.                                                        Przygotowujemy:bębenek.                                                                                                                                            Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wygrywanym na bębenku, lub na innym urządzeniu czy instrumencie reagując na ustalone sygnały:                                                                                                                                       – rytm ćwierćnut – maszeruje,                                                                                                                                                                   – mocne uderzenie – wykonuje przysiad,                                                                                                                     –dwa uderzenia – robi dwa kroki w tył,                                                                                                                       –szybkie, miarowe uderzenia – biega na palcach,                                                                                                       –mocne, miarowe uderzenia – maszeruje na piętach.

7.Ćwiczenie oddechowe.                                                                                                                                        Dziecko maszeruje w podanym  rytmie, w określonym kierunku. Kiedy usłyszy głośny dźwięk , odwraca się przodem do D. Nabiera powietrze nosem. Wypuszcza je, wypowiadając proponowaną przez D. głoskę lub sylabę: o, a, u, hi, au.

8.Ćwiczenia  Zaklaszcz tak jak ja – kształtujące poczucie rytmu, utrwalające rytm melodii piosenki. Wykorzystujemy: nagranie piosenki Dziwni goście. Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w muzyce D. recytuje wybrany fragment tekstu piosenki zgodnie z rytmem. Dziecko go powtarza – klaszcząc, tupiąc.

9.Zabawa z zastosowaniem piosenki Dziwni goście (elementy ruchu połączone z grą na instrumentach perkusyjnych). Potrzebujemy drewienka.                                                                                                Śpiewając, wykonujemy proste elementy ruchu do piosenki

Zwrotka I                                                        Dziecko:

Przyszła do mnie dziś pani Złość.              wyciąga naprzemiennie zaciśnięte pieści,

Krzyczy, że całego świata ma już dość!   wykonujobrót wokół siebie, unosząc ręce w górę, w                                                                                                                                                                                                                                                         dalszym ciągu zaciskając pięści,

Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,        wykonuje cztery tupnięcia, cztery ruchy naśladując boksowanie,

brzydkie miny stroi. O! O! O!                     wybrane dzieci robią dziwne miny, pozostałe wskazują na nie,

A za chwilę wszedł wielki Śmiech              maszeruje w miejscu, na końcu drugiego taktu woła: ha, ha,

i za brzuch się gruby trzyma,                      przenosi ciężar z nogi lewej na prawą, ech, ech, ech!                                                                              

                                                                jednocześnie wykonując obrót,

Tak się głośno śmieje,                                   grozi palcem, porusza  głową twierdząco

 że łzy ze śmiechu leje,                                 przeciera oczy,

 

 i żartuje sobie: he, he, he!

 

Refren:                                                                  dziecko gra:

E e e emocje, tacy dziwni goście,                  na drewienkach, w rytmie ćwierćnut,

złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.

Czy jest na to czas i pora, czy jest czas.

E e e emocje, czasem ich wyproście.   

Bo i tak powrócą w inny czas,

jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.

II zwrotka i refren tak jak I zwrotka i refren.

10.Zabawa Dziwne głosy – rozwijająca zdolność wyrażania emocji głosem.                                        Nagranie piosenki Dziwni goście, obrazki przedstawiające twarze wyrażające różne emocje.                                Na początku zabawy D. ustala dla każdej twarzy na obrazku charakterystyczny głos.                                    Pokazuje obrazki                                                                                                                                                          − strach − prawdziwy krzyk,                                                                                                                                        − smutek − mruczenie, pociąganie nosem,                                                                                                                  − radość – hi, hi, hi, ha, ha, ha, lub prawdziwy śmiech,                                                                                                − złość – warczenie.                                                                                                                                                W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje po dywanie. Podczas przerwy w nagraniu D. wskazuje wybrany przez siebie obrazek. Dziecko stara się wyrazić głosem emocje przedstawione na obrazku.

Pozdrawiam

p. Danusia T.