Jadłospis

Wakacje na Wybrzeżu- 10.06.2020r.

Scenariusz zajęć dla dzieci 5,-6-letnich (grupy IV, V, VI, VII)

Fototapeta Rysunek dziecka z morza • Pixers® - Żyjemy by zmieniać

Cele:                                                                                                                                                                               -rozwijanie sprawności manualnej,                                                                                                                               -wyobraźni i ekspresji twórczej, przedstawienie w pracy plastycznej własnych spostrzeżeń i  wyobrażeń                  związanych z latem i wakacjami,                                                                                                                                -wdrażanie do estetycznego wykonania pracy

Przebieg:                                                                                                                                                      1.Oglądanie reprodukcji obrazu Olega Sumarokova Kobieta pod parasolem  odpoczywająca na plaży –załącznik-reprodukcja obrazu                                                                                                   Wypowiedzi dziecka na temat  swoich wyobrażeń, odczuć wypoczynku nad morzem, lata.

2.Filmik „Morze Bałtyckie”- oglądane wybrzeża, słuchanie odgłosu fal morskich uderzających o plażę (szumu morza).                                                                                                              Nagranie szumu morza – fal morskich uderzających o plażę.                                                                                           Szum_morza.mp3                                                                                                                                           D. pyta:                                                                                                                                                                          − Czego odgłosu słuchałeś?                                                                                                                                          − Czy ten odgłos był przyjemny?                                                                                           − Pokaż rękami, jak porusza się fala.                                                                                                                         D. prosi dziecko o dokończenie zdania: Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

3.Opowieść ruchowa  „Na plaży (według Małgorzaty Markowskiej).                                                                       Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po sali w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry). Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dziecko siada skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje bieg po pokoju). Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży tyłem). Patrzy na niebo i podziwia latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez przetoczenie, do leżenia przodem).

4. Praca z mapą- wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego.

Dziecko wskazuje Morze Bałtyckie na mapie Polski.                                                                                                                       5- latki- słucha nazw miejscowości leżących nad Bałtykiem, odczytywanych przez osobę prowadzącą ; podział nazw na sylaby; rozpoznawanie liter przez dziecko.                                                                                                 6- latki- odczytują nazwy miejscowości leżących na Wybrzeżu; podział nazw na sylaby i na głoski.

5.Wykonanie pracy plastycznej „Wakacje na Wybrzeżu”                                                                      Przygotowujemy: kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.                          Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

  • Wycinanie  z karty gotowych elementów- załącznik-karta pracy nr 4- praca plastyczna- wakacje na wybrzeżu  lub rysujemy samodzielnie i wycinamy.                                                                                                      • Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).                                                                                                                                                                 • Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.             • Wykonanie prac przez dziecko.                                                                                                                                                           • Porządkowanie miejsca pracy.

6.Historia relaksująca – Fale.                                                                                                                                                         Dziecko kładzie się na dywanie. Jest falą, które porusza wiatr. Rodzic włącza suszarkę, która symbolizuje wiatr. Gdy dziecko – fala – usłyszy szum, turla się po dywanie. Gdy rodzic wyłączy suszarkę – leży spokojnie.

Zapraszamy do zabawy rodzeństwo lub innego domownika. Dobieramy się w parę i siadamy w parze jedno za drugim. Rodzic opowiada i wykonuje określone ruchy, a dziecko wykonuje je na plecach partnera.

Wielkie morze jest dzisiaj spokojne.                                                                                                                                         Posłuchaj, co chce opowiedzieć.                                                                                                                                                        Wiatr lekko dotyka morza                                                                                                                                    (Dziecko czubkami palców dotyka pleców partnera, przesuwając je po nich)

Zaczyna się ich taniec.                                                                                                                                            Spójrz, jedna z fal bardzo się cieszy,                                                                                                                            wesoło tańczy na morzu.                                                                                                                                                             (Czubkami palców wykonuje delikatne, lekkie ruchy).

Teraz turla się tak szybko, jak tylko potrafi.                                                                                                      Stopniowo przesuwa się do przodu.                                                                                                                        (Palcami wykonuje koliste ruchy od dołu ku górze)

Fika koziołki, szybko i lekko.                                                                                                                              Sprawia jej to wielką radość.                                                                                                                             (Uderza palcami o plecy, na zmianę: szybko i powoli).

Słońce oświetla morze.                                                                                                                                              (Kładzie całe dłonie na plecach).

Mała fala już nie tańczy.                                                                                                                                             Słońce się chowa.                                                                                                                                               (Zdejmuje ręce z pleców).

Tak skończyła się historia.

 

Temat:„Czym pojedziemy na wakacje?“- zabawa dydaktyczna                                                                                                                                                                      Cele:                                                                                                                                                                               -zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej,                                                         -rozwijanie mowy i myślenia,                                                                                                                                       -rozwijanie słuchu fonematycznego                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Przebieg:                                                                                                                                                                       1.Film edukacyjny „Środki transportu”                                                                                                                   2.Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.                                                                                 Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek.                                                                       Dziecko rozwiązuje zagadki i wskazuje obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.                                     Pędzi po torze szybko, z daleka,                                                                                                                                 bo tłum podróżnych na stacji czeka.  (pociąg)                                                                                                                                                                                                             Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.                                                                                                                       Lata podniebnym szlakiem. (samolot)                                                                                                                                                                                                                         Ma maskę, a pod nią konie,                                                                                                                                         cylindry – nie na głowie.                                                                                                                                             A w środku siedzi człowiek. (samochód)                                                                                                                                                                                                           Ta wielka latająca maszyna                                                                                                                                  owada – ważkę, przypomina. (helikopter)                                                                                                                                                                                                        3.Rebus fonetyczny – Co to za pojazdy?                                                                                                      Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach obrazków. Dokonuje ich syntezy po wymienieniu ich przez nauczyciela i odgaduje nazwy różnych pojazdów, np. rak, oko, walizka, ekran, ręka – rower; sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot; miś, okulary, tort, obraz, rower – motor; spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot – statek.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                4.Ćwiczenia słuchowe.                                                                                                                                     Obrazki pojazdów- załącznik- środki lokomocji                                                                                                       -rozpoznawanie pojazdów na obrazkach wylosowanych przez dziecko,                                                                     -podawanie ich nazw z podziałem na sylaby,                                                                                                                                       -odgadywanie przez  dziecko, co to za pojazdy.                                                                                                           -naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów                                                                                                                                                                                                                                                                                    5.Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?                                                      Przygotowujemy  chmurkę, fale i czarną linię. Obrazki pojazdów.                                                                               -Dziecko segreguje obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się.                                                           -Układa je pod obrazkami symbolizującymi te miejsca, np. powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.   -Ogląda obrazki pojazdów z wcześniejszych okresów niż obecny; zwrócenie uwagi na zmiany w ich wyglądzie.                                                                                                                                                                                6.Filmik edukacyjny „Jak samochody zmieniły się  ciągu 100 lat”- ukazanie rozwoju motoryzacji, wzbogacanie słownictwa dzieci.                                                                                                                                  7.Ćwiczenia graficzne                                                                                                                                  Układanie na podłodze z kolorowej włóczki kształtu wybranego przez dziecko środka lokomocji – odgadywanie przez rodzica, co to za pojazd.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            8.Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy  Gdzie poruszają się te pojazdy?”.        Przygotowujemy- tamburyn, obrazki różnych środków lokomocji- załącznik- środki lokomocji.                      Dziecko porusza się po dywanie w rytmie tamburynu.Podczas przerwy w grze D. pokazuje obrazki różnych środków lokomocji. Jeśli te środki lokomocji poruszają się po lądzie, dziecko przykuca, jeśli w powietrzu – staje na palcach, z rękami wyciągniętymi w górę,  jeśli po wodzie – kładzie się na brzuchu i naśladuje pływanie żabką.                                                                                                                                                                             9.Piosenka „Wakacje z rowerem”                                                                                                                       Dodatkowo proponuję:                                                                                                                                                                 Pojazdy dawniej i dziś. Na czterech kołach z epoki kamienia do dzisiaj                                         https://www.youtube.com/watch?v=3H1llPknvYE                                                                                                                                                                                                      Wykonujemy:                                                                                                                                                      1.Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 78. Wskazywanie Adzie i Olkowi drogi na plac zabaw. Zaznaczanie jej.                                                                                                    2.Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 77. Odszukanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach-6-latki                                  3.Karta pracy, cz. 4, s. 66. Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami. Kolorowanie kwiatów.                                                                                                                          4.Karta pracy, cz. 4, s. 67. Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty. Kolorowanie kwiatów.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Pozdrawiam                                                                                                                                                                   p.Danusia T.                                                                                                                                                                

 

 

                                                                                                                           

     



Załącznik(i):