Jadłospis

" Wycieczka do krainy życzliwości''-zabawy dydaktyczne scenariusz zajęcia dla dzieci 4 letnich

 

,,Wycieczka do krainy życzliwości” - zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej pt. ,,Uprzejmość”.

Cele:

-dziecko utrwala właściwe formy zachowania

-dziecko rozwija umiejętność kulturalnego komunikowania się

-dziecko uważanie słucha wiersza

-dziecko rozwija koordynację wzrokowo-ruchową

 

Środki dydaktyczne:

-tekst wiersza

-kartka A3 z narysowaną na niej ósemką w układzie poziomym

 

Przebieg:

1.,,Powitanie”-zabawa.

Osoba dorosła włącza muzykę. Dziecko spaceruje po pomieszczeniu w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce pozdrawia osobę dorosłą np. machając ręką, kłaniając się, uśmiechając się itp.

 

2.,,Leniwa ósemka”- zabawa ruchowa.

Osoba dorosła proponuje dziecku wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układa na stole kartkę z narysowaną na niej ósemką w układzie poziomym. Dziecko na zmianę wodzi palcem po wzorze raz jedną ręką raz drugą a następnie obiema rękoma.

 

3.,,Uprzejmość”- słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej.

 

Wiersz Iwony Fabiszewskiej „Uprzejmość”

Na piaszczystej plaży

Zuzia zamek buduje.

Nagle Krzyś piłką rzuca

i cały zamek psuje.

Potem szybko podbiega,

piłkę z piachu wyjmuje,

a tym, że zamek zniszczył

wcale się nie przejmuje.

Jednak mama to widzi,

woła Krzysia do siebie.

-Czemu nie przeprosiłeś?

Wstyd mi Krzysiu za ciebie.


 

Osoba dorosła zadaje dziecku pytania na temat wiersza:

-Co robiła Zuzia na plaży?

-Co zrobił Krzyś?

-Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?

-Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?

 

4.,,Klocki i piłka”- ćwiczenia dramowe.

Osoba dorosła proponuje dziecku odegranie sceniki przedstawiającej poprawne zachowanie Krzysia. Rodzic siada na dywanie i buduje z klocków (np. z trzech) wieżę – jako zamek. Dziecku wręcza piłkę. Dziecko ogrywa scenkę według własnego pomysłu.

https://youtu.be/4cNbggnMMpo

5.,,W krainie uprzejmości”- zabawa.

Osoba dorosła zaprasza dziecko do ,,krainy uprzejmości”. Dziecko maszeruje w rytm muzyki wysoko podnosząc kolana. Po dotarciu na miejsce osoba dorosła (królowa) wita dziecko. Kłania się mówi dzień dobry. Dziecko też się kłania i przedstawia się. Zabawę powtarzamy kilka razy.

https://youtu.be/4xRHcvPMnIY

6.,,Co trzeba powiedzieć?”- dopasowywanie słów grzecznościowych do odpowiednich sytuacji społecznych.

Osoba dorosła zaprasza dziecko na spacer po krainie uprzejmości, w której królują słowa: proszę, dziękuję, przepraszam. Dziecko chodzi po pomieszczeniu. Na sygnał dorosłego np. klaśnięcie zatrzymuje się i podaje właściwe słowo.

 

Przykłady sytuacji:

-Dziecko dostaje od mamy lizaka

-Dziecko dostaje od babci książkę

-Dziecko niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko

-Dziecko podaje książkę koledze

 

 

 

Elżbieta Danielak

 

 

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

 



aktualnosci