Jadłospis

W marcu jak w garncu 26.03.2020r.

Witajcie, Kochani! Od dzisiaj proponujemy Wam zajęcia dydaktyczne w domu. Zaproście do zabawy swoich rodziców i rodzeństwo. Wesołej zabawy! Pani Ewa i pani Zosia.

 

W marcu jak w garncu” - słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt. „Marcowa pogoda”.

 

Cele:

  • wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych;

  • rozwijanie koncentracji uwagi;

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;

  • rozwijanie sprawności manualnej.

Pomoce:

parasol, garnek, drewniana łyżka, plastelina, rysunek garnka: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/garnek/

 

Przebieg:

  1. Zabawa na powitanie "Jaką lubię pogodę?"

Uczestnicy zabawy stoją na dywanie. Jedno z nich otrzymuje rozłożony parasol, mówi swoje imię i jaką lubi pogodę, np. Mam na imię...Lubię, kiedy pada śnieg. Następnie oddaje parasol innemu uczestnikowi. Zabawę powtarzamy do wyczerpania pomysłów.

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt. "Marcowa pogoda"

Dorosły czyta opowiadanie:

- Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! - powiedział Olek prosząc o dokładkę.

- Bardzo się cieszę, że ci smakuje - odparł tata mieszając w wielkim garze.

- Nauczysz mnie gotować taką jarzynkową zupę?

- Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub brokół, zielony groszek...

- Ojej! Aż tyle? - zdziwił się chłopiec.

- Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.

- I zdrowa – dodał Olek.

- A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do synka.

- Mniam!

Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił tatę o wyjście na spacer.

- Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata.

- Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. - Jest wiosna.

- Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg.

- Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! - oburzył się Olek.

- Jest takie przysłowie o pogodzie: "W marcu jak w garncu", czyli w garnku – wyjaśnił tata.

Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w przedszkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki.

Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dzióbkach gałązki, puch i suchą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a krople deszczu zaczęły bebnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamienił się w... kulki.

- Tato, z nieba spadają lody! - zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę.

- To jest grad – wyjaśnił tata. - Lodowe luki. Musimy to przeczekać.

Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.

- Widzisz, mówiłem! "W marcu jak w garncu", czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad, raz spokój, raz wiatr... Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata.

Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i...

Rzodkiewka! - dokończył rymowanie tata.

A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła wesołą piosenkę:

Zupa z jarzynek dobra na wszystko.

Bocian już wrócił, stoi nad miską.

I w swoim gnieździe woła radośnie:

Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!

  1. Rozmowa kierowana na podst. opowiadania:

Dorosły pyta, dziecko odpowiada.

  • Co tata przygotował na obiad?

  • Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?

  • Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodzili na spacer?

  • Jaka niespodzianka spotkała Olka i jego tatę na spacerze?

  • Co zrobił tata?

  • Co znaczą słowa: "W marcu jak w garncu"?

  1. Rytmizowanie przysłowia "W marcu jak w garncu":

Dorosły rytmicznie mówi tekst przysłowia, dziecko powtarza ten rytm wyklaskując go, tupiąc, uderzając dłońmi o kolana itp.

  1. Zabawa z garnkiem:

Dorosły czyta zagadkę, dziecko ją rozwiązuje.

Zupę, gulasz czy marchewkę-

to w nim właśnie się gotuje.

Ognia wcale się nie boi.

Na kuchence wtedy stoi. (garnek)

Po odgadnięciu zagadki dziecko otrzymuje garnek i za pomocą drewnianej łyżki miesza w nim rytmicznie mówiąc słowa przysłowia "W marcu jak w garncu".

  1. Praca plastyczna "Garnek"

Zadaniem dziecka jest ozdobić rysunek garnka przyklejając małe kulki z plasteliny.

 

 

 

                                                                                                                           Wesołej zabawy!

Ewa Gniazdowska i Zofia Wieliczko

26.03.2020r.

 

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

 



grupa1