Jadłospis

,,Marcowe kaprysy"- 27.03.2020 r

                                                 

            ,,Marcowe kaprysy”-recytacja przez nauczyciela wiersza B. Forma.

 

 

 

Cele:

  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania recytowanego tekstu
  • Poznanie zmian zachodzących w pogodzie w marcu
  • Zapoznanie oraz wyjaśnienie znaczenia przysłowia „w marcu jak w garncu”
  • Rozwijanie koncentracji uwagi i pamięci
  • Rozwijanie słownika czynnego

 

Pomoce: garnek, 2 białe papierowe kulki, 2 niebieskie papierowe kulki, sylweta słońca, 2 sylwety chmurek, pomarańczowe skrawki papieru, 2 paski niebieskiej bibuły, lusterko, parasolka.

 

Przebieg zajęć w domu:

1. Wprowadzenie w temat zajęć.

Dziecko wraz z dorosłym siedzą na przeciwko garnka. Dorosły wypowiada rymowankę, odpowiednio ilustrując jej treść:

Raz śnieg pada (r. wrzuca papierowe białe kulki),

a raz deszcz (r. wrzuca niebieskie kulki).

Czasem słońce wyjdzie też (r. pokazuje sylwetę słońca i wrzuca ją do garnka).

Jedna chmurka, druga chmurka (r. pokazuje sylwety chmurek i wrzuca je do garnka),

tu piorunek a tam wietrzyk.(r. pokazuje a następnie wrzuca do garnka pomarańczowe skrawki papieru oraz paski niebieskiej bibuły).

Tak to w marcu właśnie bywa. Raz jest wiosna, a raz zima.

Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda nam przyniosła?...

                                                                                        

Następnie dorosły zadaje dziecku pytanie:

– o jakich zjawiskach atmosferycznych była mowa w rymowance?

Dziecko z osobą dorosłą biorą garnek za uchwyty i kilkukrotnie unoszą go do góry tak aby symbole pogody wymieszały się ze sobą. Dorosły wraz z dzieckiem przypominają sobie przysłowie , które bardzo dobrze charakteryzuje marcową pogodę: „W marcu jak w garncu”. Wspólnie dzielą przysłowie na sylaby.

 

2. Słuchanie przez dzieci wiersza czytanego przez osobę dorosłą pt. ,,Marcowe Kaprysy” B. Forma.

 

,,Marcowe Kaprysy”

Wymieszał marzec pogodę w garze,

Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę,

Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni,

Domieszam wiatru ciepłego,

Smutno by w marcu było bez niego

Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam,

Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

 

Rozmowa osoby dorosłej z dzieckiem:

- O jakim miesiącu była mowa w wierszu?

- Jaka była wtedy pogoda?

 

3. Zabawa z lusterkiem usprawniająca język, wargi i żuchwę (potrzebne będzie lusterko dla dziecka).

Dorosły podaje dziecku lusterko, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez dziecko.

Słoneczko budzi się i uśmiecha- dziecko wyciąga do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciąga je do szerokiego uśmiechu.

Deszczyk- przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi na spacer i unosi się do góry, w stronę nosa.

Nagle zaczął padać deszcz- język chowa za górnymi zębami w jamie ustnej.

Tęcza- po deszczu pojawia się tęcza-dziecko rysuje jej kształt, przesuwając czubek języka po górnej wardze od jednego kącika ust do drugiego.

Wiatr- dziecko wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami ułożonymi w dziobek, starając się, aby policzki nie wypełniały się powietrzem.

Kropelki- jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się od górnych do dolnych zębów: najpierw powoli i bardzo dokładnie, a potem coraz szybciej.

Chmurki- dziecko rysuje kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.

Parasolka-dziecko naśladuje otwieranie i zamykanie parasoli przez coraz szersze otwieranie ust i ich zamykanie.

                             

4. Zabawa ruchowa ,,Słońce świeci deszczyk pada”.

Przed rozpoczęciem zabawy dorosły podaje dziecku parasolkę.

Na hasło dorosłego „słońce świeci” -dziecko swobodnie porusza się po pokoju w dowolnie wybrany sposób, ciesząc się, iż świeci słońce. Na hasło: „pada deszcz”- dziecko zatrzymuje się w bezruchu z otwartą parasolką nad głową.

 

5. Na zakończenie pokolorujcie rysunek chmurki i słońca kredkami. Miłej pracy! :)

 

Przydatne linki do przejrzenia:

1. https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

2.http://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywankam-4?fbclid=IwAR2lI4nv36k2WMLPXc49W51JrqHEvWHh-MMnMvgqjdD1LTSZ3w29jgjNrh0

 

                                                                                                                      Pozdrawiam

                                                                                                           Zofia Wieliczko



Załącznik(i):   
  • kolorowanka_,,chmurka_i_slonce.jpg  (20.01 KB)
  • kolorowanka_1.jpg  (9.58 KB)
  • kolorowanka_2.jpg  (13.67 KB)
  • kolorowanka_3.jpg  (24.29 KB)
  • kolorowanka_4.jpg  (9.58 KB)


  • Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

     



    grupa1