Jadłospis

,,Mieszkańcy łąki"- 18.05.2020 r.

Temat : ,,Łąka”- rozmowa kierowana na podstawie ilustracji i opowiadania A. Widzowskiej.

Cele:

  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.

 

1. „Powitania nadszedł czas” – powitanie – dziecko wraz z rodzicem siedzą w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Powitania nadszedł czas (wszyscy machają do siebie nawzajem)
miło dzisiaj widzieć Was! (wszyscy uśmiechają się do siebie)
Ręce w górę (wszyscy podnoszą ręce w górę)
mały skok (wszyscy podskakują niziutko)
teraz w górę – hop, hop, hop! (wszyscy podskakują wysoko na każde słowo „hop”)

2. „Odgłosy łąki” – zabawa wprowadzająca do tematu zajęć – rodzic prosi dziecko, by zamknęło oczy, uważnie słuchało i próbowało sobie wyobrazić miejsce w którym można usłyszeć takie odgłosy. Po krótkim (2-3-minutowym) słuchaniu dziecko opowiada co wyobrażało sobie podczas słuchania.

 

2. Rodzic czytając opowiadanie, przedstawia poniżej przygotowaną ilustrację.


 

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabra­kło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
Motylek
Usiadł w maju na kwiatku
motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka
spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka
spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl
gagatek!
Teraz fruwa i leczy
rabatki.
I udaje, że skrzydła
to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek
Agatka.
Teraz wącha motylka,
nie kwiatka!

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Rodzic zadaje pytania:

- Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
- Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
- Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
- Gdzie mieszkają myszy polne?
- O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

3. „Na łące” – rozmowa w oparciu o obrazki prezentujące mieszkańców łąki – rodzic pokazuje dziecku worek w którym znajdują się karty obrazkowe z mieszkańcami łąki i zaprasza dziecko do losowania, opisywania i nazywania wylosowanego zwierzęcia.

  

  

4. „Żabki do stawu” – zabawa ruchowa (zaproś rodzeństwo do zabawy)– rodzic na środku sali rozkłada niebieskie liny w kształcie owalu – staw dla żab. Dzieci skaczą jak żabki po dywanie omijając staw. Gdy rodzic zacznie grać na tamburynie wszystkie żabki chowają się do stawu (dzieci wskakują do środka liny), gdy rodzic przestanie grać – żabki wyskakują ze stawu i skaczą po dywanie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Puzzle:

1. https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/233587-mieszka%C5%84cy-%C5%82%C4%85ki

 

                                                                      Pozdrawiamy

                                                                    Zofia Wieliczko i Ewa Gniazdowska

 

 




grupa1