Jadłospis

„Moja rodzina” – zabawy słowne zainspirowane wysłuchaniem wiersza J. Koczanowskiej pt. „Mama i tata."-21.05.2020

Cele:

  • nazywanie członków swojej rodziny,
  • rozwijanie słownictwa związanego z rodziną,
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • wdrażanie do okazywania szacunku członkom swojej rodziny.

 

Przebieg

  1. „Co to jest?” – zabawa rozwijająca zmysł dotyku (potrzebne będą: nieprzezroczysty worek, różnorodne przedmioty damskie i męskie np.; apaszka, pomadka, torebka, pasek męski, krawat, portfel itp.)
  • rozkładamy na dywanie przygotowane przedmioty. Wspólnie je nazywamy, następnie rodzic chowa je do worka. Dziecko wkłada rękę do worka, wybiera jeden przedmiot i za pomocą dotyku próbuje odgadnąć jaki to przedmiot bez wyjmowania z worka. Zabawę powtarzamy aż do wyjęcia z worka wszystkich przedmiotów.
  1. „Rodzina” – praca z obrazkiem (potrzebna ilustracja rodziny, napis do globalnego czytania RODZINA)

 

 

RODZINA

 

  • oglądamy wspólnie ilustrację, na której przedstawiona jest rodzina, prosimy dziecko, aby nazwał osoby znajdujące się na ilustracji (dziecko wymienia członków rodziny: mama, tata, siostra, brat. Mogą być też dziadkowie),
  • dziecko dzieli na sylaby wyrazy z równoczesnym wyklaskiwaniem sylab: ma-ma, ta-ta, sios-tra, brat, bab-cia, dzia-dek,
  • podpisanie ilustracji wyrazem RODZINA,
  • liczenie członków rodziny na ilustracji.
  1. „Mama i tata” – słuchanie wiersza:

Mama i tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały.

To dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

    To są wyprawy do kraju baśni,

    wakacje w górach, nad morzem, na wsi.

    Loty huśtawką prawie do słońca,

    oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana mamo, kochany tato,

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to.

Że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

  • pytamy: „Jaki jest świat, gdy obok jest mama i tata?”

                    „Za co dzieci chcą podziękować rodzicom?”

                    „Dlaczego mama i tata odgrywają w życiu dziecka najważniejszą rolę?”

  1. „Dokończ zdanie” – zabawa słowna:
  • rodzic zaczyna mówić zdanie, dziecko kończy ostatnim wyrazem:

„Mama i tata to twoi ....(rodzice).”

„Problem to niezwykle łatwy, kim jest dla ciebie tata twojego taty...(dziadek)?”

„Jak nazywamy mamę twojego taty...(babcia)?”

  1. „Moi rodzice” – ekspresja słowna:
  • rodzic trzyma w ręku piłeczkę lub maskotkę i zaczyna mówić „Moi rodzice są kochani bo..., w tym momencie oddaje piłeczkę lub maskotkę dziecku i dziecko kończy zdanie dowolną wypowiedzią (dlaczego kocha rodziców?)
  • zabawę prowadzimy w taki sam sposób przy kolejnych zdaniach: „Lubię być w domu, bo...”,  „Pomagam rodzicom w ...”,  „Lubię bawić się z siostrą (bratem) w ...”
  1. „Ułóż w kolejności” – zabawa ćwicząca uwagę i pamięć ( w zabawie wykorzystamy treść wiersza „Mama i tata”, obrazki przedstawiające elementy wymienione w wierszu: postać kobiety, mężczyzny, dłonie, serce, książka z baśniami, obrazki gór, morza, wsi, huśtawki, słońca):
  • recytujemy wiersz, dziecko słuchając treści wiersza odszukuje obrazki przedstawiające wymieniane elementy w wierszu i układa je w jednej linii w odpowiedniej kolejności tak, jak w wierszu,
  • następnie możemy wspólnie powtórzyć treść wiersza wskazując przy tym przez dziecko kolejne obrazki.
  1. „Ciasteczko dla mamy i taty” – zabawa ruchowa z elementem równowagi( potrzebny będzie płaski krążek lub np. książka, klocek):
  • dziecko otrzymuje krążek lub książeczkę ( talerz),  na którym leży klocek (ciastko).

Dziecko stoi z jednej strony pokoju, z drugiej strony mama lub tata. Na sygnał np.; klaśnięcie dziecko idzie w stronę rodzica starając się, aby klocek nie spadł na podłogę.

8.   Wykonywanie kart pracy 4 latka – cz. 2 str. 54.

Miłej pracy!!! Powodzenia!!!

 




grupa2