Jadłospis

„Znamy te zawody” – quiz-22.05.2020

Cele:

  • zapoznanie z różnorodnymi zawodami wykonywanymi przez ludzi,
  • rozwijanie mowy poprzez wypowiedzi na dany temat,
  • rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.

 

Przebieg

  1. „Zawody, w których pracują dorośli” – swobodne wypowiedzi dzieci z wykorzystaniem czasopism lub innych ilustracji:

  • udostępniamy dziecku różnorodne czasopisma, ilustracje przedstawiające zawody ludzi,
  • dziecko wyszukuje obrazki przedstawiające kobiety i mężczyzn przy pracy. Zachęcamy dziecko do wypowiedzi na temat zawodów, nazywanie wykonywanej pracy,
  • opowiadanie rodzica o swoim zawodzie, gdzie pracuje, jakie czynności wykonuje w pracy.
  1. „”Tata jest...” – słuchanie wiersza I. Salach:

 

Tata Olka jest kucharzem.

Tata Ani marynarzem.

Tata Krzysia dobrze pierze.

Tata Tomka ludzi leczy.

Tata Zosi trudy znosi.

Tata Werki topi serki.

Tata Kuby szelki gubi.

Tata Iwony sprzedaje balony.

Tata Marty lubi żarty.

       A mój kochany tatulek,

       tatulek kochany,

       wcale nie może żyć,

       bez mojej miłej mamy.

  • pytamy:  „Jakie zawody wykonywali ojcowie Olka, Ani i Iwony?”

                     „Jaki zawód wykonuje tata Tomka, jeśli wiemy, że leczy ludzi?”

                     „Czy gubienie szelek to zawód?”

                     „Skoro tata Marty lubi żarty, to jaki zawód mógłby wykonywać?”

  1. „Pomieszane zawody” – praca z obrazkiem (potrzebne będą: obrazki przecięte na pół przedstawiające osoby wykonujące różnorodne zawody)

 

  • rozkładamy przed dzieckiem rozcięte na pół obrazki przedstawiające  osoby wykonujące różne zawody, łączymy obrazki w niepoprawny sposób, pytamy, czy ten sposób ułożenia jest właściwy? Dziecko  zastanawia się, wypowiada swoje spostrzeżenia, a następnie łączy pasujące do siebie połówki obrazków, nazywa zawód na obrazku.
  1. „Do kogo to należy?” – karta pracy
  • rozpoznawanie zawodów na podstawie charakterystycznych przedmiotów :

  • pokazujemy dziecku zgromadzone przedmioty, lub obrazki tych przedmiotów. Pytamy dziecko z jakimi zawodami kojarzą mu się te przedmioty? (paleta- malarz, garnek – kucharka, itp.
  1. „Prawda, czy fałsz?” – quiz podsumowujący dany temat (potrzebne będą: wycięte z brystolu 2 koła z narysowanymi minami – uśmiechnięta, smutna):
  • dziecko otrzymuje dwa koła z minami,  mówimy zdania dotyczące różnych zawodów, dziecko słucha uważnie, a następnie podnosi właściwe koło z miną – jeśli zdanie jest prawdziwe podnosi minę uśmiechniętą, jeśli zdanie jest fałszywe podnosi minę smutną:

 

  • przykładowe pytania: „Strażak gasi pożary”

                                          „Fryzjer sprzedaje w sklepie”

                                          „Kucharz szyje ubrania”

                                          „Lekarz leczy ludzi”

                                          „Kierowca buduje domy” itp.

  1. „Poszukaj pary” – zabawa ruchowa (potrzebne będą obrazki przedstawiające zawody oraz ich atrybuty, nagranie melodii do marszu):
  • rozkładamy na dywanie obrazki różnych zawodów, dziecko losuje z ręki rodzica obrazek atrybutu, porusza się po dywanie w rytm muzyki omijając obrazki leżące na dywanie, na przerwę w muzyce dziecko łączy wylosowany obrazek z obrazkiem leżącym na dywanie tworząc w ten sposób parę: zawód- atrybut. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

 

Miłej pracy!!! Powodzenia!!!




grupa2