"O czym mówią ptaki?" - rozmowa w oparciu o opowiadanie 30.03.2020

Cele:

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania
  • zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę: ich wyglądem, nazwą i głosem
  • Rozwijanie sprawności manualnej

 

Przebieg:

  1. "Ptaki na gałęzi" - zabawa orientacyjno - porządkowa.

Na dźwięk grzechotki dziecko biega. Na ciszę w muzyce i hasło "Ptaki na gałęzi" - dziecko ustawia się na wyznaczonej linii np. brzegu dywanu. Po prawidłowym wykonaniu zadania zabawę powtarzamy jeszcze kilkakrotnie.

  1. Słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela [zał. 1] - opowiadanie; [zał. 2] - ilustracja

            W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.

- Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. szkoda każdego dnia!

- A ty jak zwykle - odezwał się bocian. - Tylko praca ci w głowie... Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty... Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać... Poczekajmy parę dni. Odpoczniemy. Nabierzemy sił... Rozejrzyj się, zobacz jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.

- Masz rację bocianie - przytaknęła jaskółka - ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka - podrzuca innym jajka. po prostu wstyd, jak można tak postępować... Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!

            Nagle przyfrunęła pani czajka niosąc coś w dziobie.

- Witajcie przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się spieszyłam do was!

            Bocian wyprostował się na swoich długich, czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.

- Ojej! - zawołał zdenerwowany - Czekają na nas! nie ma czasu do stracenia! musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?

- Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę!  zawołał skowronek - Co to będzie! Co to będzie!

- Wiosna tuż - tuż, a my jeszcze w Afryce! - lamentowała przerażona jaskółka.

            Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanawiać, co je tam czeka.

  1. Rozmowa kierowana w oparciu o opowiadanie i ilustrację.

Dziecko przygląda się ilustracji i odpowiada na zadawane pytania:

    • Jacy bohaterowie występowali w opowiadaniu?
    • Gdzie przebywały ptaki?
    • Od kogo ptaki dostały list?
    • Czego się z niego dowiedziały?
    • Czy ptaki chciały wracać do Polski? Dlaczego?
    • Jakie ptaki przylatują do Polski na wiosnę?
  1. "Bocian na jednej nodze" - zabawa z elementem marszu.

Na rytmiczne klaskanie dorosłego dziecko maszeruje do rytmu na paluszkach wysoko unosząc kolana (bocian skrada się do żaby). Na hasło "Bocian na jednej nodze" dziecko staje na całej stopie. na jednej nodze i stara się jak najdłużej utrzymać równowagę.

  1. Rozmowa w oparciu o planszę. Rozpoznawanie i nazywanie ptaków przylatujących i odlatujących wiosną. [zał.3]

Popatrzcie na ilustrację. W zielonych ramkach znajdują się zdjęcia ptaków zimujących w ciepłych krajach. Na samej górze widzicie ptaka w przerywanej zielonej ramce. To bocian. A teraz na mapie poszukajcie przerywanej linii. pokaże wam, gdzie zimują bociany, W południowej Afryce. Spójrzcie tylko jak daleko musza lecieć. Popatrzcie też na inne ptaki w zielonych ramkach. To żuraw, kukułka i jaskółka. Pokażcie paluszkiem na mapie skąd przylatują wiosną.

A teraz popatrzcie na ptaki w niebieskich ramkach. Tak, to ptaki, które przebywają w Polsce zimą. One lubią chłód. Gdy do nas nadchodzi wiosna, one odlatują na wschód do Azji, do chłodniejszych krajów.

  1. Słuchanie odgłosów ptaków.

Dziecko wysłuchuje odgłosów wydawanych przez:

bociana - [zał. 4]

żurawia - [zał. 5]

kukułkę - [zał. 6]

jaskółkę - [zał. 7]

Jako ćwiczenie sprawdzające odtwarzamy nagrania w zmienionej kolejności prosząc dziecko o odgadnięcie.

  1. Karta pracy. [zał.8]

dziecko wykonuje zadania zgodnie z poleceniem na karcie pracy. (w książeczce: Nowe Przygody Olka i Ady str. 26,27)

                                                                                                    Pozdrawiam

                                                                                                                                            pani Ela R.



Załączniki:



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3