Jadłospis

" Oznaki wiosny''- ćwiczenia artykulacyjne

 

 

,,Oznaki wiosny” – ćwiczenia artykulacyjne w oparciu o wiersz E. Skorek.

 

 

Cele:

-dziecko doskonali narządy mowy na zgłoskach kum kum, kle kle, re re rech, Tirli Tirli , Frrru…,

-dziecko poprawnie artykułuje głoski

-dziecko ćwiczy wargi poprzez np. cmokanie, kląskanie

 

Środki dydaktyczne:

-treść wiersza

-ilustracje do zagadek: mak, ślimak, żaby, motyle

-kwiaty rosnące na łące (szablon do kolorowania)

 

 

Przebieg:

1.,,Łąka”-zabawa językowa. Osoba dorosła dzieli rytmicznie na sylaby nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących np.: mo-tyl, bied-ron-ka, hab-ry, bo-cian. Zadaniem dziecka jest płynne wypowiedzenie nazw.

 

2.,,Co to jest?”-rozwiązywanie zagadek.

 

*Skaczą zielone po majowej łące,

ogrzewa je ciepłe wesołe słońce. (żaby)

 

*Wolno sunie hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

Ma go ciągle na sobie,

nie służy tylko ku ozdobie (ślimak)

 

*Gdy zaświeci słonko

nad majowa łąką,

wesoło latają,

i kolorowe jak one

kwiaty odwiedzają. (motyle)

 

 

*Z łąki do bukietów trafiają

i piękne, czerwony kolor mają. (maki)

 

Dziecko odnajduje wśród ilustracji rozwiązania zagadek.

 

3.,,Oznaki wiosny” - ćwiczenia artykulacyjne. Osoba dorosła czyta wiersz, dziecko uważnie słucha.

Dziecko powtarza po dorosłym odgłosy łąki: kle kle kle, kum kum kum, tirli tirli, bzz bzz. Dziecko porusza się po pomieszczeniu w rytm melodii. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i naśladuje podany przez dorosłego odgłos zwierzęcia np.: kle kle, kum kum, tirli tirli.

 

Oznaki wiosny

Kiedy wiosna tu przychodzi,
pani zima stąd odchodzi.
Słońce świeci już jaśniutko,
wietrzyk wieje tak leciutko: – Szyszuszu…
Budzą się w słońcu motyle,
kwitną złociste żonkile.
W ogrodzie u mojej mamy
czerwienią się tulipany.
Rośnie trawa, świeci słonce,
boćki klekoczą na łące: – Kle, kle, kle, kle.
Kiedy słyszą klekot żabki,
uciekają do sadzawki: – Kum, kum, kum, kum.
Już jaskółki przyleciały,
jest też z nami słowik mały: – Tirli, tirli, tirli…
Gile za to odleciały,
bo za ciepło u nas miały: – Frrru…, frrru…, frrru…
Wszystko to oznaki wiosny,
wie o tym dziecko i… każdy dorosły!

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

 

4.Dorosły zadaje pytania dotyczące wiersza:

-Jak świcie w wierszu słońce?

-Jakie owady budzą się w słońcu?

-Jakie ptaki przyleciały?

-Jakie ptaki odleciały?

-Co to są oznaki wiosny?

 

5.Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:

  • Bocian (kle, kle) – dzieci stoją na jednej nodze.

  • Żaba (kum, kum) – skaczą w przysiadzie.

  • Ptaki (fi u – fi u – tijo – tijo) – bieg i „machanie skrzydełkami”.

  • Kukułka (ku – ku) – przysiad.

  • Mucha (bzz...) – bieg na czworakach.

 

6.,,Bocian”-zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się swobodnie po pomieszczeniu. Na klaśniecie porusza rękoma tak jak bocian skrzydłami, brodzi podnosząc wysoko kolana, porusza dziobem – obie ręce wyciągnięte przed siebie.

 

7.,,Lubię kolorować”- kolorowanie dowolnymi kredkami.

Dziecko siada przy stole. Osoba dorosła kładzie przed dzieckiem kolorowankę przedstawiającą kwiaty rosnące na łące i prosi by dziecko starannie pokolorowało ilustrację.

 

 

Elżbieta Danielak

 

 

 


 

 

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

 



grupa3