Jadłospis

"Majowa łąka" - zabawa matematyczna, mierzenie długości - 21.05.2020

Cele:

  • kształcenie rozumienia pomiaru długości;
  • odmierzanie długości krokami, stopa za stopą, dłonią kredkami;
  • porównywanie długości: dłuższy, krótszy

 

Przebieg:

  1. Ilustracja ruchowa do wiersza M. Strzałkowskiej "Łąka"

https://www.youtube.com/watch?v=FPdi-iU_HSw

 

  1. Mierzenie dywanu krokami.

Dziecko rozmawia z dorosłym o wielkości różnych pomieszczeń w domu. Spróbujemy zmierzyć nasz dywan. Dorosły pyta: Wiemy, co mamy mierzyć, ale nie wiemy czym. Dziecko proponują różne rozwiązania. Dorosły podpowiada, żeby mierzyć krokami. Następnie pokazuje, jak się to robi: mierzy krokami długość dywanu, a dziecko liczy i ustala, że np. cztery kroki – to długość dywanu.

Teraz tę samą długość mierzy dziecko krokami. Okazuje się, że są różne pomiary:

-dorosłych kroków jest np. cztery,

-dziecięcych jest np. dziewięć.

Wszyscy zgodnie oświadczają, że tak być nie może. Pomiar długości musi być dokładny. Dziecko zauważa także, że przyczyną rozbieżności w pomiarach są różne długości kroków.

Dorosły proponuje mierzenie stopa za stopą. Pokazuje, jak się mierzy stopa za stopą. Potem dziecko uczy się takiego sposobu mierzenia długości.

 

  1. Mierzenie długości dywanu - stopa za stopą.

Dorosły organizuje mierzenie w taki sposób:

wyjaśnia dziecku, że najlepiej będzie dokonać pomiaru w parach. Dziecko będzie odmierzało długość stopa za stopą i głośno liczyło , dorosły zapisze wynik.

W taki sposób mierzą dywan po jednym i drugim boku, szerokość okna, drzwi.

 

  1. Mierzenie dłonią i kredkami.

Zmierzymy długość: parapetów, stolików, krzeseł itd.

Dziecko chce mierzyć, ale nie bardzo wie, w jaki sposób. Mierzenie stopa za stopą nie

wchodzi w rachubę, bo trudno wejść na przykład na parapet. Dorosły wyjaśnia, że są jeszcze inne sposoby mierzenia. Można mierzyć dłonią i kredkami – pokazuje dziecku, jak to się robi. Dziecko naśladuje i uczy się takich sposobów mierzenia długości. Podobnie, jak w poprzedniej części dziecko z dorosłym pracują w parach. Zapisują wyniki:

- biurko: 8 dłoni, 9 kredek,

- parapet: 10 dłoni, 9 kredek,

- krzesło:4 dłonie, 5 kredek.

 

  1. Porównywanie długości.

Dziecko ma wyniki swoich pomiarów. Teraz porównuje długości.

biurko: 8 dłoni (wykłada 8 np. fasolek) i parapet: 10 dłoni (wykłada 10 fasolek). Porównuje ze sobą układając fasolki w pary. Wyciąga wnioski: gdzie jat więcej fasolek, ta rzecz jest dłuższa.  W podobny sposób porównuje inne długości.

  1. Łąka - kolorowanie ilustracji. [zał. 1]

Dziecko otrzymuje kolorowankę. Samodzielnie dobiera kolory, tworzy wiosenną łąkę.

 

                                                                                                                        Pozdrawiam

                                                                                                                        pani Ela R.



Załącznik(i):   
  • kolorowanka.jpg  (226.53 KB)


  • Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

     



    grupa3