Jadłospis

"Wiosenne porządki" - zakładamy hodowlę rzeżuchy 26.03.2020

 

Cele zajęć:

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania

- rozpoznawanie oznak nowej pory roku - wiosny

- wymienianie co jest potrzebne roślinom do życia

- zachęcanie do obserwacji rozwoju roślin w zróżnicowanych warunkach (brak wody, brak słońca)

 

Przebieg zajęć:

  1. „Wiosenne porządki” – wiersz  H. Ożogowskiej
Przyszła wiosna na podwórko,
zagląda do sieni:
– Ejże, grabie i łopaty,
do roboty w ziemi!
Jak się mamy, pani miotło,
czeka cię robota,
nie chce ja mieć  na podwórku
odrobiny błota!
Przyszła wiosna do ogródka,
patrzy pod opłotki:
– A wyjrzyjcie z ziemi prędzej mlecze i stokrotki!
Będą teraz ciepłe noce,
będą ciepłe dzionki,
okrywajcie się kwiatami
grusze i jabłonki!
Chodzi wiosna po podwórku
i porządki czyni.
Będzie pięknie,
bo z tej wiosny dobra gospodyni.
 

Wyjaśnienie niezrozumiałych słów:

- sieni: małe pomieszczenie, z którego można przejść do sąsiednich pomieszczeń budynku
- opłotki: wąskie przejście między płotami sąsiadujących gospodarstw
 

Pytania do wiersza:

- o czym był wiersz?
- jakie zmiany w przyrodzie zachodzą wraz z nadejściem wiosny?
- o jakich porządkach jest mowa w wierszu?
 

Rozmowa z dzieckiem na temat narzędzi używanych w ogrodzie (łopata, grabie, taczka, konewka, pazurki ) oraz czynności pielęgnacyjnych wykonywanych w ogrodzie wiosną (kopanie, grabienie, przygotowywanie grządki, sianie nasionek, podlewanie)

narzedzia_ogrodnicze.pdf

2. "Nie podepcz grządki" - zabawa ruchowa z elementami równowagi

Na podłodze rozkładamy sznurek w linii prostej, lub przyklejamy kawałek taśmy malarskiej. Zadaniem dziecka jest przejście po linii stopa za stopą.

3. Przygotowanie hodowli rzeżuchy lub innej rośliny

Oglądanie nasionek rzeżuchy

Rozmowa z dzieckiem:

-  Jak to jest możliwe, że z nasionka wyrośnie roślina?
-  Gdybyśmy wysiali nasiona na dywan to czy nasionka by wyrosły? Dlaczego nie?
Co jest potrzebne do rozwoju rośliny?
 
Dzieci same wymyślają co jest potrzebne do tego, by roślinka wyrosła. Najlepiej przygotować też hodowle według pomysłów dzieci, np.:
- do jednego z pojemników nic nie dawać, tylko wysypać nasionka,
- w drugim wysypać nasionka do ziemi, w trzecim na ligninę,
- jedne hodowle nawadniać, inne nie.

Dziecko samo prowadzi obserwacje i wyciąga wnioski podczas kolejnych dni prowadzenia eksperymentu. Gdzie już coś wyrosło, a gdzie nic się nie dzieje? Jak to wytłumaczyć?

https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk

4. Zabawa rytmiczna „Słonko po deszczu” – M. Kownacka

                        Pada deszczyk! Pada deszczyk!
                        i po liściach tak szeleści...
(Dzieci w przysiadzie bębnią rytmicznie palcami w podłogę)
                        Zatuliły kwiatki płatki,
                        główki chylą do rabatki!
                        Kap! Kap! Kap!
(Dzieci opuściły nisko głowy)
                        Deszcz ustaje – płyną chmury –
                        Kwiaty wznoszą się do góry!
                        Ho! Ho! Ho!
(Dzieci wznoszą stopniowo głowy i ramiona w górę)
                        Wiatr tu pędzi na wyścigi.
                        Wiatr kołysze nam łodygi!
                        Wiu! Wiuu! Wiuuu!
(Dzieci w rozkroku kołyszą się na boki)
                        Biegną dzieci tu z ochotą:
                        Uważajcie – takie błoto!
                        Hyc! Hyc! Hyc!
(Dzieci biegną na palcach)
                        Byle słonko nam nie zgasło –
                        róbmy prędko z błota – masło!
                        Chlap! ciap! ciap!
(Dzieci przebierają nogami w miejscu)
                       Teraz – baczność – kroki duże –
                       przeskoczymy przez kałużę!
                       Hop! Hop! Hop!
(Bieg i skoki)

                      Już pogoda – słonko świeci,
                      maszerują w pole dzieci –
                      Raaz – Dwaa – trzyy!
(Dzieci maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem następny).

Wykonanie kart pracy "Nowe Przygody Olka i Ady" s. 52-61 (materiał odnosi się do całego tygodnia poświęconego tej tematyce)

 

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

 



grupa4