Jadłospis


"W marcu jak w garncu"

27.03.2020

I. "Liczymy krople deszczu" - zabawa matematyczna

Cele zajęć:

- doskonalenie umiejętność przeliczania elementów w zakresie 10 i powyżej, ustalania liczby policzonych elementów
wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących, w przyrodzie w okresie wczesnej wiosny
- nazywanie zjawisk atmosferycznych
 
Przebieg zajęć:
 
1. "Jakie to zjawiska atmosferyczne?" - zagadki słuchowo-obrazkowe (nagranie- załącznik)
 
- Dziecko wysłuchuje nagrania, nazywa usłyszane odgłosy oraz wskazuje odpowiedni obrazek.
- Zamieszczony poniżej zestaw obrazkowy może posłużyć do stworzenia kalendarza pogody. Należy wyciąć poszczególne obrazki i codziennie wybierać te, które pasują do panującej pogody. 
- Na nagraniu słyszeliśmy: deszcz, wiatr oraz burzę, jakie jeszcze elementy pogody występują na obrazkach?
 
pogoda-zestaw-obrazkowy(1).pdf
 
2. „W marcu, jak w garncu” - rozmowa z dzieckiem na temat znaczenia przysłowia (jaka może być pogoda, np. zmienna, słoneczna, wietrzna, deszczowa, mglista, wiosną również występują przymrozki).
 
3. "Jaka dziś pogoda?"masaż relaksacyjny na plecach.

Dzieci dobierają się w pary ze swoim rodzicem.

Jaka dziś pogoda?
Może słońce świeci?- okrężne ruchy dłońmi
Albo deszczyk kropi?- uderzenia opuszkami palców
Nie to deszczyk buty topi- szybkie i mocne ruchy palców
Może ulewa nas zalewa?- oklepywanie dłońmi
Lub piorun trzaska w drzewa?- lekkie klaśnięcie w dłonie
Potem w ziemie szybko leci- opadnięcie dłoni na plecy
Jak się czują wszystkie dzieci?- masowanie po szyi.

Powtórzenie masażu z zamianą ról w parach.

4. "Liczymy krople deszczu" - zabawa matematyczna 

Pomoce: załącznik - krople oraz parasolka (dziecko może również samo narysować i wyciąć z papieru 10 kropli oraz 10 parasoli), nożyczki, kredki lub mazaki

- Liczenie wyciętych kropel z papieru lub innych przedmiotów dostępnych w domu (np. klocki, kredki, itp) w zakresie 10.
- Rysowanie na parasolach kropelek deszczu: na pierwszym jedną, drugim - dwie, trzecim - trzy itd. (do 10)
- Układanie parasoli: od najmniejszej liczby kropelek do największej i od największej do najmniejszej.
- Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 10, np. rodzic bierze parasol z dwiema kroplami i kładzie przed dzieckiem, dziecko przelicza ilość kropel,  następnie bierze z czterema kroplami deszczu - dziecko przelicza krople na drugim parasolu, następnie rodzic prosi o przeliczenie ile jest razem kropli na obu parasolach, itp. RÓWNIEŻ rodzic prosi o parasol, na którym jest 6 kropel deszczu, 4,5,2 itp. PONADTO rodzic prosi, aby dziecko wzięło takie parasole, żeby suma znajdujących się na nich kropli wynosiła np. 10 (przykład 3 i 7, 6 i 4, 8 i 2).
 

5. „Matematyczna gimnastyka” – zabawa ruchowa

- podskocz 10 razy jak piłeczka
- zrób 10 przysiadów
- podskocz 10 razy na prawej nodze oraz na lewej
 
6. Wykonanie karty pracy - Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 54 lub/oraz karty pracy 1 i karty pracy 2 w załączniku
 
II. "Wiasna" - nauka piosenki w j. białoruskim
 
Cele zajęć:
 
rozwijanie słuchu muzycznego
- zapoznanie z melodią i słowami piosenki
 
Przebieg zajęć:
 
1. "Powitanka - rozśpiewanka" (nagranie w załączniku "Słoneczko cieplutkie")
 
Słoneczko cieplutkie już świeci na niebie
Wysyła promyki do Ciebie i do Ciebie
Woła wszystkie małe dzieci i te średnie i te duże 
Zaśpiewajcie pięknie dzieci razem ze mną w chórze
La la la  la la la  la la la la la la la 
La la la  la la la  la la la
Ta ta ta  ta ta ta  ta ta ta ta ta ta ta
Ta ta ta  ta ta ta  ta ta ta
Ma
Mi
No
Ko
 
2. "Wiasna" - słuchanie nagrania piosenki (załącznik)
 
1.Ja wiasnu hukaju, ja wiasnu hukaju                                                                                                            pryliatajcie ptuszki                                                                                                                                                      z  soniecznaho kraju x2                                                                                                                                              ja wiasnu hukaju
 
2.Ja wiasnu hukaju, ja wiasnu hukaju                                                                                                            wybiahajcie kwietki                                                                                                                                                    z puszczy ciomnaj, hukaju x2                                                                                                                                        ja wiasnu hukaju.
 
3.Ja wiasnu hukaju, ja wiasnu hukaju                                                                                                                 wypływaj wiasiołka,                                                                                                                                                 tam z-za niebakraju x2                                                                                                                                               Ja wiasnu hukaju.
 
Wyjaśnianie niezrozumiałych słów:                                                                                                                        wiasna- wiosna
hukaju- wzywam, wołam
ptuszki- ptaki
wybiahajcie- wybiegajcie
kwietki- kwiaty
wiasiołka- tęcza
 
3. Rozmowa na temat piosenki:                                                                                                                                -- Jaki jest nastrój piosenki?                                                                                                                                            - Z ilu zwrotek się składa? Czy ma refren?                                                                                                                  - - O czym jest w niej mowa?
- Rodzic rozpoczyna zdanie: "Wiosna jest...", a dziecko je kończy podając atrybuty wiosny.
 

4. Nauka słów piosenki, metodą ze słuchu:

- Powtarzanie słów każdej zwrotki.
- Rodzic rytmiczne mówi poszczególne wersy, a dziecko je powtarza.
- Rodzic śpiewa całą piosenkę, a dziecko nuci melodię.
- Rodzic śpiewa kolejne zwrotki, a dziecko powtarza jak echo.
- Wspólna próba śpiewania całej piosenki.
 
5. Ekspresja ruchowa do utworu P. Czajkowskiego "Walc kwiatów" (załącznik)
 
Swobodny taniec dziecka do utworu, z wykorzystaniem pasków bibuły lub wstążki.
 
6. "Wiosna" - rysowanie ilustracji do treści poznanej piosenki.
 
Pozdrawiam i ściskam Was kochane dzieci :)
p. Ania
 
 
 
 


Załącznik(i):   
  • -_Nagranie_odglosow_elementow_pogody.wav  (13.46 MB)
  • Piotr_Czajkowski_-_Dziadek_do_Orzechow_-_Walc_Kwiatow.mp3  (8.80 MB)
  • Wiasna.mp3  (3.02 MB)
  • karta_pracy_1.jpg  (61.98 KB)
  • karta_pracy_2.jpg  (229.19 KB)
  • kolorowanki_pogoda-rozlozona-parasolka.jpg  (17.41 KB)
  • krople.jpg  (482.91 KB)
  • sloneczko_cieplutkie.mp3  (3.65 MB)



  • grupa4