Jadłospis

Jajko w roli głównej

09.04.2020r.

 

  1. „Jajko w roli głównej” – zabawa badawcza

Cele zajęć:

- rozwijanie umiejętności wyciągania i formułowania wniosków
- poznanie budowy jaja kurzego
- wzbogacanie słownika dziecka
- budzenie ciekawości badawczej
 

Pomoce: łyżka, jajko styropianowe lub piłeczka pingpongowa, jajko ugotowane na twardo oraz surowe, 2 talerze, butelka plastikowa oraz szklana, ocet, szklanka

Przebieg zajęć:

  1. „Jajko” - zagadka wprowadzająca w temat zajęć

„Kura je zniosła,
mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom podała.”
(jajko)

  1. „Tworzymy łańcuch wyrazów” – zabawa słuchu fonematycznego

Rodzic zaczyna zabawę od słowa - JAJKO, dziecko musi powiedzieć inny wyraz, który rozpoczyna się głoską na którą kończy się wyraz poprzedni czyli - O np. okno itd.

  1. Rozmowa kierowana:
- Skąd wzięło się jajko?
- Pamiętasz kto jeszcze oprócz ptaków składa jaja?
- Czy tylko kury znoszą jajka, które nadają się do jedzenia?
 
 

4. „Kto zniósł to jajko? – ćwiczenie gramatyczne

Rodzic czyta początek zdania, a dziecko stara się je dokończyć poprawnie pod względem gramatycznym:

- Jajko, które zniosła kura to jajko… kurze.
- Jajko, które zniosła kaczka to jajko… kacze.
- Jajko, które zniosła przepiórka to jajko… przepiórcze.
- Jajko, które zniosła gęś to jajko… gęsie.
- Jajko, które zniósł indyk to jajko… indycze.
- Jajko, które zniósł struś to jajko…. strusie.
 
5. „Czy doniosę?” - zabawa ruchowa z elementami równowagi.

 Dziecko przenosi na łyżce jajko styropianowe lub piłeczkę pingpongową tak aby jej nie upuścić.

6. „Z czego składa się jajko?” - zabawa badawcza.

- dziecko ogląda jajko surowe oraz ugotowane, porównuje ich ciężar

- jak odróżnić jajko surowe od gotowanego? - obracamy jajka na tacy, jedno kręci się szybciej, a drugie wolniej - jajko gotowane obraca się szybciej

- rodzic rozbija jajko surowe (dziecko może spróbować to zrobić samo), a dziecko obiera jajko ugotowane, które następnie należy przekroić; dziecko porównuje jak wygląda żółtko, białko oraz skorupka w obu jajkach

7. „Jak oddzielić żółtko od białka?” - eksperyment nr 1

Do tego zadania potrzebujemy plastikowej butelki. Zadajemy dziecku pytanie jak można oddzielić żółtko od białka jeśli mamy je na talerzu?  

Butelkę trzymamy nad jajkiem otworem do dołu, lekko naciskamy plastik, by wypuścić powietrze, rozluźniamy dłonie, a żółtko wskakuje do środka, wtedy szybko podnosimy, by żółta część nie uciekła nam z powrotem i przekładamy do drugiej miski.

8. „Jajko w butelce” – eksperyment nr 2

Pytamy dziecko jak myśli czy jajko obrane ze skorupki ugotowane na twardo wejdzie do szklanej butelki o wąskiej szyjce? Dziecko próbuje wcisnąć jajko do szklanej butelki. Nie udało się? A jednak jest na to sposób – do butelki wkładamy zapaloną zapałkę i kładziemy jajko na butelkę. Magia? Nie, ale fizyka tak! 

9. „Jakie są jajka?” – układanie zdań o jajkach

Rodzic zadaje dziecku pytanie, na które należy odpowiedzieć w formie zdania:

- Jaka jest skorupka jajka? np. Skorupka jajka jest twarda, krucha, delikatna.
- Czy jajko trudno rozbić? np. Jajko można łatwo rozbić
- Co się znajduje w środku jajka? np. Jajko w środku ma żółtko i białko.
- Czym różnią się od siebie jajka, które pochodzą od różnych ptaków? np. Jajka mogą różnić się od siebie kolorem i kształtem.
- Które jadalne jajko jest największe? np. Największe jajka znoszą strusie.
- Co możemy zrobić z jajek? np. Z jajek możemy zrobić jajecznicę.
- Kiedy malujemy jajka? – np. Jajka maluje się na Wielkanoc.
 

 

10. Opowiadanie o jajku – zabawa słuchowa

Rodzic czyta tekst opowiadania , na słowo „jajko” dziecko ma wstać:

Pani Skowronkowa bardzo chciała znieść jajko. Ale umiała zrobić gniazdko dla jajka, tylko na piasku. Jej jajko bardzo łatwo mógł zjeść lis, bo to jajko nie było wysoko na drzewie. To jajko musiało leżeć na piasku. Żeby jajko było bezpieczne i żeby jajko było niewidoczne, pani Skowronkowa zebrała na skorupkę jajka ziarenka piasku. Zrobiła w brzuszku dla jajka skorupkę taką samą jak piasek. Zniosła jajko. Jajko w gniazdku na piasku. Przyszedł lis, ale nie wiedział czy to jajko, czy to nie jajko. Może to piasek, a nie jajko. Jajko było więc bezpieczne. A to sprytne jajko. I sprytna mama jajka. Takie samo jajko jak piasek.

11. „Jajko w occie” – eksperyment nr 3

Podczas tego eksperymentu obserwujemy, jaka reakcja zachodzi, kiedy wrzucimy jajo do octu.

Potrzebne będą: jajo, szklanka, ocet

Surowe jajko zanurzamy w szklance z octem i odstawiamy na 24 godziny.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady s. 78-79

II„Wielkanocna pocztówka” – praca plastyczna

Cele zajęć:

- doskonalenie sprawności manualnych
- rozwijanie umiejętności składania życzeń
 

Pomoce:

- kolorowe kartki np.: czerwona A4 techniczna, oraz wycinanki w kolorze kremowym, pomarańczowym, zielonym i żółtym, ruchome oczka (można wyciąć z papieru), klej, nożyczki

Przebieg zajęć:

  1. „Składamy życzenia” – zabawa słowna

Rodzic czyta dziecku przykładowe życzenia wielkanocne:

  • Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych składam najserdeczniejsze życzenia: dużo zdrowia, radości, smacznego jajka, mnóstwo wiosennego słońca oraz samych sukcesów.
  • Zajączka bogatego, mazurka cudownego, pisanek kolorowych, Świąt wesołych i zdrowych.
  • Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości. Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół oraz wesołego Alleluja.

Omawiamy te życzenia – czego sobie życzą ludzie? A następnie dziecko samo próbuje ułożyć treść życzeń.

2. „Wielkanocna pocztówka” – praca plastyczna

  • Kartkę A4 składamy na pół, z kremowej i żółtej kartki wycinamy kształt jajka, z pomarańczowej – dziobek, a z zielonej trawkę.

  • Przyklejamy na dole kartki trawkę, a nad nią jajko żółte.

  • W kremowym jajku nacinamy środek i lekko rozrywamy. Brzegi jajka smarujemy klejem i przyklejamy na żółtym jajku.

  • Delikatnie rozrywamy jajko kremowe , a w środku wklejamy oczka i dziobek. Nad jajkiem przyklejamy napis.

Powodzenia

p. Ania




grupa4