Jadłospis

Magia książki

20.05.2020r.

  1. „Magia książki” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza M. Berowskiej

Cele zajęć:

- kształcenie wypowiedzi poprawnej pod względem gramatycznym

- kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania czasu w tym nawyku czytania /słuchania

- rozwijanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć

Przebieg zajęć:

  1. „Czym różnią się książki?”- zabawa dydaktyczna

Rodzic prosi, aby dziecko podeszło do „domowej biblioteczki” (półki z książkami) i zadaje pytania:

-  Czy wszystkie książki są takie same?
- Jakiej wielkości mogą być książki?
- Proszę wskaż jakąś dużą/ małą książkę.
- Czy wszystkie książki mają taką samą grubość?
- Proszę wskaż książkę, która jest gruba/cienka?
- Czy wszystkie książki mają podobne okładki?
- Wskaż jakąś książkę i opisz jak wygląda jej okładka?
 

2. "Książka bez obrazków"

Czy każda książka ma ilustracje czyli obrazki? Niekoniecznie… zobacz:

 

3. „Magia książki” – wysłuchanie wiersza

Magia Książki

Gdy mi się zdaje, że świat cały
Jest szary, nudny i za mały,
deszcz lub wichura czapki zrywa,
sięgam po książkę. I odpływam.
 
Jestem gdzieś w górach lub nad wodą.
Ścigam przygodę za przygodą.
Mogę być w dżungli wśród potworów

w kosmosie, w deszczu meteorów.

Wszędzie, gdzie niesie wyobraźnia.
Taka w tej książce drzemie magia.
Ja nie narzekam, nie marudzę,
bo z książką nigdy się nie nudzę.

                                                     Marta Berowska

Rozmowa na podstawie wiersza:

- Jak myślisz, dlaczego autorka wiersza napisała, że w książce drzemie magia?

  • Posłuchaj następujących zdań, policz z ilu wyrazów składają się poszczególne zdania:
- Książki rozwija naszą wyobraźnię.
- Książki uczą nas myślenia.
- Książka to skarbnica wiedzy.
- Dzięki książkom zdobywamy informacje o życiu ludzi, zwierząt, roślin.
 

4. Rodzaje książek

  

  

  

Postaraj się znaleźć w domu po jednej z wymienionych książek, obejrzyj je i porównaj ze sobą.

5. „Małe-duże” - zabawa ruchowa

Rodzic umieszcza na dywanie w dwóch różnych miejscach książkę - małą i dużą.

Podczas trwania utworu, dziecko swobodnie porusza się po dywanie. Na pauzę w muzyce rodzic podaje hasło: duża lub mała, a zadaniem dz. jest ustawić się przy książce odpowiedniej wielkości.

 

 

6. „Gdzie znajdziemy książki?”

- Jak nazywa się sklep z książkami?

Księgarnia

Księgarnia to miejsce, w którym możemy kupić przeróżne książki. Na półkach w księgarni książki poukładane są wg rodzajów: znajdziemy tam oddzielne działy z książkami dla dzieci, dla dorosłych, naukowe, poradniki i wiele innych. Osoba, która pracuje w księgarni to księgarz.

- Jest jeszcze jeden sklep z książkami – antykwariat. Czy wiesz jakie książki możemy tam kupić?

Antykwariat

W sklepie zwanym antykwariatem kupimy takie książki, które są bardzo stare, nie można ich już kupić w księgarni, są rzadko spotykane. Albo po prostu książki używane, które są w dobrym stanie, ale kosztują mniej niż nowe książki w księgarni. Osoba, która pracuje w antykwariacie to antykwariusz.

- Jest jeszcze jedno miejsce, w którym znajdziemy dużo książek to biblioteka. Biblioteka to bardzo potrzebne miejsce! Zamiast wydawać pieniądze na kupno książki, możemy wypożyczyć tę, która nas interesuje, przeczytać i oddać. Dzięki temu zaoszczędzimy pieniądze, miejsce w domu oraz papier. Osoba pracująca w bibliotece to bibliotekarz.

 

 

- Jakie zasady panują w bibliotece?

7. „Książki” – zabawa ruchowa

Dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na boku. Na hasło "książki się otwierają"- przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło "książki się zamykają"- powraca do pozycji wyjściowej. "Książki stoją na regale" -przechodzi do stania na baczność.

II. „Zakładka do książki” – wykonanie pracy z papieru

Cele zajęć:

- doskonalenie sprawności manualnych
- rozwijanie pomysłowości
- dbanie o estetykę pracy
 
Pomoce:

 

- kolorowa kartka techniczna, kolorowy papier (wycinanki), nożyczki, klej, mazaki

Przebieg zajęć:

  1. Zagadka

Kiedy przerwać musisz książki swej czytanie,
włóż ją do środka, niech w książce zostanie.
Ona Ci przypomni, dokąd trzeba wrócić,
kiedy na czytanie chęć tobie powróci (zakładka do książki)

  1. Wykonanie zakładki do książki
  • Z kolorowej kartki z bloku technicznego wycinamy prostokąt – zakładkę oraz nos. Nos naklejamy na prostokąt. Z kolorowego papieru wycinamy oczy lub przyklejamy gotowe oczy ruchome.

  • Ozdabiamy według własnego pomysłu naszą zakładkę.

     

3. Czy na książki szkoda czasu? Czy czytanie to nudne zajęcie? Poznaj odpowiedź oglądając Rodzinę Treflików.

 

 

Pozdrawiam

p. Ania




grupa4