Jadłospis

Liczymy książki

22.05.2020r.

  1. „Liczymy książki” – zabawy matematyczne

Cele zajęć:

- doskonalenie umiejętności sprawnego liczenia
- rozwiązywanie zadań z treścią dotyczących dodawania i odejmowania w zakresie 10
- wchodzenie w rolę podczas zabawy tematycznej
 

Pomoce: liczmany (klocki, spinacze), książki różnego rodzaju, pieniądze z gier planszowych lub kartki, mazak i nożyczki do wykonania pieniędzy do zabawy tematycznej

Przebieg zajęć:

  1. „Masaż na dobry humor” – zabawa usprawniająca narządy artykulacyjne.

Rodzic czyta tekst wiersza, dziecko wykonuje przed lustrem ćwiczenia:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

  1. Ile książek jest na półce? – przeliczanie książek na półkach

Do zabawy dziecku potrzebne są książki oraz fasolki lub klocki. Zadaniem dziecka jest przeliczenie książek na poszczegól­nych półkach w pokoju, a następnie ułożenie tyle samo klocków. Dziecko podaje wynik. Wybiera i przyporządkowuje odpowiednią liczbę. Następnie porównuje, na której półce jest najwięcej książek, na których – mniej lub tyle samo.

  1. "Książki na półeczkach"- dodawanie w zakresie 6
  • Dziecko układa na dywanie wstążkę - półkę na książki. Zadaniem dziecka jest przyniesienia i postawienie na półce tylu książek ile powie rodzic:

- Przynieś i postaw na półce dwie książki.
- Ile masz książek na półce?
- Przynieś jeszcze jedną książkę.
- Ile teraz jest książek na półce?
- Przynieś proszę dwie książki.
- Policz ile teraz masz książek na półce?
- Przynieś jeszcze jedną książkę.
- Policz ile teraz  ich jest.

  • Dziecko wykonuje polecenia rodzica:

- Klaśnij tyle razy ile masz na półce książek. (6)
- Podskocz tyle razy (6)
- Pokaż 6 pal
ców.
- Przynieś tyle samo klocków i ułóż je nad książkami.

4. Jaka to książka?’’ –  segregowanie i przeliczanie książek

Rodzic rozkłada na stole różne książki i prosi dziecko, żeby posegregowało książki z domowej biblioteczki wg rodzaju:  książki z bajkami, wierszami, komiksami, albo dla dorosłych. Następnie dziecko przelicza wszystkie rodzaje książek i określa, których jest najwięcej.

Dzieci układają książki od najmniejszej do największej. Następnie od najcięższej do najgrubszej.

  1. „W bibliotece” – rozwiązywanie zadań  z treścią

Dziecko liczy w pamięci, na palcach lub liczmanach (klockach).

- Miałem 9 książek, wypożyczyłem jeszcze 1. Ile teraz mam książek?
- Tomek ma 3 książki o dinozaurach i 4 książki o samochodach. Ile razem książek ma Tomek?
- Ola w swojej biblioteczce ma 10 książek, ale 5 pożyczyła Basi. Ile ma teraz książek?
- Mama uwielbia czytać. Ma 10 książek, 8 oddała do biblioteki. Ile jej zostało?
  1. „Bajeczki” – ruchowa interpretacja piosenki

7. „W księgarni”- zabawa tematyczna

W wybranym miejscu przygotujmy stoisko z książkami. Układamy  po 2–3 książki z bajkami, albumy, kolorowanki itd. Obok każdego zestawu książek należy umieścić ceny. Oznaczamy kasę  właściwym napisem. Przygotowujemy pieniądze -  możemy wykonać je z papieru lub użyć gotowych banknotów i monet z gier planszowych. Należy pamiętać o zwrotach grzecznościowych: dzień dobry, poproszę, itp.

8. Prawda czy fałsz – podsumowanie wiadomości o książkach

Rodzic czyta kolejno zdania, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe – wstaje na TAK, siada na NIE:

- Autor to osoba, która napisała książkę.
- Każda książka ma 5 stron.
- Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
- Ilustracja to rysunek w książce.
- Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
- Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
- Okładka jest w środku książki.

- Aptekarz wykonuje ilustracje do książki.
- Gdy chcemy kupić książkę, idziemy do księgarni.
- Książki oglądamy podczas śniadania.
- Osoba, która drukuje książki to murarz.
- Książka ma okładkę i kartki z papieru.
- Gdy chcesz wypożyczyć książkę, idź do biblioteki.
- Ulubiony fragment książki można podkreślić kredką.
- Drukarz to osoba pisząca książkę.
- Książka będzie ciekawsza, gdy namalujemy w niej swoje obrazki.

9. Wykonanie karty pracy

LiczenieKsiazki.pdf

II. ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH Z NIETYPOWYM PRZYRZĄDEM - butelką plastikową

Cele zajęć:

- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

Pomoce: butelka plastikowa, pojemnik na zabawki lub kosz na pranie

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Marsz”

Dziecko maszeruje po obwodzie koła, rodzic podaje butelkę, dziecko unosi wysoko kolana przekładając butelkę pod kolanem raz jednej, raz drugiej nogi w kształt ósemki.

  1. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Zające kicające”

Dziecko kuca i oburącz łapie butelkę za końce i układa na kark, dokładnie na wysokość łopatek i podskakuje próbując wyprostować plecy.

  1. Ćwiczenie kształtujące postawę ciała „Na boki”

Dzieci stają w lekkim rozkroku, unoszą ręce, trzymając brzegi butelki, wykonują skłony boczne w lewą i prawą stronę.

  1. Ćwiczenie tułowia: „Skręty”

Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym, trzymają przed sobą butelkę, na polecenie „tył”- przekładają ją do tyłu, „lewa strona” - przekładają ją na lewą stronę swojego ciała ćwiczenie można utrudnić zwiększając szybkość poleceń

  1. Ćwiczenie z elementem czworakowania: „Turlanie”

Dzieci w klęku podpartym, głową turlają butelkę, podążają za nią, powoli przesuwając się przesuwają butelkę idąc na czworakach.

  1. Zabawa bieżna „Dookoła butelki”

Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach po sali w trzymając w dłoniach butelkę plastikową, na sygnał rodzica stawiają butelkę na podłodze i chodzą dookoła niej, raz w lewą raz w prawą stronę.

  1. Ćwiczenie mięśni brzucha „Nad butelką”

Siad prosty, butelkę stawiamy na podłodze przy stopach – wnosimy nogi nad butelkę, podpierając ręce na przedramieniu zwracamy uwagę, by nogi były wyprostowane

  1. Ćwiczenie z elementem rzutu „Kto trafi”

Dziecko ustawia się przed pojemnikiem (większe pudełko lub kosz na bieliznę), na sygnał start, rzuca plastikową butelkę w kierunku pojemnika, dzieci powinny rzucać z wyznaczonej linii.

  1. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu „Masaż stóp”

Dziecko w siadzie podpartym opiera stopę na leżącej butelce i porusza nią do przodu i do tyłu wykonując ruch wałkowania. Zmiana stopy.

  1. Ćwiczenie wyprostne „Na podłodze”

Dzieci kładą się na plecach, trzymają butelkę rękami za końce na brzuchu, wykonują wdech-unosząc butelkę nad głowę, wydech-opuszczając na brzuch ćwiczenie powtarzają kilka razy

  1. Ćwiczenie uspokajające „Marsz”

Marsz przy spokojnej muzyce, odłożenie butelek w wyznaczone miejsce.

 

 

Powodzenia

p. Ania




grupa4