Jadłospis

"Wiosna, wiosna" - 26.03.2020r

 

Cele:

  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
  • Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach;
  • Kształcenie logicznego myślenia;
  • Kształtowanie uwagi podczas śledzenia akcji opowiadania

 

1. Rozwiązywanie zagadek na temat marcowej pogody.

  • Złota, świetlana kula
    ciepłem świat otula. (Słońce)

 

  • Co to jest odgadnij. Pada z chmury na dół.

Jest tylko na dworze. Suchy być nie może.(deszcz)

 

  • Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?

Płynie po niebie znasz ją i wiesz, że gdy ciemna,

Będzie z niej padał deszcz. (chmura)

 

  • Jasny zygzak na ciemnym niebie,

Może podczas burzy przestraszyć i ciebie !(piorun, błyskawica)

  • Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat.

Biały jest jak mąka, albo drobna kaszka.

Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza.(śnieg)

 

  • Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?

Dmucha , szarpie, czasem rwie. Po co? Kto go wie?(wiatr)



Jaką pogodę najbardziej lubicie i dlaczego? – wypowiedzi dzieci i rodziców.


Jaki mamy teraz miesiąc?

2. Dzieci podają atrybuty wiosny i kończą zdanieWiosna jest…

 3..Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Ozimina”, (książka str. 54-55).

  Ozimina_A._Widzowska.doc

4 .Rozmowa na temat opowiadania.

– Co to jest ozimina?

–  Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

– Jakie oznaki wiosny widzieli?

–  Co to są bazie-kotki?

– Co robiła Ada?

– Co to są robale?

 

 5.Każde dziecko próbuje podzielić  wyraz: ozimina, wiosna, ptaki, skowronek na sylaby oraz głoski.

6. Zabawa ruchowa „Podglądamy przyrodę”.

 Dzieci, w leżeniu przodem (na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetki.

Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak,

aby nie dotykały podłogi.

7. Utrwalenie słów piosenkiMaszeruje wiosna"

 

 


I. Tam daleko, gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref:
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i śpiewają głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat.

II. Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.

Ref:
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i śpiewają głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat.

III. Wiosno, Wiosno nie zapomnij o nas.
Każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła
- zima by została mroźna.

Ref:
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i śpiewają głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat.

 

Dla chętnych:  kolorowanki" wiosna"

Edyta Pankiewicz

 




grupa5