Jadłospis

"Gąsienica - tajemnica" - zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla

(27. 03. 2020 r.)

I zajęcia

Temat: Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla na podstawie wiersza D. Gellner „Gąsienica-tajemnica” oraz historyjki obrazkowej.

Cele zajęć:

  • uważnie słucha tekst literacki,
  • udziela odpowiedzi na pytania dotyczące treści utworu,
  • nazywa etapy przemiany rozwojowej od gąsienicy do motyla,
  • ćwiczy spostrzegawczość wzrokową,
  • doskonali sprawność manualną,
  • improwizuje muzykę ruchem,
  • porządkuje historyjkę obrazkową według chronologicznych wydarzeń.
  1. „Motyl” - zagadka obrazkowa.

Odgadnięcie tematu zajęć poprzez ułożenie wyrazu "motyl" z ostatnich liter nazw obrazków. Dziecko samodzielnie zapisuje litery.

Wprowadzenie_do_zajec.doc

  1. Plastyczna wizualizacja przeobrażeń – etap I

Dziecko skręca pasek zielonej bibuły o szerokości ok. 16 cm (dł. ok. 45 cm) tworząc gąsienicę. Następnie rysują głowę i na jednym końcu ją przyklejają.

Uwaga!!! Z jaja motyla właśnie wykluła się gąsienica, jest głodna i ciekawa świata, będzie obserwowała pracę dzieci podczas kolejnych zadań.

  1. Zapoznanie dziecka z wierszem „Gąsienica – tajemnica” D. Gellner

Rodzic odczytuje treść wiersza jednocześnie odtwarzając nagranie z cyklem rozwojowym motyla. 

 

 

„Gąsienica – tajemnica”
 
Idzie ścieżką gąsienica
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedna robi nam pa, pa.
Do widzenia! Do widzenia!
Czary mary – już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i przez zimę będę spała.
Gdy ochłodzi się na dworze,
Będę spała jak w śpiworze.
 
Już się niby nic nie dzieje,
kokon się na wietrze chwieje.
Gąsienica w środku śpi,
zatrzasnęła wszystkie drzwi.
A na wiosnę patrzcie
kiwa do nas skrzydełkami.
Kto to jest? Popatrzcie sami

  1. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza.

Dzieci odpowiadają na pytania rodzica:

  • Kto szedł ścieżką?
  • Jak wyglądała gąsienica?
  • Co zrobiła przed zimą gąsienica?
  • W czym przespała zimę?
  • Co się stało na wiosnę?
  1. Plastyczna wizualizacja przeobrażeń – etap II.

Dzieci rozkładają chusteczkę higieniczną, składają ją w harmonijkę, na środku związują cienką wstążeczką. Następnie rozdzielają drobne warstwy chusteczki z jednej i drugiej strony oraz zdobią delikatnie mazakami. Na końcu mocują skrzydła na tułowiu gąsienicy związując elementy wstążeczką. Uwaga!!! Tak rozwinął nam się piękny motyl.

  1. „Rozwój motyla” - historyjka obrazkowa.

Wspólne uporządkowanie ilustracji z wykorzystaniem informacji zawartych w wierszu. Podczas opowiadania historyjki staramy się używać określeń dotyczących czasu: najpierw, potem.

Historyjka obrazkowa

  1. Dopasuj zdania.

Dzieci wspólnie z rodzicami dopasowują zdania do obrazków.

Dopasuj zdania.

  1. „Jesteśmy samodzielni” – układanie historyjki obrazkowej.

Samodzielne układanie historyjki obrazkowej. Próby samodzielnego jej opowiedzenia.

Historyjka obrazkowa

  1. „Być motylem” – rozwijanie wyobraźni.

Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: „Gdybym był (była) motylem, to...”

  1. Zabawa „Kto ukrył się w kokonie” - ćwicząca spostrzeganie wzrokowe i słuchowe.

Przy pomocy chusteczkach higienicznych tworzymy kokony. Ukrywamy w nich przedmioty np. piłeczka, laleczka, klocek, kredka. Zawiązujemy dziecku oczy, zadaniem jest odgadnięcie co znajduję w każdym kokonie.

 

II zajęcia

 

Temat: „Spacerkiem po łące” – opowieść ruchowa.

Cele zajęć:

  • rozwija koordynację słuchowo - ruchową,
  • odtwarza ruchem treść opowiadaną przez rodzica,
  • powtarza treść rymowanki relaksacyjnej,
  • odtwarza ruchem treść rymowanki relaksacyjnej.

​​​​​

  1. „Na łące” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji.

Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające wiosenną łąkę, zwracają uwagę na kolorystykę łąki. Wspólnie z rodzicem wyszukują na ilustracjach zwierzęta i nazywają je. Wypowiadanie się pełnymi zdaniami.

  1. „Spacerkiem po łące” – opowieść ruchowa.

Rodzic proponuje wybranie się, na niby, na wycieczkę na łąkę. Prosi dzieci, aby naśladowały odgłosy i ruchy, o których będzie opowiadał i które będzie pokazywał. W tle odtwarzamy odgłosy natury.(Laka.mp3)

Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę (dzieci maszerują parami w różnych kierunkach sali) .Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin (dzieci chodzą na czworakach i dmuchają na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła (tworzymy z rąk lornetki i rozglądamy się). Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar (dzieci latają jak pszczółki, machając rękoma - skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem (naśladują bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach kończyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dzieci siedzą poruszają w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko (naśladują dźwięk: cyt, cyt). Nagle nie wiadomo skąd pojawiły się żaby (dzieci naśladują skakanie żabek), kumkały głośno (naśladują kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi (naśladują chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć – że klekotały (naśladują głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę (naśladują głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel (naśladują głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. (naśladujemy głos pi, pi, pi). Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach (dzieci naśladują ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz.....szszsz....szszuuu. (naśladujemy głos szszszsz.....szszsz....szszuuu). Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości i postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobzykiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.

  1. „Zwierzaki” - zabawa relaksacyjna

W trakcie czytania wierszyki rodzic masuje dziecko. Następnie zamieniają się rolami.

Szedł świerszcz po ścianie w czerwonym żupanie,

A świerszczyk po drzwiczkach w żółtych rękawiczkach (dotykamy palcami po ręce i nodze).

Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak (dotykamy dłonią po ręce i delikatnie szczypiemy).

Idzie myszka do braciszka, tu wskoczyła, tu się skryła (dotykamy palcami po ręce i chowamy dłonie pod paszki).

Szedł chłop przez bór niósł ze sobą wór (całą dłonią dotykamy rączki dziecka).

Pytałem go o grosz, a on mnie cap za nos (dotykamy dłonią po ciele i chwytamy za nos dziecka).

  1. „Na łące” – pożegnanie.

Dzieci naśladują ruchem ruchy rąk lot motyla przy dźwiękach muzyki klasycznej - .Antonio_Vivaldi_Wiosna.mp3

 

Owocnej pracy :)

Ewelina Kurgan

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

 



grupa5