Jadłospis

Co słychać na łące? - 19.05.2020 r

motyle - Przedszkouczek.pl

 

Cele:

  • poznanie kolejnych faz rozwoju motyla
  •  kształtowanie właściwego stosunku do środowiska przyrodniczego;
  •  poznają  wiadomości o środowisku przyrodniczym jakim jest łąka i jej mieszkańcach,
  • rozwijają aktywność twórczą poprzez ekspresję słowną i ruchową,
  • kształtowanie sprawności motoryki małej.

 “Co słychać na łące?”- Pokaz ilustracji pustej łąki, aby zapełnić ją zwierzętami trzeba wykonać następujące zadania:


- losowanie zagadek o poszczególnych zwierzętach

 

„Owady” - wprowadzenie do tematu zajęć za pomocą zagadek.

 

Zagadka 1
Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko... (pszczoła)

Zagadka 2
Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka... ( bocian)


Zagadka 3
Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie... ( żaby)


Zagadka 4
Ma dwie nóżki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie..........( ślimak)


Zagadka 5
Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce....(biedronka)


Zagadka 6
Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko (motyl)


Zagadka 7
Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)


Zagadka 8
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)

Zagadka 9
Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy.
( kwiaty)

Zapoznanie się z treścią wiersza I. Salach „Łąka”

"Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę."

Rozmowa na temat wiersza:
- O czym był wiersz?
- Jakiego koloru była łąka?
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
- Co wydały motyle nad łąką?
- Kogo zaprosiły motyle na bal?

 

Zabawa ruchowo – muzyczna: „Znajdź swój kwiatek”.

 Motylem jestem

Wszyscy uczestnicy zabawy otrzymują kolorowe szarfy, które zakładają i obręcze w tym samym kolorze.

 W czasie muzyki (utwór „Motylem jestem”) dzieci – kolorowe motylki -” fruwają” po łące (wyznaczonym miejscu na sali).

W czasie przerwy w muzyce „Motylki” odnajdują kwiatek czyli obręcz w tym samym kolorze co ich szarfa i siadają na swym „kwiatku”. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

 Wysłuchanie opowiadania W. Kozłowskiego „Nikt mnie więcej nie zobaczy”

Gąsienica uważa się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.
- Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.
- Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi!
Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek. 
Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:
- Co to za brzydactwo!
- Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica.
- Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie, za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! Daję na to słowo honoru, uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą. I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny... i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie. 
- Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło... i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała. 
Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w końcu upał był nieznośny. 
- Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe okienko w kokonie. 
- Ach, jak pięknie pachną kwiaty, gąsienica wychyliła się nieco – nikt mnie tu wśród listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza – pomyślała. 
Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i... wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię uniosła się do góry. 
I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę – co za wstyd – pomyślała – że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy i słowa nie dotrzymałam. 
Hańba! - Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:
- Ach, jaki piękny!
- Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica – zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak a jutro zupełnie inaczej. Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy. 
- Cóż to takiego? W lusterku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami. 
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne, kolorowe skrzydła!
- Patrzcie, patrzcie stał się cud – jestem motylem!
I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.

 Rozmowa z dziećmi na temat utworu. Udzielanie odpowiedzi na pytania związane z tekstem:
Kogo gąsienica spotkała na łące?
Co powiedziała dziewczynka, kiedy ją zobaczyła?
Czy gąsienica też uważała, że jest brzydka?
Co postanowiła gąsienica?. W jaki sposób to zrobiła?
Co wydarzyło się potem?
Kogo zobaczyła, kiedy wypadła z kokonu?
Czy gąsienica wiedziała o tym, że nastąpiła przemiana?
Jak zakończyła się ta opowieść?

 

 „Od gąsienicy do motyla” – praca z historyjką obrazkową .– nauczycielka opowiada etapy wykluwania się motylka pokazując na tablicy obrazki z jajeczkiem, larwą, gąsienicą i motylkiem.

 

Następnie obrazki mieszamy, a chętne dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności.

 

Safari Ltd. Cykl życia - Motyl | MALL.PL

Budowa motyla:

 

Ciało motyli jest wyraźnie podzielone na trzy części (tagmy): głowę, tułów i odwłok. Najbardziej charakterystycznym elementem motyli są ich szerokie i barwne skrzydła.

Ciało motyla pokryte jest chitynowym oskórkiem (szkieletem zewnetrznym), do którego przyczepione są mięśnie. Największe, poruszające skrzydłami mięśnie znajdują się w tułowiu.

 

Głowa

Głowa motyli pokryta jest oskórkiem, który tworzy tzw. puszkę głowową. Na głowie znajdują się dość duże oczy złożone, aparat gębowy oraz czułki.

 

Oczy złożone

W rozwoju zarodkowym oczy owadów - w tym motyli - powstają na pierwszym z sześciu segmentów, z których kształtuje się głowa. Jest to tzw. segment oczny (akron). Oczy złożone motyli składają się z licznych, prostych oczek tzw. ommatidiów (fasetek). Czasami występują pojedyncze przyoczka.

 

Aparat gębowy

Motyle posiadają aparat gębowy typu ssącego. Jest on przystosowany do pobierania płynnego pokarmu, takiego jak nektar, sok wypływający z owoców czy pni drzew. Najbardziej charakterystycznym elementem aparatu gębowego motyli jest długa ssawka. Ssawka jest złożona z dwóch przylegających do siebie rynienek.

Czułki

Czułki są wyspecjalizowanymi narządami zmysłów dotyku i węchu. Na powierzchni czułków znajdują się liczne receptory zapachowe, zaś u nasady zlokalizowany jest narząd Jonsona, który odpowiedzialny jest za położenie ciała motyla w przestrzeni.

 

Tułów

Tułów motyli zbudowany jest z trzech segmentów – przedtułowia, śródtułowia i zatułowia. Na każdym z segmentów osadzone są odnóża.

Skrzydła

Najbardziej charakterystycznym elementem ciała motyla są jego skrzydła. Szczególnie u motyli dziennych, w stosunku do wielkości ciała, są one duże i szerokie.  W stanie spoczynku motyle składają skrzydła nad ciałem. Skrzydła zbudowane są z cienkiej błony, która rozpięta jest na sztywnych żyłkach. 

Odwłok

Odwłok motyli składa się z 10 segmentów. Prawie wszystkie segmenty mają postać regularnych pierścieni.

 

Najpiękniejsze motyle Polski - prezentacja

https://www.edukator.pl/najpiekniejsze-motyle-polski,presentation,5f66a897a81131d5f34683311dbf23d83615b6e0.html

 

Zabawa matematyczna: „Ile motyli jest na łące?”.

 Dzieci dostają po 9 szablonów papierowych motylków w trzech kolorach: niebieskim, żółtym i czerwonym. Zadaniem dzieci jest odliczanie i układanie motyli według wskazówek nauczycielki:

  • Na łąkę przyleciały dwa motylki żółte i jeden niebieski. Ile razem lata motyli?
     
  • Dołączył do nich jeszcze jeden motylek niebieski i jeden czerwony. Ile teraz jest motylków?
     
  • Wszystkie żółte motylki odleciały. Ile ich zostało?
     
  • Do motylków doleciały dwa motylki czerwone. Ile razem ich lata?


 „Kolorowe rytmy” - dzieci mają za zadanie ułożyć i przykleić szablony motylków w kolejności: żółty, niebieski, czerwony, żółty, niebieski ...


 Improwizacja ruchowa „Przebudzenie” przy utworze: „Cztery pory roku – Wiosna” Vivaldiego.

Dzieci zamienione w motylki w przysiadzie podpartym powoli zaczynają się budzić, wstawać, a następnie latać na łące w rytm muzyki tańcząc i obracać wokół własnej osi. Na koniec utworu dzieci przyjmują postawę wyjściową. (Dzień kończy się, a motylki zasypiają).


 Zabawa ruchowa: „Barwy motyla”.

Na środku sali leży rozłożona lina w kształcie koła, która jest kwiatkiem. Dzieci – motylki w rytm muzyki fruwają po sali we wspięciu na palcach.

 W czasie przerwy w muzyce nauczycielka mówi dowolny kolor, a zadaniem tych dzieci, których ubranie jest w danym kolorze, jest wskoczenie do „kwiatka”.

Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając nazwy kolorów.

Karta pracy cz.4, s 38

Obejrzyj obrazek. Powiedz, co się dzieje na łące w maju.

38..pdf

Karta pracy cz. 4, s. 39.

Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru.

39..pdf

Kodowanie – Motyl https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/04/KODOWANIE-MOTYL-1.pdf

 

 Praca plastyczna „Kolorowe motylki.

 

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05745.JPG

Materiały i przybory:

  • filtr do kawy
  • nożyczki
  • mazaki
  • kolorowe druciki kreatywne
  • woda w spryskiwaczu do kwiatków

1. Zaginamy filtr do kawy na pół.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05552.JPG

2. Rysujemy a następnie wycinamy kształt skrzydeł motyla.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05553a.JPG

3. Uzyskamy w ten sposób skrzydła do zrobienia dwóch motyli.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05556-e1498312972668.JPG

4. Na skrzydłach rysujemy flamastrami dowolne wzorki. Kolorujemy dokładnie całe skrzydełka.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05563-e1498313015378.JPG

5. Gotowe skrzydła kładziemy na gazecie lub innej podkładce i spryskujemy delikatnie wodą. Dzięki temu kolory się rozmyją, przenikną i uzyskamy bardzo ciekawy efekt. Pozostawiamy do wyschnięcia.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05567-e1498313033877.JPG

6. Drucik kreatywny składamy na pół. To będzie brzuszek i czułki motyla.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05624.JPG

7. Marszczymy skrzydełka na środku.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05625.JPG

8. Wkładamy skrzydła pomiędzy zagięte kawałki drucika kreatywnego.https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05629.JPG

9. Zaginamy drucik w miejscu głowy motyla.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05630.JPG

10. Pozostałe kawałki wyginamy na kształt czułek.

https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC05632.JPG

Gotowe motyle:

Ściskam Was mocno - P. Edyta




grupa5