Jadłospis

Biedroneczki są w kropeczki (20. 05. 2020 r.)

Temat zajęć: Łąka w maju – zabawy językowe.

Cele:

  • poprawnie wymawia głoski i grupy spółgłoskowe
  • doskonali umiejętność wyrazistego mówienia
  • usprawnia motorykę narządów mowy
  • mówi poprawnie pod względem gramatycznym
  • formułuje wypowiedzi językowe poprawnie pod względem składniowym
  • ćwiczy słuch i pamięć słuchową
  1. Ćwiczenia rozwijające aparat ruchu w rytmie akompaniamentu na dowolnym instrumencie.

Dziecko maszeruje po okręgu koła, biega na palcach, przeskakuje z nogi na nogę, wykonuje skoki obunóż; podczas przerwy w muzyce: robi skok w przód, dwa kroki w tył; skok w przód, skok w tył, obrót wokół siebie.

  1. "Prawda czy fałsz" - zabawa

Rodzic mówi zdania o łące a dziecko określa ich logiczność: prawda – podnosi rękę do góry, fałsz – kładzie ją na kolanach.
Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
Pod ziemią długie korytarze ryje kret.
Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.

  1. „Na wiosennej łące” - zabawa muzyczno - ruchowa z wykorzystaniem gazet.

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy mówiąc:

  • Pachnie łąka, kłania się rumianek, zapraszam na łąkowy taniec.
  • Jesteśmy na łące, świeci słońce, oddychamy głęboko.
  • Wieje wiatr – dziecko dmucha w gazetę by łopotała na wietrze.
  • Pada deszcze – dziecko stuka paluszkami o gazetę.
  • Parasol-  dziecko chowa się pod gazetę.
  • Wieje wiatr – dziecko porusza gazetą.
  • Na koniec dziecko kładzie się na plecach i wdycha nosem świeże powietrze, a rodzic zabiera gazetę.
  1. „Wiosenne rymowanki".

Dziecko tworzy rymy do podanych zdań:
-Przez deszczyk pokropione rosną listeczki.....(zielone).
-Zajączki kicają i trawki ........(szukają).
-Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez..........(ogona).
-Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się...........(chowają).

  1.  „Moje zdanie” – zabawa dydaktyczna.

Wymyślamy trzy słowa. Zadaniem dziecka jest ułożenie zdania z wykorzystaniem przynajmniej dwóch słów.

  1. „Myszki-szyszki” – tworzenie rymów.

Odniesienie się do wiedzy dziecka o lesie i o tym, że las znajduje się w bliskim sąsiedztwie łąki.

Rodzic rozpoczyna zdanie a dziecko je kończy:

  • W norce są myszki – w lesie są ….(szyszki)
  • W oknie są szyby – w lesie są ….(grzyby)
  • W domu są schody – w lesie są ….(jagody)
  • Kasia ma ładne zęby – w lesie rosną….(dęby)
  • Tu jest skórka – w lesie skacze ….(wiewiórka)
  • Po rzece pływają łabędzie – w lesie są….(żołędzie)
  • Tu są badyle – w lesie są ….(motyle)
  • Na tarasie stoi ława – w lesie rośnie ….(trawa)
  • Na łące pasie się krowa – w lesie jest ….(sowa)
  • W kuchni stoi lodówka – w lesie jest ….(mrówka)
  • Na stole stoją misy – w lesie biegają ….(lisy)
  • Obok przedszkola jest lodowisko – w lesie….(mrowisko)
  1. Na wiosennej łące – zabawa.

Dziecko wspólnie z rodzicem próbuje naśladować ruchy zwierząt i roślin żyjących na wiosennej łące (np. stokrotki – stanie ze złączonymi nogami, prosto, z głową wyciągniętą do góry, z rozłożonymi rękami…). Następnie razem przedstawiają wiosenną łąkę, wcielając się w wybrane zwierzęta i rośliny. Układanie dialogów w parze między biedronką i ślimakiem, stokrotką i motylem.

  1. Zabawa słowna rozwijająca koncentrację uwagi i percepcję słuchową

„Poszedł Jarek na jarmarek, i kupił...- tworzenie łańcucha słów do podanego zdania.

  1. Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz. 4, s. 42.

Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.

Temat zajęć: Biedronka z pasków papieru – praca techniczno – plastyczna.

Cele:

  • postępowanie zgodnie z etapami wykonania pracy,
  • rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej,
  • sprawne posługiwanie się klejem,
  • dbanie o estetyczny wygląd pracy,
  • przyzwyczajanie do utrzymywania w porządku rzeczy i otoczenia,
  • budzenie zainteresowania światem owadów
  1. Rozmowa na temat biedronki.

Rodzic na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).
Ciekawostki: Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.

  1. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Do wykonania biedronek potrzebujemy:

  • czerwonego, czarnego, zielonego ciemnego i jasnego papieru, 
  • dziurkacz,
  • klej i nożyczki.

Etapy wykonania pracy:

  1. Z czerwonego papieru wycinamy paski tej samej długości i szerokości.

     2. Sklejamy paski papieru tworząc łezki.

     3. Dziurkaczem wycinamy czarne kropki, które naklejamy na skrzydełka biedronki (można narysować markerem). Czarny papier tniemy na cienkie paski. Kształtujemy główkę i czułka. Przyklejamy gotowe oczka lub wycięte z papieru.

     4. Na jasnozielonej kartce papieru przyklejamy wydarte paski z ciemnozielonego papieru. Łączymy elementy tworząc biedronki. Przyklejamy je na pasiastej kartce.

Ewelina Kurgan




grupa5