Jadłospis

Pierwsza kartka zielnika - 21.05.2020 r

Cele:

  • utrwalenie nazw wybranych roślin zielonych;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych;
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała
  •  rozwijanie naturalnych czynności ruchowych;

 

"Rośliny łąkowe"- zajęcia artystyczno- techniczne; wykonanie zielnika z roślin zebranych na łące.

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:


„Latające pszczółki” – zabawa ruchowa.

N: Nie wiem czy słyszeliście o tym, ale bardzo ważną rolę w rozwoju roślin pełnią owady takie jak np. pszczoła, bo zapylają kwiaty, które po przekwitnięciu dostarczają nam nowych nasion. Dlatego teraz chciałabym zamienić was w takie pracowite pszczółki zapylają kwiatki. Pszczółki będą poruszać się w rytm muzyki pomiędzy kwiatami a gdy muzyka ucichnie siadają na kwiatku.

 

 Słuchanie wiersza pt. „Prośba do słoneczka” B.Formy
„Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
Przybędzie wiosna miła.
Słoneczko nasze kochane,
Bardzo cię prosimy,
Ogrzewaj mocno ziemię,
Zacieraj ślady zimy.
Pod śniegiem mocno bije
Pani przyrody serce.
Słoneczko wyślij promienie,
Daj ciepła, jak najwięcej.
Urośnie młoda trawka,
Rozwiną się pąki na drzewach.
Dla ciebie, miłe słoneczko,
Każdy ptaszek zaśpiewa.”


Odpowiadanie na pytania n-lki:
- po czym poznamy nadejście wiosny?
- jakie znamy pierwsze kwiaty pojawiające się wiosną?


 Wymieniają obecną porę roku – wiosnę i opisują jej charakterystyczne cechy oraz podają aktualny miesiąc /maj/. Dzielą wyrazy: wiosna i maj na sylaby oraz głoski.

 Cieszy mnie bardzo to, że tak dużo wiecie o wiośnie. Rzeczywiście – wiosną robi się coraz cieplej, ptaki wracają do nas z ciepłych krajów i zaczynają wesoło śpiewać, a rośliny budzą się do życia. Rozkwitają kwiaty i robi się wszędzie kolorowo.

Zabawa dydaktyczna „Wiosenne kwiaty”
- nazywanie kwiatów na zdjęciach
- globalne odczytywanie napisów
- dzielenie nazw na sylaby i układanie takiej samej liczby kwadracików pod obrazkiem

 TULIPANY


PIWONIA

 

FORSYCJA

 

NARCYZ

 

BEZ

 

MAGNOLIA


 Słuchanie opowiadania pt. „Tajemnica małego nasionka” J.Wasilewskiej
„Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”

Odpowiadanie na pytania :
• kto zaopiekował się ziarenkiem?
• co zrobiło ziarenko w ziemi?
• dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?
• co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
• co wyrosło z ziarenka?

 

Dzielą się swoimi pomysłami i wiedzą na temat rozwoju rośliny.

https://epodreczniki.pl/a/hodujemy-rosliny/D1CZqkO5C

 

 

 

N: Proszę was abyście teraz podzielili się na cztery zespoły. Każdy zespół otrzyma kopertę, w której są obrazki przedstawiające, co dzieje się z nasionkami po wysianiu ich do ziemi.  Wasze zadanie polega na tym, aby poukładać te obrazki tak, aby pokazały nam jak rozwija się roślina.

 

 

Znane i nieznane zioła - poradnik zielarski

Pokrzywa:

herbatka z pokrzywy zawiera duże ilości witaminy C

szampon z pokrzywy włosy

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/pokrzywa.jpg

 

Mięta

dobrze działa na ból brzucha

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/mieta.jpg

 

Rumianek

działa łagodząco na  stany zapalne

kremy z rumianka działają łagodząco na skórę

świetnie nadaje się do robienia herbatek

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/rumianek.jpg

 

Mniszek lekarski

z kwiatów mniszka można zrobić miód,

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/mniszek.jpg

            

            Szałwia

leczy chore gardło

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/szalwia.jpg

 

Dziurawiec

pomaga zwalczyć smutek

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/dziurawiec.jpg

 

Babka lancetowata

              leczy rany

pages/grupa7/2020-05-14,1738;W_zielniku_-_15052020/babka_lancetowata.jpg

 

Wszystkie te rośliny nazywamy ziołami. Mają one właściwości lecznicze. Należy jednak pamiętać o tym, że zioła mogą być również trujące.

 

Dzielą się swoimi pomysłami co trzeba jeszcze zrobić aby zapewnić właściwe warunki rozwoju roślinie.

 

 

Roślinki” – etiuda pantomimiczna.

N: Teraz chciałabym prosić czworo chętnych dzieci – troje z was będzie ogrodnikami a jedno będzie słonkiem. Natomiast was proszę (pozostałe dzieci) abyście sobie wyobrazili, że jesteście maleńkimi nasionkami kwiatów, które ktoś wsadza do ziemi, w miarę upływu czasu powoli kiełkujcie, rozwijacie się i jesteście coraz wyżsi. Zbliża się do was słonko (dziecko, które pełni rolę słońca) i jesteście szczęśliwi i zadowoleni. A teraz zrasza was woda (dzieci z papierowymi konewkami dochodzą do dzieci nasionek) i stajecie się piękną roślinką. Nagle, co się stało? Ogrodnik zapomniał was podlać i wasze listki opadają na dół i jesteście smutni, do tego jeszcze słonko jest zasłonięte – jak się teraz wyglądacie? Ale oto znowu świeci dla was słonko i zraszają was kropelki wody – co się z wami dzieje?

 

    Zakładanie zielnika:

 

 

 

 

-        przygotowanie gazet, w których zasuszymy zebrane zioła;

-         przygotowanie kartek, koszulek, klejącej taśmy bezbarwnej, segregatora i innych materiałów potrzebnych do opracowania zielnika;

-         ozdobienie kartek do zielnika w wybrany i zaakceptowany przez dzieci sposób (np. małe rysunki ziół, które mają znaleźć się na kartce...);

-         wklejenie zasuszonych ziół i obłożenie ich w koszulki.

 

Ćwiczenia gimnastyczne

7 zestawów ćwiczeń do wyboru  dla dzieci:

Zestaw # 1

  1. Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko
  2. W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń)
  3. Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek. (+/- do przejścia 15 metrów)
  4. Marsz na czworaka w podporze przodem. (+/- do przejścia 20 metrów w różnych kierunkach)
  5. Szybki sprint w miejscu.

Ćwiczenie uspokajające

Marsz w wolnym tempie (możemy podać tempo na instrumencie: bębenku, tamburynie, cymbałkach, garnku, łyżkach, marakasach itd.).

Zestaw # 2

  1. Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześnie chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego. (+/- 10 ruchów)
  2. Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10 żabich skoków).
  3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają Przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.
  4. Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
  5. Siadamy. Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy.

Ćwiczenie uspokajające

Maszerowanie przy ulubionej piosence.

Zestaw # 3

  1. Dzieci stoją w rozkroku, ramiona uniesione w górę. Poruszają ramionami kołysząc się na boki. Na hasło „bardzo silny wiatr” zataczamy koło od góry do skłonu pogłębionego.
  2. Stajemy przodem do ściany. Odpychamy się i klaszczemy przed sobą. (12 powtórzeń).
  3. Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy przysiad, łapiemy.
  4. Biegamy w tempie przez nas podanym np. na bębenku. Na hasło “Lis”  zajączki chowają się, czyli: przysiad podparty, głowa nisko opuszczona.
  5. Zamieniamy się w małe “Wróbelki” i podskakujemy (drobnymi podskokami) obunóż w miejscu i do przodu i do tyłu.

Ćwiczenie uspokajające

„Opadające liście”. W pozycji stojącej chwytamy stopą leżącą na podłodze chustę (serwetkę, chusteczkę), podrzucamy ją do góry i obserwujemy jej ruch podczas opadania, po czym odtwarzamy ten ruch własnym ciałem. Powtarzamy 3x.

Zestaw # 4

  1. Leżymy przodem (na brzuchu) uginamy nogi w kolanach, chwytamy dłońmi za stopy, unosimy tułów i wykonujemy kołyskę. (7 razy do przodu i 7 do tyłu)
  2. Kręcimy skakanką (na takiej długości na jaką pozwalają nam domowe warunki) a dziecko próbuje ją przeskoczyć. W miarę nabywanej wprawy – kręcimy coraz szybciej.
  3. Małe kaczuszki – robimy przysiad, chwytamy się za kostki, nogi są w delikatnym rozkroku – maszerujemy do przodu, unosząc raz lewą raz prawą nogę. (dystans to około 10 metrów)
  4. Biegamy w różnych kierunkach w tempie podanym przez nas na dowolnym instrumencie. Na sygnał, czyli np. mocne uderzenie w instrument, zatrzymujemy się i wykonujemy okrężne ruchy ramionami, tzw. skrzydła wiatraka.
  5. Leżymy bokiem, podpieramy na jednej ręce i obchodzimy nogami po obwodzie koła (jedno koło w jedną stronę, następnie zmieniamy rękę i zataczamy koło w drugą stronę).

Ćwiczenie uspokajające

„Niedźwiedź zasypia” – siadamy skuleni, głowa zbliżona do kolan – wydech. Następnie siadamy w  siadzie prostym, ramiona wznosimy w górę – wdech

 

Zestaw # 5

  1. Układamy dwie linie w odległości 2m od siebie, między nimi układamy klocki w linii prostej w odległości około 1 m od siebie. Przebiegamy między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x.
  2. Przysiady: w pozycji wyprostowanej uginamy nogi w kolanach, następnie prostujemy. Pilnujemy prawidłowej postawy, plecy prosto, ręce wyciągnięte do przodu. (7 powtórzeń)
  3. „Piramida” – grupujemy klocki np. duplo (ewentualnie większe dla młodszych dzieci) wedle kolorów (kolorów tyle ilu jest zawodników). Ustalamy tor. Biegniemy, przenosząc klocki swojego koloru na drugi koniec toru. Układamy piramidę. Drugi raz rozpoczynamy z końca, na którym uzbieraliśmy pierwszą piramidę. Kto pierwszy ten lepszy. Powtórzyć 2x.
  4. Przygotowujemy podwyższenie (może to być stopień na schodach, mały niesuwający się taborecik łazienkowy), wskakujemy obunóż na podwyższenie (7 razy)
  5. Razem z dzieckiem, w różnych pozycjach jednocześnie podajemy sobie woreczki z grochem (lub inny przedmiot) (górą, dołem). Za skrętem w lewo i w prawo. (7 razy w każdą stronę)

Ćwiczenie uspokajające

Marsz zwykły i we wspięciu, marsz zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach stóp.

Zestaw # 6

  1. Do tego ćwiczenia przyda nam się 1,5 l butelka z wodą (pełna). Stajemy na butelce i próbujemy utrzymać równowagę. Kto da radę dłużej?
  2. Siadamy w dość dużym rozkroku, robimy skłony z pogłębieniem do lewej nogi ( „raz, dwa, trzy” większe pogłębienie, na „4” – prostujemy się), staramy dotknąć stopy. Powtarzamy tę samą aktywność do prawej nogi. Pamiętajmy o nogach prostych w kolanach
  3. Spadające gwiazdki. Podskakujemy z szeroko rozłożonymi w górę rękoma oraz szeroko rozstawionymi nogami. Lądujemy do półprzysiadu. (10 powtórzeń)
  4. Bierzemy piłkę, odbijamy ją o podłogę i łapiemy stojąc w miejscu. To samo ćwiczenie możemy wykonać w ruchu. Każda wersję powtórzyć 4x.
  5. Samochody” – dzieci (samochody) jeżdżą po pokoju w dowolnym My pokazujemy kolory (ręcznik, szarfa, klocek itp.), czyli światła drogowe. Dzieci reagują: czerwony kolor – stoją, zielony – jadą.

Ćwiczenie uspokajające

Leżymy na plecach. Kładziemy na klatce piersiowej np. woreczek (lub dowolny inny przedmiot). Robimy wdech nosem, wydech ustami (woreczek podnosi się i opada – obserwujemy przedmiot).

 

Zestaw # 7

  1. Stoimy z dzieckiem w szeregu, jedno za drugim i wykonują podskoki na jednej nodze po obu stronach wyznaczonej linii, po czym zmiana nogi. Następna wersja ćwiczenia przeskoki przez linię obunóż. Każdą wersję powtarzamy 2x.
  2. Leżymy przodem i robimy nożyce pionowe ramion, a następnie nożyce pionowe nogami. Powtarzamy 3x. Następnie w leżeniu przodem naprzemianstronny wznos prawego ramienia i lewej nogi, a następnie lewego ramienia i prawej nogi. Powtórzyć 3x.
  3. Ustawiamy się. Przed nami w odległości 5 kroków stawiamy kosz. Na sygnał bierzemy np. woreczki i wrzucajmy do kosza. Liczymy ilość woreczków z rzutów niecelnych. Tyle ile było rzutów niecelnych obiegamy kosz dookoła. Powtarzamy x 3.
  4. Siadamy na kolanach, kładziemy chustę na kolana, chwytamy chustę – skręcamy tułów w prawą stronę i przekładamy chustę oburącz za siebie, powracamy do pozycji wyjściowej, skręcamy tułów w lewo, chwytamy chustę i kładziemy z powrotem na kolanach. Powtarzamy 3x.
  5. Wyścigi do ustalonych wcześniej miejsc. Albo mierzymy czas albo z partnerem – kto pierwszy.

Ćwiczenie uspokajające

Stojąc trzymamy oburącz chustę, dmuchamy w nią tak, aby ułożyła się poziomo.

 

Pozdrawiam - P. Edyta




 




grupa5