Jadłospis

„Małe i duże owady”- 22.05.2020r

Cele:

  • poznanie wybranych nazw owadów;

  • poszerzanie wiedzy o budowie i zwyczajach owadów;

  • rozwijanie logicznego myślenia.

 

Zabawa „Witam tych, którzy”: lubią wiosnę, są dziś w dobrym humorze, lubią przyrodę. Dzieci siedzą w kręgu, te, które czują się powitane, kiwają do innych ręką mówiąc „hej”.

 

Majowa łąka i jej mieszkańcy – zagadki

Rodzic otwiera prezentacje multimedialną, czyta treść zagadki. Dziecko odpowiada nie widząc prezentacji. Po podaniu odpowiedzi sprawdza na ilustracji (w prezentacji) czy odpowiedź jest właściwa.

W dalszej kolejności dziecko ogląda rośliny, które można spotkać na łące.

MAJOWA_LAKA_I_JEJ_MIESZKANCY_(1).pptx

Wiosenne kolory – zabawa ćwicząca logiczne myślenie

 Dziecko losuje kredkę i podaje nazwę rośliny łąkowej,  która ma taki kolor lub zwierzęcia, które ma taki kolor i mieszka na łące (zabawę powtarzamy kilka razy).

np. żółty - kaczeńce

 

 Wysłuchanie wiersza pt „Łąka” I. Salach 

  Łąka tylu ma mieszkańców
  Zwierząt, roślin kolorowych.
  Tu motylek, a tam pszczółka, (ważka)
  Tutaj kwiatek-O! Różowy! 

  Z kopca wyszedł krecik mały
  Obok niego idzie mrówka
  Na rumianku w krasnej sukni
  Przycupnęła Boża Krówka.

  Nad tą łąką kolorową
  Bal wydały dziś motyle,
  Zapraszają wszystkie dzieci
  Więc zatańczmy z nimi chwilę.

Rozmowa na temat treści wiersza, mieszkańców łąki, wyjaśnienie trudnych słów z wiersza (Boża Krówka, krasna suknia). Zwrócenie uwagi na sposób zgłaszania chęci odpowiedzi poprzez podniesienie ręki, na cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej, nieprzerywanie innym.

N. pyta dzieci:
- O czym był wiersz?

- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

- Kto zamieszkuje łąkę?;

Rozmowa z dziećmi nt „Jakie znacie owady?”

Komu potrzebne są owady (np. pszczoły, osy, motyle, trzmiele – zapylanie kwiatów, rozmnażanie roślin; biedronki – zjadają mszyce, szkodniki roślin; mrówki – budując mrowiska przenoszą nasiona różnych roślin)? Skąd możemy czerpać informacje o owadach?

Co jest na zdjęciu? – dzieci oglądają fragmenty fotografii, próbują odgadnąć , co znajduje się na zdjęciu.

PSZCZOŁA

 OSA

 TRZMIEL

 MOTYL

BIEDRONKA

 

Dzieci dokonują analizy słuchowej nazw owadów i opowiadają co robi dany owad, dobieranie napisu do obrazka przez czytające dzieci.

Nauczycielka w oparciu o ilustrację pokazuje dzieciom budowę owada ( 2 pary skrzydeł, 3 pary odnóży (6 odnóży)czułki, ciało składa się z głowy, tułowia i odwłoku, są różnice: sposób lokomocji, zdobywanie pożywienia (czym się żywią?), kolorystyka.

Zabawa ruchowa „Taniec motyli”

Ćwiczenia aspiracji powietrza – przekazywanie sobie w kole sylwet motyli za pomocą słomki (przypomina to pobieranie nektaru przez owady)

 

Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Gdzie jest motyl?” – dzieci ustawiają motyle względem siebie według poleceń nauczyciela: przed sobą, za sobą, nad głową, na stopie, pod kolanem, z lewej strony, po prawej stronie.

Zabawa "Prawda czy fałsz". Nauczycielka mówi zdania o łące a dzieci określają ich logiczność:

  • Na łące rośnie trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
  • Motyle zbierają nektar z kwiatów
  • Gąsienica przeobraża się w biedronkę
  • Owady mają 10 odnóży


Zabawa ruchowa „Kto mieszka na łące?”
Dzieci poruszają się w następujący sposób: maszerujące mrówki – ustawiają się w kolei maszerują zgodnie z rytmem muzyki, fruwające motyle – stojąc w miejscu powoli poruszają wyciągniętymi do boku wyprostowanymi w łokciach rękami, bzyczące pszczoły – bzyczą i biegają na palcach po całej sali poruszając rękami. Sygnałem do zabawy jest gra na tamburynie i pokazanie odpowiedniego napisu.

„O bocianie i żabkach” – zabawa muzyczno – ruchowa

Na słowa o bocianie dziecko stoi na jednej nodze lub chodzi podnosząc wysoko nogi, na słowa o żabkach robi przysiad i skacze.

 

 

Pozdrawiam serdecznie - P. Edyta




grupa5