Jadłospis

Nasze pisanki- 08.04.2020

 

„ Nasze pisanki“ -zabawa dydaktyczna

08.04.2020r.

Cele:

  1. Poznawanie różnych pisanek.
  2. Przeliczanie i dodawanie w zakresie 10.
  3. Poznawanie zwyczajów wielkanocnych.
  4. Rozwijanie sprawności manualnych.

Pomoce dydaktyczne: sylwety pisanek, koszyki, farby plakatowe, włóczki, kolorowy papier; nożyczki, kleje, pędzle, mazaki, ugotowane jajka.                                   

Przebieg:

1.Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.                                                                                                       Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką.                                                                                                                        Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).                                                          

2.Wielkanocne pisanki- rozmowa kierowana na temat zwyczaju ozdabiania  jajek.                                                  Poznanie różnych sposobów ozdabiania jajek oraz ich nazw.

Wiadomości dla rodzica:                                                                                                                                         Pisanki- na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a  następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste  rozgrzanym końcem świecy graficzne. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.

Kraszanki (zwane też malowankami)- jajka gotuje się w wywarze barwny, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych:                                                                                                                                        brązowy: łupiny cebuli,                                                                                                                                            czarny: łupiny orzechu włoskiego                                                                                                                              żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,                                                                                                    fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy,                                                                                                                zielony: pędy młodego żyta, lub listki barwnika,                                                                                                          różowy: sok z buraka.                    

Drapanki- powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka

Oklejanki (naklejanki)- ozdabia się skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.

Nalepianki- są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie skorupki jajka różnorodnymi wycinankami z papieru.

3.Ćwiczenia z pisankami.                                                                                                                                Obrazki dwóch koszyków- załącznik- koszyk                                                                                                Obrazki pisanek-załącznik- pisanki                                                                                                                            Wycinamy- 6 granatowych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich pisanek.                                                      Kładziemy sylwety dwóch koszyczków, a w nich pisanki.  

• Wyjmowanie jajek z koszyczków, przeliczanie ich.                                                                                                    − Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 fioletowe, 4 czerwone).                                                                      − Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).                                                      

• Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.                                                                                                            5-latki

• Liczenie za pomocą liczmanów (sylwet jajek)                                                                                              Pierwszy koszyczek.                                                                                                                                                      Do 6 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 10 pisanek.                                                                                Drugi koszyczek.                                                                                                                                                        Do 5 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 9 pisanek.                                                                                        • Porównywanie liczebności pisanek.                                                                                                                        Dziecko łączy w pary pisanki z pierwszego koszyczka z pisankami z drugiego koszyczka. Wniosek: w pierwszym koszyczku jest o jedną pisankę więcej niż w drugim (została bez pary).

6-latki                                                                                                                                                                            • Układanie zapisów matematycznych.                                                                                                               Pierwszy koszyczek 6 (granatowych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek.                                                                       Drugi koszyczek 5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek                                                                                           • Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach.                                                                                                10 > 9                                                                                                                                                                             • Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 62–63.                                                            -Liczenie figur po lewej stronie i po prawej stronie. Porównywanie ich liczby, wpisywanie odpowiednich liczb i znaków.                                                                                                                                                                          - Wykonywanie działań samodzielnie lub z pomocą rodzica.. Wpisywanie odpowiednich liczb.

4. Układanie  rytmu w układzie kolorowych,  pisanek i kontynuowanie go.                                                         Papierowe sylwety pisanek w czterech kolorach po 4 każdego koloru   Dorosły układa ciąg rytmiczny z papierowych, kolorowych pisanek. Dziecko, po dostrzeżeniu rytmu, kontynuuje  go, układając odpowiednie sylwety. Np. pisanki: czerwona, niebieska, granatowa, żółta, czerwona, niebieska, granatowa, żółta, czerwona, niebieska, granatowa, żółta itd.(zawsze trzy sekwencje).  

5. „Nasze pisanki”- zabawa plastyczna                                                                                                                 Zapoznanie ze sposobem wykonania pisanek..

 

 

 

Przygotowujemy różne materiały potrzebne do ozdobienia pisanek, np.: farby plakatowe, włóczki, kolorowy papier; nożyczki, kleje, pędzle, mazaki, ugotowane jajka.                                                                                          Do wyboru technika, np.                                                                                                                                               -kolorowe włóczki, klej, jajka (oklejanie ugotowanych jajek włóczką),                                                                       -kolorowy papier, klej, jajka (oklejanie kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru),  -farby plakatowe, pędzle, jajka (malowanie jajek farbami),                                                                                         -mazaki, jajka (rysowanie mazakami wzorów na jajkach).                                                                                         • Wykonanie prac przez dzieci.

Do wykonania:                                                                                                                                                      1.Pisanka- układanka- załącznik                                                                                                                                 -pokoloruj fragmenty rysunku jajka,                                                                                                                             -wytnij je,-ułóż elementy w całość na sylwecie jajka. Potem je przyklej.                                                                 2. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady zgodnie z tematyką.

 

„Dźwie kuraczki“- nauka piosenki w j. białoruskim

08.04.2020r.

 

Cele:                                                                                                                                           1.Rozbudzenie zainteresowań muzycznych                                                                                                     2.Kształcenie uważnej i skoncentrowanej postawy dziecka w oczekiwaniu na polecenia muzyczne.                     3.Wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy.                                                                  

Przebieg:                                                                                                                                            1 „Taniec kurcząt w skorupkach”- zabawa ruchowa przy muzyce Modest Musorgskiego.                      Dziecko zamienia się w kurczątko, które przy nagraniu muzyki wykluwa się z jajka i wyrusza zwiedzać świat. Dziecko ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladuje kurczątko zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczyna się poruszać, prostuje się, wyciąga łapki i głowę – wykluwa się ze skorupek. Potem wyrusza w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołysze się na boki. Następnie turla się z górki i trafia do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.

 

 

2. Słuchanie piosenki „Dźwie kuraczki”                                                                             Dzwie_kuraczki.mp3                                                 

3. Zapoznanie ze słowami                                                                                                                                         Дзве курачкi                                                                                                                                                             1. Дзве курачкi, дзве курачкi гарох малацiлi,                                                                                                                два пеўнiкi, два пеўнiкi салому насiлi.                                                                                                                       А мядзьведзь, стары дзед, чобат падшывае,                                                                                                             а лiсiчка-прамудрычка чэпчык вышывае.   x2

2. Сядзiць дудзiк на калодзе, на скрыпачцы йграе,                                                                                                      прабiў ножку на ламочку, на лiсiчку лае.                                                                                                                    А сарочкi-белабочкi ўзялiсь танцавацi,                                                                                                                      а варона-кулдыбона хоча пераймацi.        x2

3. Дзве курачкi, дзве курачкi гарох малацiлi,                                                                                                                два пеўнiкi, два пеўнiкi салому насiлi.                                                                                                                        А мядзьведзь, стары дзед, чобат падшывае,                                                                                                              а лiсiчка-прамудрычка чэпчык вышывае.   x2

Dla ułatwienia w nauce:                                                                                                                                       „Dźwie kuraczki”                                                                                                                                                   1.Dźwie kuraczki, dźwie kuraczki haroch małacili,                                                                                                         dwa pieuniki, dwa pieuniki sałomu nasili.                                                                                                                     A miadźwiedź stary dzied czobat padszywaje,                                                                                                               a  lisiczka – pramudryczka czepczyk wyszywaje. – 2 razy

 2.Siadzić Dudzik na kałodzie, na skrypaczcy ihraje                                                                                                         prabił nożku na łamoczku na lisiczku łaje.                                                                                                                     A saroczki – biełaboczki uzialiś tancawaci                                                                                                                   a warona kułdybona chocza pierajmaci. – 2 razy

 3.Dźwie kuraczki, dźwie kuraczki haroch małacili,                                                                                                        dwa pieuniki, dwa pieuniki sałomu nasili.                                                                                                                    A miadźwiedź stary dzied czobat padszywaje                                                                                                              a lisiczka – pramudryczka czepczyk wyszywaje. – 2 razy

Wyjaśnianie słów- słowniczek:

  • kuraczka- kurka
  • haroch – groch
  • pieunik – kogut
  • czobat– but
  • kałodziec – studnia
  • łamoczka – gałązka złamana
  • biełaboczka - białoboczka
  • łaje - krzyczy
  • kułdybona – kołysząca (porusza się kołysząc)
  • pierajmaci – przejmować
  • skrypaczka- skrzypce

4. Rozmowa na temat piosenki                                                                                                                     -Jaki jest nastrój piosenki?                                                                                                                                                   -Z ilu zwrotek się składa? Czy ma refren?                                                                                                                           -O czym jest w niej mowa? O jakich zwierzętach wspomina się w piosence?                                                           Jakie czynności wykonują zwierzątka?

5.Nauka słów piosenki, metodą ze słuchu:                                                                                                                - Powtarzanie słów każdej zwrotki.                                                                                                                                - Rodzic rytmiczne mówi poszczególne wersy, a dziecko je powtarza.                                                                        - Rodzic śpiewa całą piosenkę, a dziecko nuci melodię.                                                                                                -Rodzic śpiewa kolejne zwrotki, a dziecko powtarza jak echo.                                                                                    -Wspólna próba śpiewania całej piosenki.                                                                                                          Powtarzanie słów każdej zwrotki. Rytmizacja tekstu w różnym tempie i z różną siłą głosu (cicho, głośno, umiarkowanie). Dziecko powtarza. 

6.Improwizacje ruchowe do słyszanej melodii- improwizacja dowolna dziecka. Można wykorzystać różnorodne rekwizyty.

 

Udanej  zabawy                                                                                                                                                              Pani Danusia T.

 

 

 



Załącznik(i):   
  • koszyk.docx  (103.43 KB)
  • pisanka- ukladanka.jpg  (269.13 KB)
  • pisanki 000018.pdf  (334.67 KB)


  •