Jadłospis

    Wokół jajka- 10.04.2020r.                

           „Wokół jajka”- zabawy badawcze                                           

Cele:                                                                                                                                                                   1.Poznawanie budowy i właściwości jajka.                                                                                                     2.Zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka.                                                                             3.Przygotowanie prostych potraw z jajek.                                                                                                         4.Rozwijanie mowy i myślenia.

Przebieg:                                                                                                                                                                1.Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Jajko.                                                                                      -Oglądanie jaj: kurzego, strusiego i przepiórczego; porównywanie ich wielkości, koloru, faktury skorupki. Mierzenie ich obwodów za pomocą sznurka; dopasowywanie do nich obrazków ptaków, do których one należą.    

             Znalezione obrazy dla zapytania jajo strusia | Jajo                                                                    

- Słuchanie wiersza – z wykorzystaniem samodzielnie wykonanej sylwet kury i gęsi.                                        Kura zniosła jajo i przetarła oczy:                                                                                                                             – Jakie ono białe                                                                                                                                                          – zawołała głośno: – Kok-kodak, kok-kodak… (dziecko naśladuje głos kury)                                                           co w kurzym języku może znaczyć tak:                                                                                                                        – Ratunku! Pomocy! Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki                                                                                                – cały podwórkowy drób.                                                                                                                                              A kura płacze i woła:– Jajko jest chore!                                                                                                            Patrzcie, jakie jest blade. Och, moje jajeczko!                                                                                                      Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!                                                                                                 Rzekła gąska: – Gę, gę, gę… (dziecko powtarza)                                                                                                      Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.                                                                                            Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,                                                                                                                zrobi z niego pyszności,                                                                                                                                                  i twoje jajko w domu na stole zagości.                                                                                                                         A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,                                                                                                            twoje jajko, razem z innymi jajkami…                                                                                                                  zalśni kolorami!                                                                                                                                                             - Rozmowa na temat wiersza.                                                                                                                                     – Jak wyglądało jajko, które zniosła kura? Dlaczego kura myślała, że jest chore?                                                       – Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska? Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?                                         - Zabawa dramowa  "Rozmowy kurek".                                                                                                            Dziecko wciela się w role kurki i gąski. Manipuluje sylwetami i tworzy własne dialogi – na podstawie wiersza.

2. Zabawy badawczy  "Wokół jajka"                                                                                                                         -Zabawa badawczaPoznajemy budowę jajka”.                                                                                                Zapraszam do obejrzenia Bajki o jajkach                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A                                                                                                Po obejrzeniu filmu przystępujemy do zabawy.                                                                                                          Dziecko rozbija  jajko, ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.      Zwracamy uwagę na zarodek i wyjaśniamy dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Następnie pokazujemy dziecku dwa jednakowe jajka. Prosimy, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.Skorupkę mamy rozbitą więc , możemy … z łatwością przejść do kolejnego eksperymentu!

-Zabawa badawcza „ Jak oddzielić żółtko od białka?”                                                                                Stłuczone jajko bardzo nam się przyda! W planach badawczych widnieje kolejne nurtujące nas pytanie „Jak oddzielić żółtko od białka?”. Do tego zadania potrzebujemy plastikowej butelki. Zatrzymujemy ją na jajkiem, lekko naciskamy plastik, by wypuścić powietrze i jednocześnie wessać żółtko do środka, wtedy szybko podnosimy, by żółta część nie uciekła nam z powrotem, tylko przekładamy do drugiej miski! Kiedyś to zadanie wydawało mi się skomplikowane, ale kto nie próbuje ten …  W każdym bądź razie, nie tylko ja przekonałam się o tym jakie to proste! Warto pozwolić dzieciom spróbować, nie dość, że to świetna zabawa to równocześnie dobre ćwiczenie dla palców.                                                                                                                                               

-Zabawa badawcza „Jajko i woda”.                                                                                                               Przygotowujemy surowe jajko, szklane naczynie, sól, łyżkę. Będziemy badać zachowanie w wodzie jajka surowego. Do wody w przezroczystym naczyniu prosimy, aby dziecko włożyło surowe jajko i dosypało stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). I obserwujemy, co dzieje się z jajkiem. Jajko lewituje, nie opada w solonej wodzie na dno. A dlaczego? Jajko jest cięższe od wody, ale lżejsze od solanki i dlatego w solance pływa. Sól zagęszcza wodę, która w efekcie wypiera jajko na powierzchnię. Im więcej soli w wodzie, tym większa jest wyporność.       

-Zabawa badawcza „Jajko w butelce”                                                                                                                           A co z ugotowanym jajem, które zostało nam z pierwszego eksperymentu? Obieramy  je ze skorupki, następnie próbujemy wcisnąć je do szklanej butelki. Niestety chyba nie damy rady! O nie nie !  Wystarczy by osoba dorosła,wrzuciła zapałkę do butelki, a postawione na niej jajko w magiczny sposób wpadnie do środka! Magia? Nie, ale fizyka tak! Naukowe wyjaśnienie tego eksperymentu oraz  filmik  znajdziecie tutaj

Na podsumowanie  naszych zabaw proponuję obejrzeć film                                             

3. Poznanie ciekawostek na temat pisanek.                                                                                                         Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo- -marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.                                                                                 

4. Zabawa ruchowa z elementem turlania „ Rozsypane pisanki”.                                                                Dziecko jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

5. Rozmowa Co można zrobić z jajka?”                                                                                                                      -Oglądanie skorupki jajka przez lupę.                                                                                                                            -Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.                                                                                           -Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek? (pomalować, ugotować, usmażyć itp. ).                    -Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.                                                     

6.Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.            Proponuję  pastę jajeczną. Dziecko, po umyciu rąk i włożeniu fartuszka dzieli jajka na połowy, kroi drobno jajka, wkłada je do miseczki, wrzuca pokrojony samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej szczypiorek, dodaje odrobinę śmietany i majonezu, trochę soli i miesza. Przygotowujemy też kromki bułki wrocławskiej, smarujemy je masłem, nakładamy pastę. Dobra potrawa na podwieczorek.                                                                                        Smacznego!

Do wykonania:                                                                                                                                                     

Karta pracy, cz. 3, s. 76. Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek). Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

Karta pracy, cz. 3, s. 77. Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).                                     

                                 Zajęcia ruchowe: „ Lubimy gimnastykować się”                                                                                             zestaw ćwiczeń gimnastycznych                                                                                                              -rozwijanie sprawności fizycznej

Potrzebne: tamburyn/ instrument muzyczny, woreczek foliowy dla dziecka.                                         I. Część wstępna.                                                                                                                                       • Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomachaj woreczkiem.                                                              Dziecko porusza się w rytm tamburynu/ dowolnego instrumentu pomiędzy rozłożonymi na podłodze woreczkami foliowymi. Podczas przerwy w grze zatrzymuj się przy najbliższym woreczku, podnosi go i macha nim nad głową, witając innych. Pojawienie się akompaniamentu jest sygnałem do położenia woreczka na podłodze i ponownego ruchu.                                                                             • Zabawa ożywiająca Chronimy się przed deszczem.                                                                        Dziecko biega po dywanie, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie w tamburyn/ instrument przykuca, rozciągając woreczek  nad głową – chroni się przed deszczem.                            II. Część główna                                                                                                                                         • Ćwiczenia tułowia  Suszymy woreczki.                                                                                              Dziecko trzyma woreczek w obu rękach. W skłonie w przód wymachuje nim w przód i w tył. Po kilku ruchach prostuje się, potrząsa woreczkiem w górze – strząsa krople wody.                                    • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych  Powitania.                                                                      Dziecko wita woreczkiem różne części ciała wymieniane przez rodzica. Np. Woreczek wita: twoje kostki… twoje  ramiona… twój brzuszek…                                                                                            • Ćwiczenie mięśni grzbietu  Na wietrze.                                                                                                Dziecko, w leżeniu przodem, unosi woreczek trzymany za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane na boki). Dmucha na woreczek delikatnie – wieje mały wietrzyk, i mocno – wieje duży wiatr. Obserwuje ruch woreczków w zależności od siły podmuchu.                                                        • Ćwiczenie mięśni brzucha  W górę i w dół.                                                                                            Dziecko w leżeniu tyłem, woreczek ma włożony między stopy. Unosi je stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.                                                            • Ćwiczenie równowagi  Przechodzimy przez woreczki.                                                              Dziecko zwija woreczek w rulonik. Stojąc, trzyma jego  przed sobą w obu rękach. Przekłada nogi przez rulonik, wytrzymując w staniu jednonóż. Potem powraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie wykonują na zmianę: prawą nogą i lewą nogą.                                                                                        • Skoki  Skaczemy.                                                                                                                                Dziecko przeskakuje obunóż przez woreczek rozłożony na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.                                                                                                                                                     • Ćwiczenie zręczności Zręczne dłonie.                                                                                                  Zwija woreczek jedną, a potem drugą ręką w taki sposób, aby jak najbardziej schowały się w dłoni.     • Rzuty i chwyty  Podrzuć i złap.                                                                                                          Dziecko robi z woreczków kulki, podrzucają je oburącz, potem jednorącz i łapie.                                  III. Część końcowa                                                                                                                                  • Ćwiczenie wyprostne  Z woreczkiem na głowie.                                                                              Dziecko maszeruje w różnych kierunkach, z woreczkiem na głowie, w taki sposób, aby woreczek im nie spadł; co pewien czas przykuca i powraca do pozycji stojącej.                                                          • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy.                                                                          Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.                          • Zabawa rytmiczna  Zagraj rytm.                                                                                                      Dziecko  porusza się w rytmie wystukiwanym na tamburynie, trzymając woreczek w jednej ręce. Podczas przerwy w grze wystukuje, uderzając w woreczek drugą ręką, wcześniej ustalony rytm, np.: ćwierćnuta, ćwierćnuta, trzy ósemki.                                                                                                        • Zabawa uspokajająca Marsz z woreczkiem.                                                                                      Dziecko maszeruje po obwodzie koła, wachlując woreczkiem przed sobą; odkłada je na wyznaczone miejsce.

Udanej zabawy!                                                                                                                                Pozdrawiam  serdecznie i świątecznie!                                                                                                      pani Danusia Tymoszewicz

 

 

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.