Jadłospis

Na wiejskim podwórku- 14.04.2020r.

 

Witam serdecznie moje kochane przedszkolaki i ich rodziców.

Mam nadzieję, że Święta Wielkanocne minęły w zdrowiu i w gronie rodziny.

Oto nowe propozycje zajęć.

W tym tygodniu rozpoczynamy tematykę

 „Wiosna na wsi“

                           W celu realizacji kart pracy zgodnie z tematyką,                                                  należy odebrać z przedszkola z szafek w szatni książkę                   Nowe Przygody Olka i Ady, cz. 4

 

„Na wiejskim podwórku“- rozmowa w oparciu o  utwór  

M. Strękowskiej- Zaremby „Uparty kogut“

Cele:                                                                                                                                                                                                  1.Rozwijanie mowy- wypowiadanie się zdaniami rozwiniętymi                                                                                              2.Poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka.                3.Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter                                                                                                                      4.Kształcenie umiejętności dokładnego cięcia po linii, składania papieru i sklejania.

Przebieg:                                                                                                                                                                                1.Zapraszam na początek do obejrzenia bajki „Zwierzęta w gospodarstwie“

2.Oglądanie ilustracji „Na wiejskim podwórku“

              3.Wypowiedzi dzieci „Co przedstawia ilustracja“?- zwracamy uwagę na wypowiedzi dziecka rozwiniętymi zdaniami; na poprawność gramatyczną podczas wypowiedzi dziecka.

4. Zabawa „Co to za zwierzątko?“ - rodzic, rodzeństwo  opisuje wybrane zwierzę bez podawania jego nazwy, dziecko odgaduje, o jakim zwierzątku jest mowa, wskazuje je na obrazku. Rodzic zapoznaje dziecko  z nazwami zwierząt w j.białoruskim.                                                                                                                                            Koń – конь                                                                                                                                                                Krowa - карова                                                                                                                                                        Świnia – свіння                                                                                                                                                              Owca – авечка                                                                                                                                                              Kogut – певень                                                                                                                                                          Indyk –індычка                                                                                                                                                            Koza – каза                                                                                                                                                                    Kura – курыца                                                                                                                                                                Gęś - гусь                                                                                                                                                                Dzielenie nazw zwierząt  na sylaby i głoski.                                                                                                        Rysowanie tylu kresek, z ilu głosek składają się ich nazwy.                                                                           

5.Ćwiczenia słownikowe „Co one robią?“- dziecko wykorzystuje ilustrację zwierząt Na wiejskim podwórku; rozpoznaje  i nazywa zwierzęta, a następnie podaje jak największą liczbę czynności, które dane zwierzę wykonuje. Np. pies – biega, szczeka, warczy, merda ogonem, szczerzy kły.

6. Masażyk z wykorzystaniem wiersza „Na wiejskim podwórku“                                                                    „Biegną konie do zagrody- uderzamy otwartymi dłońmi po plecach                                                                        A kaczuszki hop do wody- uderzamy piąstkami od góry pleców do dołu                                                                    Kurki ziarna wydziobują- palcami wskazującymi chodzimy po całych plecach                                                      Pieski szczekają- delikatnie szczypiemy                                                                                                                      I domu pilnują“- masujemy po całych plecach

7. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Uparty kogut.                                          Wyjaśnienie   znaczenia  słowa uparty.                                                                                                                    D. pyta:                                                                                                                                                                        −Kogo nazywamy upartym?                                                                                                                                          −Czy zwierzęta też mogą być uparte?                                                                                                                            −Czy znacie takie zwierzęta?                                                                                                                                      •Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Uparty kogut.                                                  Książka (s. 62–65) dla każdego dziecka- załącznik- ilustracje- książka                                                             Dziecko słucha opowiadania, ogląda ilustracje.
pages/grupa7/2020-04-13;Wiosna_na_wsi_-_14042020/zdjecia/.thumbs/Historyjka_1.jpg pages/grupa7/2020-04-13;Wiosna_na_wsi_-_14042020/zdjecia/.thumbs/Historyjka_2.jpg pages/grupa7/2020-04-13;Wiosna_na_wsi_-_14042020/zdjecia/.thumbs/Historyjka_3.jpg pages/grupa7/2020-04-13;Wiosna_na_wsi_-_14042020/zdjecia/.thumbs/Historyjka_4.jpg                                        Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona. – Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę. – Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem super mamą. – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami. – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku. – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”. – Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy. – To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek. – Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony. – Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama. – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami. – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok. – Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes. – Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy. – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż i wojowniczo stroszył pióra. – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu. – No właśnie! – powiedziała stanowczo mama. Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował. – Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony. – To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie.                       • Rozmowa na temat opowiadania.                                                                                                                            − Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?                                                                                                          − Z kim bawił się Olek?                                                                                                                                                − Co robiła Ada?                                                                                                                                                           − Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?                                                                                                         − Czym zajęli się tata z wujkiem?                                                                                                                               − Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?                                                                            • Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 62–65)- załącznik- książka ilustracje                                                            Dziecko słucha tekstu czytanego przez osobę dorosłą, lub rodzeństwo. Dziecko 6-letnie lub chętne 5-letnie czyta głośno teksty znajdujące się pod ilustracjami do opowiadania.                                                                                    • Zabawa Jakie jest zwierzę?                                                                                                                                     − D. pyta: Jaki (jaka) jest…? – podając nazwę zwierzęcia, a dzieci wymyślają określenia. Np.                           Jaka jest kura? (mała, głośna…)                                                                                                                               Jaki jest kogut? (szybki, głośny…)                                                                                                                                 Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…)                                                                                                                       Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…)                                                                                                               Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny…)                                                                                                                          • Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka                                                                             Zabawę rozpoczyna D., wypowiadając pierwsze zdanie. Np. Po podwórku kroczy kaczka, a za nią żółte kaczuszki (wykorzystujemy ilustracje z książki, str.64-65).  Następne zdania układa dziecko.

8.Wykonanie kaczuszki- załącznik- kaczuszka                                                                                              •Wytnij elementy- koła                                                                                                                                              zagnij pięć kół według wzoru                                                                                                                                ułóż z elementów kaczuszkę. Sklej elementy ze sobą.

9.Zabawa taneczna do muzyki  „Kaczuszki“                                                                     

 

Do wykonania :                                                                                                                                                            • Karty pracy, cz. 4, s. 4–5.                                                                                                                              Nazywanie zwierząt, które grupa Ady zobaczyła na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Odszukiwanie zwierząt znajdujących się w pętlach na dużym obrazku.                                                                                     •Karty pracy, cz 4, s. 3.                                                                                                                                  Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie. Rysowanie po śladzie drogi kury do kurnika.                   Karta pracy, cz. 4, s. 6.                                                                                                                                Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie zwierząt, które są w jednej pętli, i tych, które są w drugiej pętli. Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.          Podział na sylaby (5-latki) i na głoski (6-latki) nazw zwierząt z wiejskiego podwórka.

 

Ćwiczenia gimnastyczne czas zacząć!!!

Przygotowujemy: gazety, tamburyn, gwizdek.                                                                                                        Część wstępna.                                                                                                                                                              • Czynności organizacyjno-porządkowe. Dziecko wchodzi na dywan lub wyznaczoną część swobodnej przestrzeni na podłodze, porusza się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie D. dziecko zatrzymuje się i  podnosi gazetę.                                                                                                                                     • Zabawa ożywiająca. Dziecko biega z wymijaniem gazet i potrząsa swoją gazetą trzymaną oburącz w górze. Na mocne uderzenie w tamburyn lub inny przedmiot imitujący dźwięk i zapowiedź: Burza, zatrzymuje się i – przyjmując dowolną pozycję – chroni się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.                                       Część główna.                                                                                                                                                              • Dziecko stoi w rozkroku, trzyma oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód wymachuje gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostuje się i potrząsa gazetą w górze.                                                                                              • Wykonuje klęk podparty, dłonie ma na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz – przy zgiętych w łokciach rękach opada tułowiem w przód, dotyka gazety brodą i powraca do pozycji wyjściowej.                                          • W leżeniu przodem – unosi gazetę trzymaną za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmucha na gazetę i wprowadza je w ruch.                                                                                                                    • Kładzie gazetę na podłodze, zwija ją po przekątnej w rulonik i przeskakuje przez nią bokiem z jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego (ćwiczenie można urozmaicić układając więcej ruloników jeden za drugim i kolejno wykonuje skoki, zachowując odstępy).                                                                                                            • W staniu, rulonik trzyma za końce, z przodu – przekłada nogę przez rulonik, wytrzymuje w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonać prawą nogą i lewą nogą, na zmianę).                                                                                                  • Odtwarzanie figur geometrycznych. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał (jeden gwizdek)   ruloniki układa w ten sposób, żeby utworzył się trójkąt, następnie siada skrzyżnie przed jego wybranym wierzchołkiem. Na inny sygnał (dwa gwizdki) układa kwadrat (zabawę należy powtórzyć kilka razy).                                              • Ugniata gazety tak, aby powstały kulki (piłki) – rzuca kulkami i chwytaj je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzuca i chwyta, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonuje klaśnięcie, dotyka ręką podłogi, robi rękami młynek, wykonuje obrót itp.                                                                                                                              • W leżeniu przodem – przetacza kulki z ręki do ręki, podrzuca kulki oburącz, jednorącz.                                         •Maszeruje z kulką na głowie                                                                                                                                      • Dziecko poprawia swoje kulki i wkłada między kolana. Na sygnał skacze obunóż skokiem kangura, tak żeby nie zgubić kulki. Zabawę powtarzamy kilka razy.                                                                                                            Część końcowa.                                                                                                                                                            • Ćwiczenia korektywne i uspokajające. Dziecko maszeruje we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzi do siadu skrzyżnego.                                                                                                                                    • W siadzie skrzyżnym – wykonuje skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.                                                      • W siadzie podpartym, kolana ma rozchylone, kulka położona między stopami – podrzuca kulki stopami, chwyta rękami.                                                                                                                                                                           • W marszu, kulki trzymane w dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe – wykonuje wdech nosem i próbuje zdmuchiwać kulki z dłoni.                                                                                                                                            • Czynności porządkowe: dziecko odkłada kulki na wyznaczone miejsce, składy gazety.                                        Na zakończenie proponuję zabawę taneczną „Kaczuszki“.                                                          https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

 

Przyjemnej pracy i zabawy

Pani Danusia Tymoszewicz

 

 

 

 

 

 

 

 



Załącznik(i):   
  • kaczuszka 000019.pdf  (245.82 KB)
  • kaczuszka 000020.pdf  (289.64 KB)
  • ksiazka- ilustracja str.62 000021.pdf  (1.10 MB)
  • ksiazka- ilustracja str.63 000022.pdf  (1.05 MB)
  • ksiazka- ilustracja str.64 000023.pdf  (1.06 MB)
  • ksiazka- ilustracja str.65 000024.pdf  (1.10 MB)


  • Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.