Jadłospis

Dzień Flagi- 30.04.2020r.

Temat:Dzień Flagi”- słuchanie  opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby

30.04.2020r.

 

http://przedszkole.wilamowice.pl/wp-content/uploads/2020/04/IMAG4003-300x176.jpg

 

Cele:

  • zapoznanie z symbolem narodowym: flagą,
  • kształtowanie polskiej tożsamości,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie sprawności rąk.

 

Pomoce dydaktyczne: rozsypanka literowa, kartka czerwona, biała, patyczek do szaszłyków, ilustracje, kredki świecowe, papier drobnoziarnisty ścierny, zakrętki białe i czerwone.                                                                                                                 

Przebieg:                                                                                                                                                    1.Rozwiązywanie zagadki.                                                                                                                                        D. mówi dzieciom zagadki I. Fabiszewskiej.                                                                                                            1.)Wisi wysoko,                                                                                                                                                              Biało- czerwona,                                                                                                                                                  Często z wiatrem musi się zmagać                                                                                                                              To symbol Polski, to nasza…. (flaga)

2.)Co to za święto, kiedy wszędzie flagi polskie powiewają,                                                                                         i wszyscy Polacy ulice, okna, balkony nimi ozdabiają. (Dzień Flagi)

Dzielimy słowo flaga na głoski, sylaby; możemy również wykorzystać nasze literki i ułożyć z rozsypanki literowej wyraz Flaga i Dzień Flagi

2.Rozmowa „W jaki sposób obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?”.                                              D. pyta: Kiedy obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej? Pokazujemy w kalendarzu odpowiedni dzień oraz zwracamy uwagę na sposób, w jaki został on zapisany w kalendarzu.                                                              D. pyta: Dlaczego flaga ma swoje święto? Jak obchodzimy Dzień Flagi?                                                          Uzupełniamy wypowiedzi dzieci.

Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola) w czasie świąt i uroczystości państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych. Dni, w których flaga państwowa obowiązkowo musi być w tym miejscach wywieszona, są ściśle określone. Najczęściej są one związane z wydarzeniami dotyczącymi utraty niepodległości lub odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości. Poza tymi dniami flaga państwowa wywieszana jest w innych bardzo ważnych dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych. Jest to oznaka jedności narodu i miłości do ojczyzny. Na domach prywatnych nie ma obowiązku wywieszania flagi, wielu ludzi jednak robi to, aby wyrazić swoje patriotyczne uczucia. Wywieszając flagę, należy pamiętać o tym, że nie może ona dotykać ziemi ani podłogi.

Flagą państwową Rzeczypospolitej Polskiej jest prostokątny płat tkaniny o barwach RP, umieszczony na maszcie (art. 6 ustawy o godle).
Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8.

Flagę państwową z herbem Rzeczypospolitej Polskiej podnoszą polskie statki morskie jako banderę, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami szczególnymi; ponadto do bandery stosuje się prawo i zwyczaje międzynarodowe.                                                                                                                                                 

3.Film edukacyjny                                                                                                                     

4.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby Dzień Flagi.                                                    Książka (s. 70–71) – załącznik- ilustracje- książka str.70 i str71.

W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.                                                                                                                                           – A po co? – spytała Lenka. – Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.                                                                         – Na czerwony – powiedział Szymek. – Nie. Na biały – sprostowała Ada. – A po co? – ponownie spytała Lenka. – Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani. – Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.  – Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.                                                                                                                                                           – Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.                                                                                                                  – To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek. Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani chorągiewkami. Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.                                                                                                                                   – Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne do wykonania – pocieszyła ją Lenka. – Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko czerwony pas na białej chorągiewce.                                                                                                                            W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu. Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę. Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.                                       – O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski. Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie. – Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała. – Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka.                                                                                                Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom. Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.

5.Rozmowa kierowana  na podstawie opowiadania i ilustracji w książce                                                             − Po co przedszkolaki malowały flagi?                                                                                                                       − Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?                                     − Z czego była dumna?

6. Ćwiczenia z tekstem.                                                                                                                                          Dziecko słucha tekstu czytanego przez D. Dziecko czyta głośno teksty umieszczone pod ilustracjami do opowiadania .

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej to polskie święto obchodzone 2 maja, wprowadzone na mocy ustawy z 20 lutego 2004 roku, by propagować wiedzę o Polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych. Flaga składa się z dwóch poziomych pasów: białego i czerwonego. Pierwszy symbolizuje czystość i niepokalanie, drugi – odwagę i waleczność. Oficjalnie flaga została uznana za symbol narodowy w 1919 roku, w rok po uzyskaniu przez Polskę niepodległości.

7.Film edukacyjny Polak mały( ze strony Instytutu Pamięci Narodowej)                     https://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/

8. Zabawa kreatywna „Biało- czerwone obrazki”                                                                                                    D; rozkłada przed dzieckiem białe i czerwone zakrętki i o tym,  pytamy, z czym kojarzą się im te kolory. Dziecko ma za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek. Opowiadają co ułożyły.

9.Wykonanie chorągiewki z kolorowego papieru.                                                                                              FLAGA                                                                                                                                                                      Proszę dziecku przeczytać instrukcję wykonania flagi.                                                                                              Proszę przygotować białą kartkę z bloku technicznego oraz czerwoną. Spróbuj zaznaczyć na czerwonej kartce wzdłuż krótszego boku połowę kartki z obu stron. Przyłóż linijkę, by zaznaczyć ołówkiem linię wzdłuż dłuższego boku. Starannie wytnij po śladzie. Teraz prostokątny czerwony pasek naklej delikatnie na dolną część białej kartki z jednej i drugiej strony. Twoja flaga jest gotowa. Jeśli masz patyczek do szaszłyków, najlepiej dwa sklej je ze sobą taśmą klejącą i nałóż go wzdłuż krótszej linii, posmaruj klejem, a następnie zagnij około 1 cm brzegu flagi. Przejedź delikatnie opuszkami palców, by klej przytwierdził się do patyczka.

http://przedszkole.wilamowice.pl/wp-content/uploads/2020/04/IMAG3983-161x300.jpg

Wykonana przez Was praca z pewnością ozdobi Wasze okno!                                                                                    Oto moja flaga!

http://przedszkole.wilamowice.pl/wp-content/uploads/2020/04/IMAG3996-174x300.jpg

Moi drodzy w maju będziemy obchodzić narodowe święta. Liczymy, że pamiętacie
z zeszłego roku daty.

Przypominam:                                                                                                                                                                1 maja Święto Pracy, 2 maja Święto Flagi, 3 maja  Święto Uchwalenia Konstytucji.

Dodatkowe propozycje zabaw:                                                                                                                                    1.Można polecić dziecku w trakcie dnia poszukać na opakowaniach produktów spożywczych, zabawek czy obuwia logo ze znakiem polskiej flagi. Niech od dziecka ma szacunek do wartości polskiego produktu. Ja znalazłam na cukrze pudrze.

http://przedszkole.wilamowice.pl/wp-content/uploads/2020/04/IMAG3994-238x300.jpg

2.Proponuje wykonanie pracy plastycznej na temat: Dzień Flagi w mojej miejscowości z wykorzystaniem papieru ściernego drobnoziarnistego.

Każdy może wyobrazić sobie ten dzień inaczej. Pamiętać jednak należy o tym, aby na rysunku widoczne były flagi polskie, gdyż bez nich ten dzień odbywać się nie może. Następnie pokazujemy papier ścierny. Wyjaśniamy, do czego jest przeznaczony. Informujemy, że czasem wykorzystywany jest również do prac plastycznych, gdyż rysowanie na nim kredkami świecowymi daje bardzo interesujący efekt. Dziecko  dotyka papier ścierny, określają jego fakturę oraz opisują swoje wrażenia. D., ze względu na szorstkość powierzchni papieru, zwraca dziecku uwagę na zachowanie ostrożności podczas rysowania. Dla każdego dziecka: papier ścierny drobnoziarnisty w dowolnym kolorze, kredki świecowe. Dziecko rysuje na papierze ściernym kredkami świecowymi.

 

Temat „Moje miasto - Białystok- wykonanie albumu o swoim rodzinnym mieście

 

Cele:

- rozwijanie sprawności manualnej

-utrwalenie wiadomości nt. miasta

-wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.

-doskonalenie umiejętności czytania

Pomoce dydaktyczne:kartki , widokówki, obrazki, klej, mazak, wstążeczka, dziurkacz, okładka z herbem miejscowości, napis Białystok, pastele

Przebieg:                                                                                                                                                          1.Rozwiązywanie zagadek o wybranych punktach charakterystycznych dla danej miejscowości.              Przygotowujemy: Obrazki/widokówki przedstawiające charakterystyczne punkty dla danej miejscowości.

Pałac Branickich

Muzeum Podlaskie – Ratusz

Kościół Farny

pages/grupa5/2020-04-27,1828;Miejsca_ktore_znam_-_28042020_r/image__(6).png Katedra Św. Mikołaja

 Opera i Filharmonia Podlaska

 Pałacyk gościnny Branickich

D. opisuje wybrane miejsce, zabytek, a dziecko odgaduje co to jest, i odszukuje pasujący obrazek, widokówkę, dopasowuje napis.

2.Wycieczka po mieście bez wychodzenia z domu – utrwalamy znane i poznajemy nowe miejsca                          • zwracamy uwagę na charakterystyczny dla regionu styl i rodzaj zabudowy, przyglądamy się budynkom,              • dziecko odnajduje kilka charakterystycznych miejsc , instytucje, zabytki, pomniki, miejsca pamięci narodowej; D: przekazuje informacje na temat ich znaczenia dla lokalnej społeczności, • przyglądamy się ruchowi ulicznemu,  mieszkańcom, obserwują pracę ludzi wykonujących różne zawody.                          https://bialystok.wkraj.pl/html5/index.php?id=72803#72803/0

3.Nauka na pamięć fragmentu wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość                                                           D: kilkakrotnie  recytuje tekst z wiersza, a dziecko powtarza. D: zwraca uwagę na fakt, że ważniejsze od tego  jakim domu mieszkamy, jest to, aby  tym domu panowała miłość i zgoda.

Czy to miasto, czy też wioska

Wielkie bloki, małe domy,

Najważniejsze, by prócz domu,

Mieć rodzinę i znajomych.

4. Ćwiczenia językowe Lubię mój dom, bo

5. Wykonanie albumu                                                                                                                                                 -Zapoznanie ze sposobem wykonania albumu reklamującego miejscowość, w której mieszka dziecko                     -Wypowiedzi dziecka na temat wyglądu albumu i jego treści- podaje swój pomysł                                                   -Wykonanie pracy przez dziecko.

Przygotowujemy: Kartki , widokówki, obrazki, klej, mazak, wstążeczka, dziurkacz, kartonowa okładka z herbem miejscowości, napis Białystok.                                                                                                                                      • Dziecko nakleja na kartkach widokówki, obrazki przedstawiające  miejscowość.                                                    • Następnie przykleja pod widokówkami, obrazkami podpisy (przygotowane przez D.) informujące, o tym co przedstawia dana ilustracja, lub dziecko podpisuje samodzielnie. Można również ozdobić kartki, robiąc ozdobne wzorki, ramkę lub dorysować elementy ozdobne występujące w naturalnym środowisku np.; drzewa, trawę, kwiaty, ptaki, chmury, słońce .                                                                                                                                      • Łączymy kartki w jedną całość, za pomocą wstążeczki przewleczonej przez otwory wykonane dziurkaczem.     • Dołączamy kartonową okładkę z herbem miejscowości, pokolorowanym  dziecko i tytułem albumu Mój Białystok

! Proponuję inną możliwość wykonania- rysowanie pastelami.

Do wykonania:                                                                                                                                                        książka Nowe Przygody Olka i Ady                                                                                                                             • Karta pracy, cz. 4, s. 22. Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.

•Karta pracy, cz. 4, s. 23. Dzieci czytają z D. (lub samodzielnie) nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi. Dzieci kolorują rysunki.

•karta pracy, cz. 4, s. 24. Oglądanie herbów różnych miast. Rysowanie herbu miejscowości dzieci albo jego wmyślenie

• Karta pracy, cz. 4, s. 25. Rysowanie po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysowanie po śladzie drogi babci i dziadka do domu.

• Karta pracy, cz. 4, s. 27. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach spirali – dużych i małych

Udanej zabawy                                                                                                                                                              p. Danusia T.

 

 

 



Załącznik(i):   
  • Ilustracje i napisy- Bialystok.docx  (1.99 MB)
  • ilustracja- ksiazka, str.70 000041.pdf  (0.96 MB)
  • ilustracja- ksiazka, str.71 000040.pdf  (1.06 MB)


  •