Jadłospis

Mieszkamy w Europie

Temat: Poznajemy Unię Europejską i jej symbole- zabawa dydaktyczna

07.05.2020r.

 

Cele:

  • Zapoznanie z nazwami państw należących do UE
  • zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej
  • rozwijanie mowy

Przebieg:                                                                                                                                                                                    1.Powitanie -Piosenka o Unii Europejskiej

2. Praca z mapą Europy                                                                                                                                      Przygotowujemy: mapa Europy, napis Europa- załącznik-napis- EUROPA                                                              D. pokazuje napis Europa do czytania całościowego, który odczytują dzieci 6-letnie.                                    Pytamy  dziecko: Co to jest Europa?                                                                                                                      Wyjaśnimy, że Europa to kontynent, na którym leży również Polska. Pokazujemy obszar Europy. Zwracamy uwagę na jej wielkość i kształt.  

https://blizejprzedszkola.pl/upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../upload/miesiecznik/2ae6361c8595349d000cd98fc4dd3888.jpg

Samodzielne lub z pomocą D. odczytywanie nazw państw europejskich.                                                              Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich.                                                                                    Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.                                                                                                                              Układanie z rozsypanki nazw wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa (6-latki).

3.Zabawa z globusem (jeśli posiadamy w domu)                                                                                              Wyjaśnienie czym jest i do czego służy globus.                                                                                                  Odczytywanie wspólnie z D. nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.                                                      Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez  dziecko, odczytywanie (samodzielnie lub z pomocą D.), w jakie miejsce dziecko dotarło.

4.Karta pracy, cz. 4, s. 34.                                                                                                                                    Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone.                                                             

5.Bajka o Unii Europejskiej                                                                                               

6.Rozmowa „Zapoznanie z Unią Europejską”

D. wyjaśnia, że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie.                                                                                     A są to: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Szwecja, Węgry, Włochy.                                                                                                                         D. porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie. D.informuje dziecko, że obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej. Obecnie  UE zrzesza 27 państw.

                                                  7.Oglądanie filmu „Symbole Unii Europejskiej”

 

8. Poznajemy Flagę Unii Europejskiej                                                                                                      Potrzebujemy: niebieski karton lub materiał, żółte gwiazdki wycięte z papieru(załącznik – gwiazdki), zdjęcie flagi Unii – załącznik Symbole Unii Europejskiej                                                                                                D.wyjaśnia, że Unia Europejska ma  swoją flagę.                                                                                                    Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Pokazujemy dzieciom zdjęcie flagi.

Dziecko opisuje jej wygląd, liczą z D. gwiazdki na fladze.                                                                                          D. wyjaśnia, że na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek.            Liczba państw członkowskich zmieniła się- obecnie jest ich 27, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama. Kiedy Wielka Brytania wystąpiła  z Unii Europejskiej, pozostało w niej 27 państw członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie.                                                                                                    D. układa na podłodze niebieski karton i żółte gwiazdki.                                                                                        Dziecko układa gwiazdki na kartonie w taki sam sposób, jak są one ułożone na fladze UE.

9.Karta pracy, cz.4,s.35                                                                                                                                    Oglądanie obrazków  flag.                                                                                                                            Nazywanie samodzielnie lub z pomocą D. państw UE, do których one należą.                                              Kolorowanie rysunków flag według wzoru.

pages/grupa7/2020-05-06,1352;Unia_Europejska_-_07052020/Panstwa_i_flagi_1.jpg

 

pages/grupa7/2020-05-06,1352;Unia_Europejska_-_07052020/Panstwa_i_flagi_2.jpg                                      10. Czy rozpoznasz 10 flag-  quiz

11. Poznawanie hymnu Unii Europejskiej                                                                                                              D. wyjaśnia, że UE ma również swój hymn. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Ludwig van Beethoven.

Słuchamy hymn UE – Ody do radości Ludwiga van Beethovena.  Dziecko opisuje nastrój utworu.                           Hymn Europy - "Oda do radości"

12.Poznawanie maskotki Unii Europejskiej - stonogi o imieniu Syriusz- załącznik- symbole Unii Europejskiej.                                                                                                                                                        Potrzebujemy: zdjęcia Syriuszy Unii Europejskiej, Polski i np. Włoch, Holandii.                                                Oglądamy obrazek Syriusza – maskotki UE.                                                                                                        Wyjaśniamy pochodzenia nazwy – Imię Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Pokazujemy kartonik z napisem Syriusz. Dziecko odczytuje imię maskotki (6-latki)- załącznik - napis Syriusz. Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli UE, czyli dla dzieci.                                                                                      Pokazujemy dzieciom zdjęcie.

Dziecko opisuje Syriusza i uczucia, jakie on w nich budzi. Wskazuje na cechy, po których można poznać, że Syriusz przedstawiony na zdjęciu jest symbolem UE.                                                                                                Następnie D. pokazuje zdjęcia Syriuszy z innych, wybranych krajów (w tym Polski). Dzieci odnajdują różnice między nimi. Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawiązując do własnej tradycji i kultury. Np.

Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów,

Syriusz Włoch gra na banjo.

Syriusz polski jest ubrany w strój góralski.

logo

Dziecko czyta z D. nazwy wybranych państw Unii Europejskiej,  układa nazwy państw z rozsypanki literowej według wzoru zamieszczonego w karcie pracy  w cz.4, s 35 pod obrazkami flag.                                                Kolorowanie sylwety Syriusza w polskich barwach narodowych- załącznik- Syriusz

13. Poznawanie waluty Unii Europejskiej- załącznik- symbole Unii Europejskiej                                            Waluta Unii Europejskiej - Euro.  Jest jednym z symboli wspólnoty. Nazwa funkcjonuje od posiedzenia w Madrycie, które odbyło się w grudniu 1995 roku. Euro wprowadzone zostało w obieg gotówkowy do krajów członkowskich zamiast dotychczasowych walut od stycznia 2002 roku.

SYMBOLE UNII EUROPEJSKIEJ – plansze – Przedszkolankowo

14. Dzień Unii Europejskiej- załącznik symbole Unii Europejskiej                                                                        Dzień Europy – święto europejskich państw, które obchodzone jest 5 lub 9 maja. W krajach, które są członkami Rady Europy, a nie są członkami Unii Europejskiej, preferowane jest obchodzenie Dnia Europy 5 maja, natomiast w państwach Unii Europejskiej obchodzi się go oficjalnie 9 maja.     

 SYMBOLE UNII EUROPEJSKIEJ – plansze – Przedszkolankowo                                                                      

15.Nauka rymowanki                                                                                                                                              W Europie mieszkam,                                                                                                                                              tak jak ty, kolego.                                                                                                                                                          Że jestem Polakiem –                                                                                                                                                    dumny jestem z tego.

 

Zajęcia ruchowe: „Zwiedzamy Warszawę”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Cele:                                                                                                                                                                    Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej                                                                                                            Pomoce dydaktyczne: kocyk, krzesło, niska półka (podnóżek), poduszka.

Przebieg:                                                                                                                                                              1.Przywitanie i rozgrzewka

     .                       

Część właściwa:                                                                                                                                                                      1.Zwiedzamy Warszawę: zabawa orientacyjno – porządkowa: dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach, na hasło „ Chyba zbłądziłem”- zatrzymuje się i rozgląda, na hasło „ Znalazłem drogę” maszeruje dalej. Zabawę powtarzamy 3x.

2.Jedziemy metrem- ćwiczenia mięśni grzbietu: dziecko kładzie się na kocyku i wykonuje ślizg między krzesłami naśladując jadące pod ziemią metro ( 5x)

3.Wychodzimy na plac widokowy Pałacu Kultury i Nauki – ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko staje przodem do niskiej półki (może być step, podnóżek, wyższy schód), wchodzi i schodzi jak największą ilość razy (około 2 min)

4.Zwiedzamy lotnisko im. Chopina- ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko naśladuje startujące i lądujące na lotnisku samoloty, leży przodem stopy złączone, ręce zgięte w łokciach, broda oparta na dłoniach. Na hasło: samoloty przygotujcie się do startu – wstają i biegają naśladując lot samolotu. Na hasło: samoloty kołują i podchodzą do lądowania dziecko obraca się, kładzie przodem, opiera brodę na dłoniach. (3x)

5.Zwiedzamy Starówkę- ćwiczenia stóp „Kocie łby”. Na hasło „chodzimy po kocich łbach”-dziecko wchodzi na poduszkę, lub poduszki (pod nimi leżą klocki), następnie zchodzi i chodzi dalej na palcach (5x)

6.Zwiedzamy Starówkę „Kataryniarz”- wzmocnienie mięśni grzbietu i karku: dziecko w leżeniu przodem unosi ręce nad podłogą i robi „młynek” naśladują kataryniarza wprowadzającego w ruch swoją katarynkę, ćwiczenie powtarzamy kilka razy

7.Zwiedzamy warszawskie ZOO – „Rybki w akwarium”: dziecko w leżeniu przodem na kocyku, nogi wyprostowane, ręce ugięte w łokciach i oparte- na hasło: rybki pływają-odpycha się dłońmi od podłogi wykonując ślizgi w różnych kierunkach

8.Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Pająk”: dziecko w siadzie ugiętym z rękami opartymi o podłogę, na hasło: idzie pająk, porusza się po pokoju w podporze tyłem (2 min)

9.Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Wielbłądy” – ćwiczenie mięśni grzbietu: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej, na hasło -wielbłądy spacerują – przyjmuje pozycję na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami porusza się udając wielbłąda (2 min)

10.Czas wracać (ćwiczenia oddechowe): dziecko maszeruje po pokoju we wspięciu na palcach, podczas 4 kroków wykonuje wdech nosem, z przeniesieniem wyprostowanych rąk w górę, w trakcie kolejnych 6 kroków opuszcza ręce wydychając powietrze ustami.

Po skończonych ćwiczeniach poproście dziecko by wymieniło nawy miejsc w Warszawie, które odwiedziło i zapamiętało.

Zakończenie:                                                                                                                                                               1.Taniec Zygzak!                                                                                                                                         

 

 

 

Powodzenia                                                                                                                                                                  p. Danusia T.

 

 



Załącznik(i):   
  • Akropol- Grecja.docx  (221.40 KB)
  • Corrida- Hiszpania.docx  (274.19 KB)
  • Koloseum- Wlochy.docx  (99.21 KB)
  • Krzywa Wieza.docx  (75.47 KB)
  • Napis -EUROPA.docx  (9.83 KB)
  • Symbole Unii Europejskiej.docx  (2.47 MB)
  • Wiatraki i tulipany holenderskie.docx  (346.83 KB)
  • Wieza Eiffla- Francja.docx  (70.91 KB)
  • Zegar Big Ben- Anglia.docx  (473.44 KB)
  • gwiazdki.docx  (13.24 KB)
  • kolorowanka Syriusz.docx  (79.98 KB)
  • napis- Syriusz.docx  (9.88 KB)


  •