Mieszkamy w Europie
Temat: Poznajemy Unię Europejską i jej symbole- zabawa dydaktyczna
07.05.2020r.
Cele:
- Zapoznanie z nazwami państw należących do UE
- zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej
- rozwijanie mowy
Przebieg: 1.Powitanie -Piosenka o Unii Europejskiej
2. Praca z mapą Europy Przygotowujemy: mapa Europy, napis Europa- załącznik-napis- EUROPA D. pokazuje napis Europa do czytania całościowego, który odczytują dzieci 6-letnie. Pytamy dziecko: Co to jest Europa? Wyjaśnimy, że Europa to kontynent, na którym leży również Polska. Pokazujemy obszar Europy. Zwracamy uwagę na jej wielkość i kształt.
Samodzielne lub z pomocą D. odczytywanie nazw państw europejskich. Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania. Układanie z rozsypanki nazw wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa (6-latki).
3.Zabawa z globusem (jeśli posiadamy w domu) Wyjaśnienie czym jest i do czego służy globus. Odczytywanie wspólnie z D. nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują. Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez dziecko, odczytywanie (samodzielnie lub z pomocą D.), w jakie miejsce dziecko dotarło.
4.Karta pracy, cz. 4, s. 34. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone.
5.Bajka o Unii Europejskiej
6.Rozmowa „Zapoznanie z Unią Europejską”
D. wyjaśnia, że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. A są to: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Szwecja, Węgry, Włochy. D. porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie. D.informuje dziecko, że obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej. Obecnie UE zrzesza 27 państw.
7.Oglądanie filmu „Symbole Unii Europejskiej”
8. Poznajemy Flagę Unii Europejskiej Potrzebujemy: niebieski karton lub materiał, żółte gwiazdki wycięte z papieru(załącznik – gwiazdki), zdjęcie flagi Unii – załącznik Symbole Unii Europejskiej D.wyjaśnia, że Unia Europejska ma swoją flagę. Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Pokazujemy dzieciom zdjęcie flagi.
Dziecko opisuje jej wygląd, liczą z D. gwiazdki na fladze. D. wyjaśnia, że na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba państw członkowskich zmieniła się- obecnie jest ich 27, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama. Kiedy Wielka Brytania wystąpiła z Unii Europejskiej, pozostało w niej 27 państw członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie. D. układa na podłodze niebieski karton i żółte gwiazdki. Dziecko układa gwiazdki na kartonie w taki sam sposób, jak są one ułożone na fladze UE.
9.Karta pracy, cz.4,s.35 Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą D. państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru.
10. Czy rozpoznasz 10 flag- quiz
11. Poznawanie hymnu Unii Europejskiej D. wyjaśnia, że UE ma również swój hymn. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Ludwig van Beethoven.
Słuchamy hymn UE – Ody do radości Ludwiga van Beethovena. Dziecko opisuje nastrój utworu. Hymn Europy - "Oda do radości"
12.Poznawanie maskotki Unii Europejskiej - stonogi o imieniu Syriusz- załącznik- symbole Unii Europejskiej. Potrzebujemy: zdjęcia Syriuszy Unii Europejskiej, Polski i np. Włoch, Holandii. Oglądamy obrazek Syriusza – maskotki UE. Wyjaśniamy pochodzenia nazwy – Imię Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Pokazujemy kartonik z napisem Syriusz. Dziecko odczytuje imię maskotki (6-latki)- załącznik - napis Syriusz. Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli UE, czyli dla dzieci. Pokazujemy dzieciom zdjęcie.
Dziecko opisuje Syriusza i uczucia, jakie on w nich budzi. Wskazuje na cechy, po których można poznać, że Syriusz przedstawiony na zdjęciu jest symbolem UE. Następnie D. pokazuje zdjęcia Syriuszy z innych, wybranych krajów (w tym Polski). Dzieci odnajdują różnice między nimi. Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawiązując do własnej tradycji i kultury. Np.
Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów,
Syriusz Włoch gra na banjo.
Syriusz polski jest ubrany w strój góralski.
Dziecko czyta z D. nazwy wybranych państw Unii Europejskiej, układa nazwy państw z rozsypanki literowej według wzoru zamieszczonego w karcie pracy w cz.4, s 35 pod obrazkami flag. Kolorowanie sylwety Syriusza w polskich barwach narodowych- załącznik- Syriusz
13. Poznawanie waluty Unii Europejskiej- załącznik- symbole Unii Europejskiej Waluta Unii Europejskiej - Euro. Jest jednym z symboli wspólnoty. Nazwa funkcjonuje od posiedzenia w Madrycie, które odbyło się w grudniu 1995 roku. Euro wprowadzone zostało w obieg gotówkowy do krajów członkowskich zamiast dotychczasowych walut od stycznia 2002 roku.
14. Dzień Unii Europejskiej- załącznik symbole Unii Europejskiej Dzień Europy – święto europejskich państw, które obchodzone jest 5 lub 9 maja. W krajach, które są członkami Rady Europy, a nie są członkami Unii Europejskiej, preferowane jest obchodzenie Dnia Europy 5 maja, natomiast w państwach Unii Europejskiej obchodzi się go oficjalnie 9 maja.
15.Nauka rymowanki W Europie mieszkam, tak jak ty, kolego. Że jestem Polakiem – dumny jestem z tego.
Zajęcia ruchowe: „Zwiedzamy Warszawę”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Cele: Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej Pomoce dydaktyczne: kocyk, krzesło, niska półka (podnóżek), poduszka.
Przebieg: 1.Przywitanie i rozgrzewka
.
Część właściwa: 1.Zwiedzamy Warszawę: zabawa orientacyjno – porządkowa: dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach, na hasło „ Chyba zbłądziłem”- zatrzymuje się i rozgląda, na hasło „ Znalazłem drogę” maszeruje dalej. Zabawę powtarzamy 3x.
2.Jedziemy metrem- ćwiczenia mięśni grzbietu: dziecko kładzie się na kocyku i wykonuje ślizg między krzesłami naśladując jadące pod ziemią metro ( 5x)
3.Wychodzimy na plac widokowy Pałacu Kultury i Nauki – ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko staje przodem do niskiej półki (może być step, podnóżek, wyższy schód), wchodzi i schodzi jak największą ilość razy (około 2 min)
4.Zwiedzamy lotnisko im. Chopina- ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko naśladuje startujące i lądujące na lotnisku samoloty, leży przodem stopy złączone, ręce zgięte w łokciach, broda oparta na dłoniach. Na hasło: samoloty przygotujcie się do startu – wstają i biegają naśladując lot samolotu. Na hasło: samoloty kołują i podchodzą do lądowania dziecko obraca się, kładzie przodem, opiera brodę na dłoniach. (3x)
5.Zwiedzamy Starówkę- ćwiczenia stóp „Kocie łby”. Na hasło „chodzimy po kocich łbach”-dziecko wchodzi na poduszkę, lub poduszki (pod nimi leżą klocki), następnie zchodzi i chodzi dalej na palcach (5x)
6.Zwiedzamy Starówkę „Kataryniarz”- wzmocnienie mięśni grzbietu i karku: dziecko w leżeniu przodem unosi ręce nad podłogą i robi „młynek” naśladują kataryniarza wprowadzającego w ruch swoją katarynkę, ćwiczenie powtarzamy kilka razy
7.Zwiedzamy warszawskie ZOO – „Rybki w akwarium”: dziecko w leżeniu przodem na kocyku, nogi wyprostowane, ręce ugięte w łokciach i oparte- na hasło: rybki pływają-odpycha się dłońmi od podłogi wykonując ślizgi w różnych kierunkach
8.Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Pająk”: dziecko w siadzie ugiętym z rękami opartymi o podłogę, na hasło: idzie pająk, porusza się po pokoju w podporze tyłem (2 min)
9.Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Wielbłądy” – ćwiczenie mięśni grzbietu: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej, na hasło -wielbłądy spacerują – przyjmuje pozycję na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami porusza się udając wielbłąda (2 min)
10.Czas wracać (ćwiczenia oddechowe): dziecko maszeruje po pokoju we wspięciu na palcach, podczas 4 kroków wykonuje wdech nosem, z przeniesieniem wyprostowanych rąk w górę, w trakcie kolejnych 6 kroków opuszcza ręce wydychając powietrze ustami.
Po skończonych ćwiczeniach poproście dziecko by wymieniło nawy miejsc w Warszawie, które odwiedziło i zapamiętało.
Zakończenie: 1.Taniec Zygzak!
Powodzenia p. Danusia T.