Jadłospis

Łąka w maju- 11.05.2020r.

Temat dnia:"Zabawa w chowanego"- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby

Cele:                                                                                                                                                                              -rozwijanie mowy,                                                                                                                                                         -zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,                                                          -dostrzeganie piękna majowej przygody,                                                                                                                      -rozwijanie sprawności manualne                                                                                                                     

Przebieg:                                                                                                                                                                  1.Słuchanie piosenki „ Bąki z łąki”                                                                                   

 

 

2.Filmik edukacyjny Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 - Łąka                                                                                                                                                                                3.Oglądanie obrazka- Karta pracy, cz. 4, s. 36−37 lub załącznik- ilustracja-łąka str.36 i str.37.pages/grupa7/2020-05-10,1926;Majowa_laka_-_11052020/Karty_pracy_s._36-37.jpg                                         -Określ, co dzieje się na łące w maju.- wypowiedzi dziecka.                                                                                     - Obejrzyj  zdjęcia zwierząt, nazwij i podziel nazwy na sylaby ( ślimak, pszczoła ,kret, konik polny                         - Obejrzyj film i zdjęcia kwiatów- karta pracy,  nazwij i podziel nazwy na sylaby,( rumianek, mniszek lekarski, koniczyna, kaczeńce)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               4.Słuchanie opowiadania  Małgorzaty Srękowskiej-  Zaremby „Zabawa  w chowanego”                                        -Przedstawienie  bohaterów opowiadania: żaby, biedronki, konika polnego, motyla cytrynka.                         żaba                                     biedronka                                   konik polny                                                   motyl cytrynek                                                                                                                                                                                                -Podział  nazw bohaterów opowiadania na sylaby,                                                                                                       -Podział nazw: żaba, motyl na głoski                                                                                                                            -Słuchanie opowiadania:                                                                                                                                     ksiażka str.74-77- załącznik- „Zabawy w chowanego” ilustracje 74, 75, 76,77.                                                   
                                                                       Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.                                                                                     -Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie. Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych  tak samo zielone jak żabka.                                                                                          „To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.                                                            O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.                                – I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny. „Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.                                                                   – Jest! Widzę cię, motylku! Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.                                                      – Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.                                                                                                   – Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć  żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.                                                                                                                                                              – To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.                                      – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też. Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.                                        Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.                                                           A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?                                                                                                                                                                                                                                                                                                           5.Rozmowa na temat opowiadania.                                                                                                                         D. pyta:                                                                                                                                                                           − W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?                                                                         − Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?                                                                                                 − Co to jest barwa ochronna?                                                                                                                            Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      6.Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 74–77) .                                                                                                      Słuchamy tekstu czytanego przez D. lub dziecko samodzielnie. Czytamy  tekst umieszczony pod ilustracjami.                                                                                                                                                                                          7.Na majowej łące-zagadki                                                                                                                                8.Zabawa pobudzająco-hamująca  „Wiosenne zagadki”.                                                                                Obrazek wiosenny majowej łąki. Dziecko swobodnie porusza się w dowolnych kierunkach w rytm wystukiwany, lub słyszanej muzyki.  Możemy wykorzystać muzykę i rekwizyt (szyfonową chustę,  pasek bibuły)                                      Podczas przerwy  D. prezentuje dziecku zagadkę o tematyce wiosennej. Po jej rozwiązaniu i odnalezieniu odpowiedzi wśród napisów dziecko ponownie maszeruje.                                                                              Wykorzystujemy zagadki  Bożeny Formy „Mieszkańcy łąki”.                                                                            Odnajdujemy  rozwiązanie danej zagadki wśród napisów- załącznik- napisy łąka                                                    1)Czy znacie tego konika                                                                                                                                          Który pięknie w trawie cyka?(konik polny)                                                                                                                                                                                                                                                                                             2)Krążę nad łąką, ile mam sił,                                                                                                                                       I zbieram z kwiatów złocisty pył. (pszczoła)                                                                                                                                                                                                                                                                                           3)Błyszczący na jej plecach płaszczyk czerwony,                                                                                                     czarnymi kropkami pięknie ozdobiony. (biedronka)                                                                                                                                                                                                                                                                                         4)Na zielonej łące rosną ich tysiące,                                                                                                                             w swej nazwie „sto” mają.                                                                                                                                             Jak się nazywają? (stokrotki)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           5)Ma barwne skrzydła,                                                                                                                                                   fruwa nad łąką i bardzo lubi,                                                                                                                                         gdy świeci słonko. (motyl)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     6)Rośnie nad wodą ten mały kwiat,                                                                                                                         niebieskim oczkiem patrzy na świat                                                                                                                             i szepcze skromnie:                                                                                                                                                       nie zapomnij o mnie. (niezapominajka)                                                                                                                                                                                                                                                                                                               7)Jak się ten owad nazywa?                                                                                                                                           Przez cały dzień pracuje.                                                                                                                                             Na plecach nosi ciężary,                                                                                                                                         kopiec wielki buduje. (mrówka)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           8)Ma dwa różki, choć nie bodzie                                                                                                                                 mieszka w trawie albo w wodzie,                                                                                                                             Domek swój, jak sami wiecie                                                                                                                                 nosi zawsze na swym grzbiecie. (ślimak)                                                                                                                                                                                                                                                                                                             9. Literkowo- zabawa literami- ułóż z liter wyrazy – karta litery z 28.04.2020r.                                                 motyl,  mrówka,  rosa,  biedronka , stokrotki                                                                                                                                                                                                                                                                                                      10. Masażyk   "Na łące"                                                                                                                                    Zaproś do zabawy rodzeństwo lub utwórz parę z jednym z rodziców.Siedzimy  jedno za drugim, w niewielkiej odległości, aby  wykonywać na plecach siedzącego przed nami  czynności, o których mówi rodzic (rodzic pokazuje poszczególne czynności, stojąc przed dzieckiem).                                                                                                                                                                                Dziecko:                                                            Szczypaweczki spacerują,                        podszczypujemy obiema rękami w górę i w dół,                                         z rosy łapki otrzepują.                            delikatnie uderzamy  palcami obu rąk z dołu do góry,                              Płynie sobie kręta rzeczka,                      rysujemy falę jedną ręką, a potem – drugą ręką,                                   rybki tańczą w niej w kółeczkach.          rysujemy – raz jedną, raz drugą ręką – coraz większe i                                                                                                 coraz mniejsze kółeczka,                                                                      Teraz skaczą małe żabki,                      delikatnie uderzamy palcami rąk z dołu do góry,                                           a za nimi – żabek babki.                        uderzamy piąstkami,                                                                                Bocian dziobem szuka w trawie,           stukamy palcami wskazującymi (raz prawej, raz lewej ręki) w różne strony, ślimak patrzy nań ciekawie.                   rysujemy jednocześnie palcami wskazującymi muszle  ślimaka;  jedną                                                                ręką  w prawą stronę, a drugą – w lewą stronę.                                                                                                                                                                                                                            11.Pokoloruj obrazek „Łąka”- załącznik- kolorowanka-Łąka                                                                                Postaraj się odpowiednio dobrać kolory  i prawidłowo trzymaj kredkę.                                                                                                                                                                                                                                                      12.Karta pracy, cz. 4, s. 38. Opowiadamy z pomocą rodzica  „cykl rozwojowy motyla”. Numerujemy  kolejne obrazki za pomocą kropek (lub liczb). Oglądamy zdjęcia motyli. Słuchamy ich nazwy, lub odczytujemy. Opowiadamy o najciekawszym motylu.                                                                                                                                                                                                                                                                                                        13.Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia,- 5-latki, s. 74. Odszukiwanie na obrazku ukrytych zwierząt, nazywanie ich. Kolorowanie rysunku.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Temat dnia:„ Zabawy na łące”- ćwiczenia gimnastyczne  metodą Rudolfa Labana                                                                                                                                                                                                      Cel: rozwijanie sprawności fizycznej                                                                                                                       Pomoce dydaktyczne: nagranie muzyki, dla  dziecka: paski kolorowej bibuły.                                                                                                                                                                                                                                            Przebieg:                                                                                                                                                          1.Rozgrzewka: Marsz                                                                                                                               2.Bukiety kwiatów- ćwiczenie dużych grup mięśniowych- dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów -zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentuje swój bukiet.                                                                                                                                                  3.Bocian chodzi po wysokiej trawie -dziecko chodzi po dywanie, lub w wyznaczonym miejscu, wysoko unosząc kolana. Na hasło: Bocian -zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.                                                                                                                                                                    4.Zgodnie z muzyką – dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest szybkie, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dziecku złożone paski bibuły.                  Szybko - Wolno                                                                                                                                            5.Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza na przemian paskami bibułki trzymanymi  w prawej i w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty na podłodze.                                                                                                                                        6.Po kole – na podłodze układa koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę. 7.Powitania bibułką – dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.                                  8.Jak najwyżej – wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie, i łapie ją tuż nad podłogą.                            9.Sprytne palce – chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.                        10.Poruszamy się jak żabki….- zabawa przy muzyce                                                                      11.Rysujemy ósemkę – dziecko  przekłada bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.                                                                                                                                                                          12. Lustro – ćwiczenie z rodzicem lub rodzeństwem- jedno  z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.                                                                                                                                                        13.Wiatr i wiaterek – dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.                      14.Latające owady – zgniata bibułkę w kulkę, rzuca przed siebie i podąża jej śladem. Na koniec wrzuca kulkę do celu, który przygotował rodzic .                                                                                                                                15. Dzieci lubią gimnastykę- zabawa przy muzyce                                                                                              16.Zakończenie- Złota żaba  -zabawa relaksacyjna                                                                                          Chciałabym zaprosić Ciebie do zabawy, w czasie której musimy wszyscy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Siedzimy na podłodze i krzyżujemy nogi. Możemy jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujemy  nasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuszczamy barki. Zamykamy oczy. Czy widziałeś(aś) kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj  będziesz taką żabką. Wyobraź sobie, że siedzisz na liściu lilii wodnej pośrodku stawu… Siedzisz tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychasz  powoli. Nabierasz głęboko powietrza do płuc i wypuszczasz  je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapie muchę. Czy potrafisz  tak szybko wystawić język? A teraz siedzisz spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstruje ten dźwięk), możesz wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziesz  mógł szepnąć mi na ucho, ile much złapałeś?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Powodzenia!                                                                                                                                                                p. Danusia T.

    

 

 

 



Załącznik(i):   


Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.