Zabawy z sześcianem- 13.05.2020r.
Temat dnia: „Zabawy z sześcianem”- zabawa matematyczna
13.05.2020r.
Cele:
- zapoznanie z figurą- sześcianem,
- zapoznanie z wyglądem i cechami kwadratu,
- rozwijanie umiejętności szeregowania
Przebieg:
1.Wysłuchanie piosenki „Figury geometryczne”
2.Wysłuchanie fragmentu wiersza pt z jednoczesnym demonstrowaniem figury „ W pogoni za kwadratem" M. Terlikowej
Gdzie on jest,
gdzie on jest?
Mama powiedziała mi,
że na pewno tutaj jest…
To taka dziwna figura,
bo nie wiadomo gdzie dół a gdzie góra.
Do góry głową, czy na dół głową,
zawsze wygląda jednakowo.
Ma cztery boki,
tak samo jest długi i szeroki… (kwadrat)
3. Przypomnienie charakterystycznych cech kwadratu.
-Jakie są boki kwadratu? D: prosi -nakreśl w powietrzu kształt kwadratu, -rysuj palcem na dywanie, -wykonaj ćwiczenie- kwadrat- karta pracy-załącznik
-spróbuj narysować kwadrat mazakiem , kredką -duży, mniejszy i najmniejszy, -pokoloruj je na swoje ulubione kolory.
4. Zabawa dydaktyczna „Mali detektywi” -wyszukiwanie w pokoju, mieszkaniu przedmiotów w kształcie kwadratu
5. Zagadka
6. Film edukacyjny „Zapoznanie z sześcianem”.
Przygotowujemy kilka sześcianów różniących się wielkością np.; pudełka, kostka cukru, kostka do gry itd. D. prezentuje dzieciom kilka sześcianów różniących się wielkością. Dziecko je ogląda: -nazywa figury, -liczy ściany, -określa ich kształt – kwadrat. -układa figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.
7.Karta pracy, cz. 4, s. 40. -określanie różnic i podobieństw między sześcianami. -oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. -liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. -oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.
8.Zabawy z sześcianem – kostką. Dziecko rzuca kostką i wykonuje tyle czynności podanych przez D., ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce. Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki… Dziecko rzuca kostką i podaje liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce. Jeśli nie masz kostki możesz ją zrobić z osobą dorosłą- załącznik- siatka sześcian
9. Sześcian foremny -sklejanie siatki
Dla zainteresowanych Jak stworzyć sześcian?- zaproś rodzica do pomocy
Do wykonania:
1.Karta pracy cz. 4, s. 39. Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według
2.Karta pracy, cz. 4, s. 41. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach. Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.
3. Karta pracy, cz. 4, s. 42. Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.
Temat dnia: „Biedroneczki są w kropeczki”- praca plastyczna z wykorzystaniem tekturowych talerzyków
Cele:
- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy
- kształcenie sprawności manualnej
1.Filmik edukacyjny „Przygody biedronki siedmiokropki”
2.Rozmowa na temat budowy biedronki.
Duże zdjęcie/obrazek biedronki. D. na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).
Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
3.Filmik „7 ciekawostek o biedronkach”
4.Piosenka „Biedroneczki są w kropeczki”
5.Zabawa rysunkowa „Biedronka”- załącznik
6.Wykonanie biedronki
Materiały i przybory: czerwony papierowy talerzyk, lub biały i malujemy na czerwono farbą plakatową czarny i czerwony papier czarne i białe kółka klej nożyczki czarny flamaster
Z czarnego papieru wycinamy wąski pasek. Przyklejamy go na środku papierowego talerzyka.
Odwracamy talerzyk, kładziemy na czarnym papierze i odrysowujemy fragment talerzyka a następnie wycinamy. To będzie głowa biedronki.
Smarujemy klejem część talerzyka.
Przyklejamy głowę naszej biedronce.
Na każdą czarną kropkę dajemy odrobinę kleju i przyklejamy na skrzydłach.
Na dwóch białych kółkach papieru rysujemy czarne środki oczu.
Przyklejamy na głowie biedronki.
Wycinamy z czerwonego papieru uśmiech i doklejamy na właściwym miejscu.
Z czarnego papieru wycinamy 6 wąskich pasków- nóg. Na końcu każdego paseczka dajemy niewielką ilość kleju i doklejamy od spodu talerzyka po 3 z każdej strony.
Gotowa biedronka:
Jak się nudzisz !
Zrób jeszcze jedną biedronkę- załącznik – biedronka
- Wytnij elementy
- Zegnij czerwone koła na połowę- to będą skrzydełka
- Przyklej skrzydełka na tułowiu. Na skrzydełkach naklej po jednej kropce.
Dodatkowo proponuję!
-kolorowanka -załącznik „Biedronka"
-karta pracy- załącznik -„Biedronka”- ćwiczenia grafomotoryczne
Powodzenia
p. Danusia T.