Jadłospis

Święto rodziców - 18.05.2020

 

„Mama i tata” - nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej

Cele:

  • wzmacnianie więzi z domem rodzinnym,
  • rozumienie roli mamy i taty w rodzinie,
  •  budzenie szacunku i przywiązania do bliskich.

 

Środki dydaktyczne: zdjęcia rodziny, Wyprawka – litery (czerwone i niebieskie prostokąty), apaszka, balon, nitka.

Przebieg zajęć:

  1. „Moja rodzina” – wspólne oglądanie zdjęć

Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda zdjęcia całej rodziny.

Dziecko odpowiada z ilu osób składa się Twoja rodzina?

Jakie imiona noszą Twoi rodzice, dziadkowie.

 

  1. „Kto jest kim?” Rodzina – gra interaktywna

Rodzina - gra interaktywna

Aby rozpocząć grę należy wcisnąć pod obrazkiem "Zagraj"

  1. „Rodzina” – opisywanie ilustracji

Załącznik - Rodzina ilustracja

Załącznik – Rodzina – wyrazy (wyrazy w ramkach należy wyciąć wzdłuż linii)

Wyprawka – Litery – prostokąty niebieskie i czerwone

  • liczenie członków rodziny na ilustracjach
  • dzielenie wyrazów na sylaby „ma – ma”, „ta – ta”, „brat” , itd.
  • czytanie całościowe wyrazów” mama, tata”, itd.
  • określenie samogłosek (czerwone prostokąty) i spółgłosek  (niebieskie prostokąty)
  • układanie zdań z wyrazami: mama, tata, babcia, dziadek, siostra.
  1. "Członkowie rodziny" - nauka w j. białoruskim
мама - mama

 

тата - tata

 

сястра - (czyt. siastra) -  siostra
брат-  (czyt. brat) - brat

 

бабуля - (czyt. babulia) - babcia

 

дзед - (czyt. dzied) - dziadek

 

цётка - (czyt. ciotka) - ciocia

 

дзядзька - (czyt. dziadźka) - wujek

5. Słuchanie wiersza pt. „Mama i tata”

 

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy po kraju baśni

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

 

6. Rozmowa na temat wiersza

Rodzic pyta:

  • Kim dla dziecka jest mama i tata?
  • Za co dziecko dziękuje rodzicom?

7. Kończenie zdań rozpoczętych przez rodzica

  • Moi rodzice są kochani, bo...
  • Pomagam rodzicom w...
  • Lubię być w domu, bo...
  • Z mamą najchętniej robię...
  • Z tatą najchętniej robię...

8. Aktywne słuchanie wiersza

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko dopowiada końcowe słowa wersów

 

Mama i Tata to świat nasz.... (cały),

ciepły, bezpieczny, barwny... (wspaniały),

to dobre, czułe, pomocne... (ręce)

i kochające najmocniej... (serce).

To są wyprawy po kraju (baśni)

wakacje w górach, nad morzem, na... (wsi),

loty huśtawką, prawie do... (słońca)

oraz cierpliwość co nie ma... (końca).

Kochana Mamo, kochany... (Tato)

dzisiaj dziękować chcemy wam... (za to),

że nas kochacie, że o nas... (dbacie)

i wszystkie psoty nam... (wybaczacie).

 

9. Nauka wiersza metodą ze słuchu.

10. Zabawy z rodzicami:

Zabawy z mamą:

  • Marsz, bieg, podskoki wokół mamy zgodnie ze słyszaną muzyką. Na sygnał , który daje mama, np. klaśnięcie, witają się nosem, czołem, kolanem.
  • „Kim dotykowy” – mama z zawiązanymi oczami otrzymuje od swojego dziecka jakiś przedmiot. Zadaniem mamy jest rozpoznanie go za pomocą dotyku.
  • „Taniec z balonem” – mama i dziecko tańczą z balonem trzymanym różnymi częściami ciała. Na zakończenie mama przywiązuje balon do nogi i na sygnał ucieka z nim po domu. Zadaniem dziecka jest złapać balonik.

Zabawy z tatą

  • „Kochamy tatusia”- swobodny marsz, bieg, podskoki. Na przerwę
    w muzyce dziecko wskakuje prosto w ramiona taty. Tata często zmienia miejsce.
  • „Marsz we dwoje’ – dziecko stoi na stopach taty, obydwoje maszerują zgodnie z poleceniami to do przodu, do tyłu, to w lewo, to w prawo.
  • „Prowadzenia ślepca” – Tata z zawiązanym oczami jest przez dziecko podprowadzany do pudełeczka, jest ukryty jakiś smakowity kąsek. Zadaniem taty jest rozpoznanie po smaku, co to jest.

11.  Kwiaty na święto mamy – zabawa logiczna.                                       

Dziecko wycina nożyczkami lub ozdobnym dziurkaczem kwiatki w dwóch kolorach. Rodzic opowiada krótką historyjkę, np.  Kupiłem w kwiaciarni pięć czerwonych kwiatów i sześć niebieskich. Ile będę mieć kwiatów w bukiecie?

Wybrałem do bukietu cztery czerwone kwiaty. Pani kwiaciarka dołożyła jeszcze kilka niebieskich i powstał bukiet z dziesięciu kwiatów. Ile niebieskich kwiatów dołożyła pani kwiaciarka?

Najpierw dziecko wykonuje działania na papierowych kwiatach. Następnie otrzymuje od rodzica kartę pracy. Ma za zadanie nakleić kwiaty w liczbie zgodnej z podanymi działaniami. Do tych działań ma też ułożyć historyjkę podobną do tej, jaką opowiadał rodzic. W puste okienka wkleja cyfry wycięte z paska umieszczonego w dolnej części karty pracy. 

Załącznik - kwiaty dla mamy - działania

12. Karta pracy : „Nowe przygody Olka i Ady” s.44 - 45

13. Załącznik - Rodzina - karty pracy (do wyboru, zgodnie z zainteresowaniem dziecka)

 

II. „Latające owady” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą Rudolfa Labana

Cele:

- wyrobienie umiejętności łączenia ruchu z muzyką;

- dostarczanie radości ze wspólnej zabawy.

 

Środki dydaktyczne: pasek kolorowej bibuły

Przebieg zajęć:

    1. „Zgodnie z muzyką” – dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic rozdaje dziecku złożony pasek bibuły.

 

    1. „Tańczące bibułki” – przy nagraniu muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskiem bibuły trzymanym najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty na podłodze.
    2. „Po kole” – na podłodze  układa koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
    3. „ Powitania bibułką” – dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
    4. „Jak najwyżej” – dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie. Łapie ją tuż nad podłogą.
    5. „Sprytne palce’ – chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.
    6. „ Pszczółki i niedźwiedzie” – dziecko wyobraża sobie, że jest pszczółką, a rodzic – niedźwiedziem. Pszczółka znajduje się po jednej stronie pokoju, pilnuje w ulu miodu. Niedźwiedź , znajduje się na drugim końcu pokoju, skrada się na czworakach, żeby zabrać miód. Pszczółka rusza do ataku na niedźwiedzia – biegnie w jego kierunku, wymachując bibułką, a niedźwiedź ucieka . Pszczółka wraca do ula. Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana ról.
    7. „Rysujemy ósemkę” – dziecko przekłada bibułkę z reki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami. 
    8. „Lustro” – jedna osoba z pasy jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
    9. „Wiatr i wiaterek” – dziecko dmucha na pasek bibuły z większym
      i mniejszym natężeniem.
    10. „Latające owady” – zgniata bibułkę w kulkę, rzuca przed siebie
      i podążają jej śladem
    11. „Marsz z muzyką” – dziecko rytmicznie maszeruje dookoła sali przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.

 

 

Wesołej zabawy

Emilia K.



Załącznik(i):   
  • Kwiaty_dla_mamy_-_dzialania.docx  (9.97 KB)
  • Rodzina_-_ilustracja.jpg  (54.26 KB)
  • Rodzina_-_wyrazy.docx  (10.16 KB)
  • rodzina-karty-pracy.pdf  (1.30 MB)



  • grupa7