Jadłospis

"Gdzie są moje okulary?"

21.10.2020r. 

I.    „Okulary” – zabawy z wykorzystaniem wiersza Juliana Tuwima

Cele zajęć:
- zapoznanie z różnymi rodzajami okularów
- uświadomienie konieczności dbania o wzrok

Pomoce:
- karta pracy okulary,  

Przebieg zajęć:

1. Obejrzymy zaraz różnego rodzaju okulary, zastanów się od jakich celów je się wykorzystuje.

okulary.docx

  • okulary korekcyjne – służą do korekcji wad wzroku oraz leczenia wad wzroku 
  • okulary przeciwsłoneczne – służą do ochrony wzroku przed silnym promieniowaniem słonecznym
  • okulary do nurkowania – służą do ochrony oczu podczas nurkowania, umożliwiają wyraźne widzenie pod wodą
  • okularki pływackie – służą do ochrony oczu podczas pływania, zwiększają komfort pływania
  • gogle narciarskie – służą do ochrony przed promieniami słonecznymi, pomagają unikać wypadków spowodowanych złą widocznością 
  • gogle spawalnicze – służą ochronie oczu przed odpryskami podczas pracy spawacza

2. Wysłuchaj wiersz Juliana Tuwima „Okulary”

 

"Okulary" Julian Tuwim

Biega, krzyczy pan Hilary:
"Gdzie są moje okulary?"

Szuka w spodniach i w surducie,
W prawym bucie, w lewym bucie.

Wszystko w szafach poprzewracał,
Maca szlafrok, palto maca.

"Skandal! - krzyczy - nie do wiary!
Ktoś mi ukradł okulary!"

Pod kanapą, na kanapie,
Wszędzie szuka, parska, sapie!

Szuka w piecu i w kominie,
W mysiej dziurze i w pianinie.

Już podłogę chce odrywać,
Już policję zaczął wzywać.

Nagle zerknął do lusterka...
Nie chce wierzyć... Znowu zerka.

Znalazł! Są! Okazało się,
Że je ma na własnym nosie.

  •  Rozmowa w oparciu o wiersz i ilustrację

książka

- Czego szukał Pan Hilary?
- W jakich miejscach to robił?
- Gdzie znalazł okulary?
- Co mu w tym pomogło?
- Dlaczego Pan Hilary nosi okulary?
- Dlaczego ludziom psuje się wzrok? /zbyt długo i za blisko siedzą przy ekranie telewizora i monitora, choroby oczu, zanieczyszczone powietrze, niewłaściwe oświetlenie/
- Jak nazywa się lekarz, który bada i leczy wzrok? / okulista/
- Co należy robić, aby mieć zdrowe oczy i dobrze widzieć?

3. Zabawa ,,Odpoczynek dla oczu”.

Nasz wzrok bardzo lubi kolor zielony, gdy patrzysz na przedmioty w kolorze zielonym, wówczas oczy odpoczywają. Rozejrzyj się i powiedz, co jest w zielonym kolorze. 

II.    „Pachnąca jesień” – wyklejanie obrazka za pomocą suszonych ziół i przypraw dostępnych w domu

Cele zajęć:
- przedstawienie jesiennego krajobrazu za pomocą suszonych ziół i przypraw dostępnych w domu
- poznanie różnorodnych zapachów
- pobudzenie zmysłu dotyku, ze względu na różnoraką fakturę przypraw 
- rozwijanie kreatywności

Pomoce:
- kartka biała, klej, zioła i przyprawy dostępne w domu

Przebieg zajęć:


1.  Rozmowa z dzieckiem
- Jak pachnie jesień? /Uchyl okno i weź głęboki wdech nosem – jeden z naszych zmysłów Ci w tym pomoże/
U mnie jesień pachnie dymem z ogniska, jabłkami, które chłopcy przynieśli z ogródka, ziemią, deszczem oraz wiatrem.  A jak jesień pachnie u Ciebie.


Dzisiaj właśnie pachnącą jesień spróbujemy zrobić w zaciszu domowym.

2. Przyprawy – zabawy badawcze.

Usiądź z dorosłym w kuchni i zapoznaj się z przyprawami i ziołami z kuchni.  
- Wykorzystaj zmysł wzroku – Sprawdź czy dana przyprawa jest  zmielona, ziarnista, a może liściasta.
- Wykorzystaj swój węch – Sprawdź jak przyprawa pachnie.
- Wykorzystaj zmysły dotyku – Sprawdź jaką strukturę ma przyprawa.
- Wykorzystaj zmysł smaku / jeśli Rodzice pozwolą/ - Sprawdź jak przyprawa smakuje.
Przyprawy będą potrzebne do wykonania pracy plastycznej.

3. Przygotowanie do wykonania pracy

Tu znajdziecie trochę inspiracji:

inspiracja

Białą kartkę papieru posmaruj klejem, tak aby powstał pień. Może być jedno duże drzewo lub kilka małych, to wszystko zależ od Ciebie. Następnie użyj dowolnej przyprawy, która według Ciebie przypomina strukturą kory. Posyp lub naklej na pień, pozostałości zsyp na inną kartkę. Następny element to gałęzie posmaruj te miejsca klejem i posyp inną przyprawą. Zostały nam liście, pamiętaj że jesienne liście są kolorowe. Użyj takich przypraw jakich chcesz. 

Miłej zabawy   

p. Ula


 

 
 

 




grupa7