Jadłospis

Hałas szkodzi zdrowiu

22.10.2020r.

  1. „Nie przeszkadzaj, nie hałasuj” – wypowiedzi dzieci na podstawie historyjki obrazkowej

Cele zajęć:

- uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka

- kształcenie umiejętności ustalania faktów przyczynowo-skutkowych

Przebieg zajęć:

  1. Wysłuchanie wiersza pt. „Cisza”

Kiedy jest cicho?
W lesie, gdy szumi wiatr w drzewach.
W polu, gdy usłyszysz, że skowronek śpiewa.
W przedszkolu, gdy pani czyta czarodziejskie baśnie.
W domu, gdy chodzisz lekko nim braciszek zaśnie.
A najciszej, gdy mama szepce ci do uszka.
Jesteś moja kochana dziewuszka

Pytamy dziecko o czym mówi wiersz?

- Kiedy jest cicho?
- Co by było, gdyby w lesie dzieci zaczęły hałasować?
- A gdyby w polu zaczęły hałasować?
- A w domu, gdy wszyscy zasypiają?
- Kiedy jeszcze hałas może przeszkadzać?


Dziecko podaje swoje propozycje.

  1. Słuchanie historyjek opowiadanych przez rodzica .

Posłuchaj historyjek. Obejrzyj obrazki.

W łóżeczku śpi małe dziecko. Okno jest otwarte, pod nim szczeka pies. Mama prosi: – Burek, przestań szczekać, nie hałasuj. Obudzisz mi chorego synka.

Pod oknem jest zaparkowany samochód. Wysiada z niego wujek i krzyczy, aby otworzono mu bramę do garażu. Mama prosi: – Nie krzycz! Mój synek jest chory i dopiero zasnął.

 Starsza siostra wróciła do domu. Włączyła telewizor i odbija piłkę o podłogę. Mama prosi: – Nie przeszkadzaj, nie hałasuj. Obudzisz chorego brata.

Blisko łóżeczka leży kot, przytulając się do poduszki śpiącego dziecka. Mama prosi: – Zostań, kotku, i cichutko mrucz swoje kołysanki, aby mój chory synek mógł wypocząć.

• Wypowiedzi dziecka na temat przedstawionych scenek; zwracanie uwagi na zachowania, które miały negatywny wpływ na sen i wypoczynek chorego dziecka. Podanie przykładów prawidłowych zachowań, kiedy w domu znajduje się chora, zmęczona lub starsza osoba.

3. „Cisza i hałas”

Gdy jest cicho lub płynie z radia cicha, spokojna muzyka możemy sobie pomarzyć o różnych przyjemnych rzeczach. My też spróbujemy pomarzyć przy muzyce. Dziecko kładzie się na dywanie, zamyka oczy. Rodzic włącza muzykę cicho - ”Marzenie” R.Schumana. Dziecko słucha, nagle muzyka staje się głośna (podgłaśniamy muzykę), nieprzyjemna dla ucha.

 

 

Rodzic obserwuje reakcję dziecka i zadaje pytania:
- co się stało że przestałeś marzyć?
- co poczuły Twoje uszy, gdy muzyka stała się głośna?
- jak zachowywało się Twoje serce?
- czy czułeś się przyjemnie?

 

 

Rozmowa na podstawie filmiku:

- dlaczego nie lubimy przebywać w miejscach, w których jest duży hałas?
- co czują inni ludzie, gdy my hałasujemy?
- jak hałas wpływa na nasze zdrowie?

Dążymy przez zadawanie dodatkowych pytań do uzyskania odpowiedzi t.j. pogorszenie lub utrata słuchu, zmęczenie, ból głowy, rozdrażnienie, niepokój, płacz u małych dzieci.

4. „Cicho – głośno” – zabawa orientacyjno – porządkowa

Na hasło Cicho – dziecko porusza się po pokoju jak najciszej. Hasło: Głośno – jest sygnałem do tworzenia hałasu – wydobywania dźwięków poprzez klaskanie, tupanie, podskakiwanie, uderzanie rękami o podłogę – bez używania mowy.

5. Nasze uszy

Zadajemy pytanie:

- Do czego potrzebne są nam uszy?

- Czy wiesz jak wygląda ucho?


 

6. Kapturek myśliciela - ćwiczenie poprawiające pamięć krótkotrwałą, rozumienie ze słuchu, formułowanie myśli, oraz pobudzające cały mechanizm słuchu.

Dziecko masuje ruchem okrężnym, ciągłym, małżowiny uszne rozpoczynając od góry, lekko je odchylając (trzykrotnie). Potem podciąga uszy do góry, na boki, do dołu.

7. Karty pracy str. 66,67

zadanie

II. Ćwiczenia gimnastyczne - zbiór własny.

Cele:

- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez biegi, skoki i podskoki

- wdrażanie do dokładnego wykonania ćwiczeń

Przybory:

- woreczek

Przebieg zajęć:

1. Spacer do lasu  - zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko biega swobodnie po pokoju w różnych kierunkach. Na zawołanie: Stój, zatrzymuje się i chowa za wybranym drzewem (stół, krzesło, itp.)  Zabawę powtarzamy kilka razy, pamiętając o zamianie ról.

2. Ćwiczenia z elementem równowagi.

Dziecko spaceruje swobodnie z woreczkiem na głowie (może być też niewielka w miarę płaska maskotka) , następnie dziecko kładzie woreczek na podłodze i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stóp.

3. „Chronimy się przed deszczem” - zabawa ruchowa ożywiająca.

Dziecko biega po pokoju, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie w tamburyn (klaśnięcie) zatrzymuje się, podnosząc woreczek nad głowę– chroni się przed deszczem.

4. Do góry i w dół” - ćwiczenie mięśni brzucha.

Dziecko leżą tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi go stopami do góry i przekłada za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.

5. „Na grzyby” - zabawa z elementem czworakowania.

Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła woreczka, naśladując szukanie w lesie grzybów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazło.

6. „Obserwujemy zwierzęta” - ćwiczenie tułowia.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Woreczek kładzie na głowę. Jedną ręką tworzą daszek nad oczami, drugą trzyma na kolanach. Wykonuje skręt tułowia i głowy w lewą stronę, a następnie w prawą stronę.

7. Sprytne stopy” - ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.

8. Marsz z woreczkiem” - zabawa uspokajająca.

Dziecko maszeruje po obwodzie koła, machając woreczkami przed sobą, po czym odkłada je na wyznaczone miejsce.

Miłego dnia :)

p. Ania




grupa7