Jadłospis

Prośba dziecka- Janusz Korczak

1) Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
2) Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.
3) Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
4) Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.
5) Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
6) Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
7) Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
8) Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga !
9) Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
10) Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
11) Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
12) Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
13) Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
14) Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
15) Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
16) Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
17) Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
18) Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
19) Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
20) Nie bój się miłości. Nigdy.


CZYM DZIECKO ŻYJE, TEGO SIĘ NAUCZY

  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
  • Jeśli dziecko doświadcza wrogosci, uczy się walczyć.
  • Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
  • Jeśli dziecko jest zawstydzone, uczy się poczucia winy.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy sie  być cierpliwym.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności
  • Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
  • Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
  • Jeśli dziecko żyje w klimacie akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.


DEKALOG
DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW

1. Nie upakarzaj dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.

2. Straj się nie stosować takich metod, których sam w dziećiństwie nie akceptowałeś.

3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru najczęściej jak możesz.

4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu - dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.

5. Nigdy nie mów źle o dziecku, szczególnie w obecności innych osób.

6. Nie mów "zrobisz to, bo tak chcę" - jeśli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.

7. Jeśli wydajesz polecenia dziecku straj się nie stać nad nim i mówić z góry swego autorytetu.

8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innymi dorosłymi  przeciw dziecku, jeżeli wiesz, że oni nie mieli racji.

9. Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak ty poczułbyś się będąc dzieckiem.

10. Straj się być czasem adwokatem własnego dziecka.


CHARAKTERYSTYCZNE
ZACHOWANIA DZIECKA ZDOLNEGO

  1. Jest bystrym obserwatorem, przytomnym szybko podchwytującym nowe rzeczy.
  2. Potrafi wykonywać zadania umysłowe z przyjemnością.
  3. Potrafi uczyć się szybko i dobrze.
  4. Używa poprawnie wielu słów.
  5. Zadaje bardzo dużo pytań.
  6. Ma orginalne pomysły.
  7. Skupa swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego.
  8. Ma dobrą pamięć.
  9. Lubi czytać.
  10. Przewodzi w grach z innymi dziećmi w tym samym prawie wieku.
  11. Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi.
  12. Ma obowiązki do wypełnienia przekazane przez nauczycieli w przedszkolu lub w grupie zabawowej.
  13. Spędza dużo czasu na malowaniu i rzeźbieniu.
  14. Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje.
  15. Rysuje orginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci.
  16. Lubi oglądać obrazy i komentować je.
  17.  Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii.
  18. Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju emocji.
  19. Ma dobrą koordynację ruchów.
  20. Lubi wystukiwać rytm, gdy gra muzyka.
  21. Jasno wyraża koncepcje w mowie.
  22. Nie zraża się łatwo, gdy rzeczy nie idą po jego myśli.
  23. Wcześnie zaczyna czytać.
  24. Lubi rozwiązywać zadania liczbowe.
  25. pragnie poznać przyczynę zjawisk.
  26. Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami.
  27.  Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.
  28. Bez przery eksperymentuje z nowymi rzeczami.
  29. Woli samodzielnie rozwiązywać problemy.
  30. Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś.
  31. Ma bujną wyobraźnię i tworzy świat fantazji.
  32. Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia.
  33. Samo podaj pomysły nowych zadań, nie polega na innych przez cały czas.
  34. Przejawia radość życia.
  35. Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu.
  36. Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów.
  37. Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia.
  38. Inni traktują je jako przywódcę.
  39. Wymysla pomysłowe opowiadania i lubi je opowidać.
  40. Przejawia bardzo niezależną postawę wobec życia.