Ciekawostki
Prośba dziecka- Janusz Korczak
- Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
- Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.
- Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
- Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.
- Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
- Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
- Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
- Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga!
- Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
- Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
- 1Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
- Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
- Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
- Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
- Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
- Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
- Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
- Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
- Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
- Nie bój się miłości. Nigdy.
CZYM DZIECKO ŻYJE, TEGO SIĘ NAUCZY
- Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
- Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
- Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
- Jeśli dziecko jest zawstydzone, uczy się poczucia winy.
- Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.
- Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności
- Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
- Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
- Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
- Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
- Jeśli dziecko żyje w klimacie akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.
DEKALOG
DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
- Nie upokarzaj dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.
- Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
- Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru najczęściej jak możesz.
- Jeśli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu - dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.
- Nigdy nie mów źle o dziecku, szczególnie w obecności innych osób.
- Nie mów "zrobisz to, bo tak chcę" - jeśli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
- Jeśli wydajesz polecenia dziecku staraj się nie stać nad nim i mówić z góry swego autorytetu.
- Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innymi dorosłymi przeciw dziecku, jeżeli wiesz, że oni nie mieli racji.
- Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak ty poczułbyś się będąc dzieckiem.
- Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.
CHARAKTERYSTYCZNE
ZACHOWANIA DZIECKA ZDOLNEGO
- Jest bystrym obserwatorem, przytomnym szybko podchwytującym nowe rzeczy.
- Potrafi wykonywać zadania umysłowe z przyjemnością.
- Potrafi uczyć się szybko i dobrze.
- Używa poprawnie wielu słów.
- Zadaje bardzo dużo pytań.
- Ma oryginalne pomysły.
- Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego.
- Ma dobrą pamięć.
- Lubi czytać.
- Przewodzi w grach z innymi dziećmi w tym samym prawie wieku.
- Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi.
- Ma obowiązki do wypełnienia przekazane przez nauczycieli w przedszkolu lub w grupie zabawowej.
- Spędza dużo czasu na malowaniu i rzeźbieniu.
- Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje.
- Rysuje oryginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci.
- Lubi oglądać obrazy i komentować je.
- Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii.
- Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju emocji.
- Ma dobrą koordynację ruchów.
- Lubi wystukiwać rytm, gdy gra muzyka.
- Jasno wyraża koncepcje w mowie.
- Nie zraża się łatwo, gdy rzeczy nie idą po jego myśli.
- Wcześnie zaczyna czytać.
- Lubi rozwiązywać zadania liczbowe.
- pragnie poznać przyczynę zjawisk.
- Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami.
- Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.
- Bez przerwy eksperymentuje z nowymi rzeczami.
- Woli samodzielnie rozwiązywać problemy.
- Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś.
- Ma bujną wyobraźnię i tworzy świat fantazji.
- Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia.
- Samo podaj pomysły nowych zadań, nie polega na innych przez cały czas.
- Przejawia radość życia.
- Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu.
- Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów.
- Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia.
- Inni traktują je jako przywódcę.
- Wymyśla pomysłowe opowiadania i lubi je opowiadać.
- Przejawia bardzo niezależną postawę wobec życia.